Regering blijft onbetrouwbaar

Door sys64738 op zaterdag 26 mei 2012 22:04 - Reacties (18)
Categorie: Samenleveing, Views: 4.244

De regering van dit land heeft het weer eens geflikt. Het is niet de eerste keer en het zal ook zeker niet de laatste keer zijn dus we moeten er gewoon maar aan wennen vrees ik.

Waar ik het over heb? Het morrelen aan bestaande regelingen zoals de fiscale doorbelasting van leaseauto's. Ik snap dat er geld bespaard moet worden en dat alle mensen in dit land dat zullen voelen in hun portemonnee maar het is de manier waarop die mij dwars zit.

Een leasecontract voor een auto van de zaak sluit je meestal af voor een periode van 3, 4 of 5 jaar. Het uitzoeken van een auto is leuke klus waarbij je kijkt naar je wensen maar ook zeker naar de financiële mogelijkheden. En als je wel een auto van de zaak aangeboden krijgt maar de bijtelling niet wilt of kunt betalen, kon je er nog altijd voor kiezen om er privé geen gebruik van te maken waardoor je geen bijtelling betaalde. De mensen die de afgelopen jaren voor deze laatste optie hebben gekozen, zitten nu met een groot probleem doordat deze vrijstelling straks wordt afgeschaft. En dan niet alleen voor nieuwe contracten maar ook voor lopende contracten.

Stel je had al een auto of je financiële situatie liet niet toe een auto van de zaak privé te rijden. Geen man over boord. Bestel gewoon een mooie bak, rij er alleen je zakelijke kilometers mee en er is niks aan de hand. Totdat de regering dus en passant de regels omgooit en jij met je leuke leasebak ineens per maand ruim 400 euro netto extra kwijt bent. Zie dat maar eens op te vangen.

Nou zijn er nog genoeg andere maatregelen die je ook flink voelt in je portemonnee maar 300 a 400 euro is toch wel erg veel. Daarnaast is het grote verschil met de andere maatregelen (zoals bv. het afschaffen van de belastingvrije kilometervergoeding) dat je hier niets aan kunt doen. Je hebt namelijk net je leasecontract van 4 jaar getekend en kunt hier alleen onderuit door het betalen van een flinke afkoopsom. Dat wordt dus 4 lange jaren bloeden.

Ook voor werkgevers is dit niet zulk lekker nieuws. Nu het toch niet meer uitmaakt of je wel of niet privé rijdt met je auto van de zaak, zullen er flink meer kilometers gemaakt gaan worden met de vloot auto's die het bedrijf rijk is. Met de huidige brandstofprijzen zal dit ook flink in de papieren gaan lopen, terwijl de regering hier ook lekker op binnen loopt. Het mes snijdt dus aan twee kanten voor de overheid.

Het is in mijn ogen gewoon achterbaks om mensen die aan een contract vastzitten en dachten te weten waar ze financieel aan toe waren, op deze manier te pakken. Er zijn wetten om je er tegen te beschermen dat je niet ineens twee keer zoveel huur hoeft te betalen of dat je werkgever je verplicht nog 3 jaar te blijven maar dat je wel per direct de helft van je salaris in moet leveren. Maar zodra de overheid geld nodig heeft, dan worden dit soort onhandige principes direct overboord gegooid.

Na he lezen van dit hele stuk, zal je vast denken: gut, hij moet zijn frustratie even kwijt. Nou niet echt. Ik behoor namelijk tot de groep die vreemd genoeg totaal niet geraakt wordt door de nieuwe maatregelen: mensen die toch al privé met hun leaseauto reden. Dus dit keer ontspring ik de dans maar ik heb 5 jaar geleden al mogen bloeden toen ze in Den Haag 2 maanden na het afsluiten van mijn contract besloten dat de bijtelling wel van 22 naar 25 procent kon. Dat kostte me onvoorzien ook een leuk zakcentje maar staat in schril contrast tot de 300 tot 400 euro die de mensen nu even extra af mogen tikken. Jongens (m/v), ik leef me jullie mee!

Volgende: Komt dat schot! 06-'12 Komt dat schot!
Volgende: TeleAtlas zelf de weg kwijt? 05-'12 TeleAtlas zelf de weg kwijt?

Reacties


Door Tweakers user DarkFlow, zaterdag 26 mei 2012 22:22

Uhmm... niet om het een of ander, maar volgens mij verandert er voor bestaande gevallen helemaal niet veel.

Zie bijv.: http://www.nu.nl/auto/281...sregeling-bijtelling.html

Eerste zin: "De nieuwe regels voor bijtelling gaan op 1 januari in, maar voor bestaande gevallen komt er een overgangsregeling."

Door Tweakers user sys64738, zaterdag 26 mei 2012 22:26

DarkFlow schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 22:22:
Uhmm... niet om het een of ander, maar volgens mij verandert er voor bestaande gevallen helemaal niet veel.

Zie bijv.: http://www.nu.nl/auto/281...sregeling-bijtelling.html

Eerste zin: "De nieuwe regels voor bijtelling gaan op 1 januari in, maar voor bestaande gevallen komt er een overgangsregeling."
Hmmz, eerst zien dan geloven. Zal mij benieuwen wat voor overgangsregeling dat wordt. Toen de initiële plannen voorgesteld werden, was er nog geen sprake van een overgangsregeling (volgens mij bronnen... voortaan toch maar nog meer bronnen raadplegen).

Door Tweakers user IStealYourGun, zaterdag 26 mei 2012 22:51

Welk EU landen wou weer zo nodig een maximum 3% begrotingstekort?
Denkt 2 keer na bij de volgende verkiezingen. ;)

Door Tweakers user MAX3400, zaterdag 26 mei 2012 23:31

Alle lease-rijders die voor 25 mei 2012 een lease-contract hebben getekend, profiteren t/m 01-01-2017 van de overgangsregeling. Alle contracten tussen 26 mei 2012 en 01-01-2013 worden met terugwerkende kracht belast (dus ga maar vast sparen) en alle contracten vanaf 01-01-2013 vallen direct in de nieuwe klote-regeling.

Veel problematischer is de afschaffing/versobering van het reiskostenforfait; zelfs de goedkoopste auto die je kan kopen/leasen kost netto (!!) ongeveer 22ct/km. Tot op heden kon je 19 ct/km vergoed krijgen en dat wordt zometeen minder dan 14ct/km. Reken maar uit wat dus bijna alle prive-rijders of een groot gedeelte van de ZZP'ers zometeen moeten gaan inleveren bij 30.000km/jaar.

En dan in de laatste plaats het probleem dat AL het woon-werkverkeer voortaan als prive-kilometers worden gezien waardoor het letterlijk nu maar 21 auto's in NL te koop zijn die echt 100% zijn vrijgesteld van al deze regels, namelijk de 0% auto's. Wat men daarbij vergeet is dat in veel gevallen de afnemer (dus werknemer) het opladen aan het electriciteitsnet betaalt en dat kan je niet terugvorderen van de fiscus. En bij ongeveer 2 Euro per laadbeurt, moet je ook nog maar eens je baas zo gek zien te krijgen om, in veel gevallen, een leasebak buiten budget/voorkeursmerken te mogen leasen.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 26 mei 2012 23:32]


Door Tweakers user Osxy, zondag 27 mei 2012 10:44

sys64738 schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 22:26:
[...]
Hmmz, eerst zien dan geloven. Zal mij benieuwen wat voor overgangsregeling dat wordt. Toen de initiële plannen voorgesteld werden, was er nog geen sprake van een overgangsregeling (volgens mij bronnen... voortaan toch maar nog meer bronnen raadplegen).
De overgangsregeling betekend slechts een bijtelling van 25% van het normale bedrag.
http://www.autoweek.nl/au...-nieuwe-bijtellingsregels

Door Tweakers user mhaket, zondag 27 mei 2012 13:04

Halen ze het geld niet bij jou op deze manier dan halen ze het wel op een andere manier. Misschien de pensioenen van je ouders korten? Inkomstenbelasting verhogen? Let's face it, we geven veel te veel uit. Moet je thuis eens proberen. Jaar in, jaar uit 3% meer uitgeven dan er in komt. Kijken hoe lang de banken jou blijven financieren....

Laten we vooral niet teveel klagen, het gaat de komende tijd minder worden dan we gewent waren maar slecht gaat het voor de meeste mensen niet worden.

Door Tweakers user i-chat, zondag 27 mei 2012 13:23

wat een gezeik weer, ga anders pvv stemmen oid, polulistisch ge-OH nee dank u.

liever nu leven met geld dat we met z'n allen niet hebben, dan de jongere generaties en onze kinderen ook nog een redelijk leven gunnen.

laten we niet vergeten dat een groot deel van de mensen die nu het hartste schreeuwen (50+) al jaren hebben genoten van allerlei regels ingesteld door oa. mp. KOK zoals torenhoge huursubsidie's koop-subsidies, hypotheerrente subsidies en ga zo maar door. dat zijn overigens ook de genertitie langstudeerders, laat ik zeggen dat ik menig man en vrou ken die +/- 40 jaar geleden langer dan 5 ipv de nodige 4 jaar over een studie heeft gedaan. nu verwachten ze heel schijnheilig dat iedereen die niet op tijd klaar is z'n studie maar zelf gaat betalen.

dus als je idd wilt denken over op wie je wilt stemmen, neem dan ook even het volgende mee:
"wie gaat voor mij / ons / en iedereen op de eerlijkste manier snijden in ieders portemonnee zodat we het allemaal even erg gaan voelen.

wie heeft er ballen genoeg om verder te kijken dan z'n eigen in het water gevallen vakantie naar venezuela

Door Tweakers user IStealYourGun, zondag 27 mei 2012 14:00

mhaket schreef op zondag 27 mei 2012 @ 13:04:
Halen ze het geld niet bij jou op deze manier dan halen ze het wel op een andere manier. Misschien de pensioenen van je ouders korten? Inkomstenbelasting verhogen? Let's face it, we geven veel te veel uit. Moet je thuis eens proberen. Jaar in, jaar uit 3% meer uitgeven dan er in komt. Kijken hoe lang de banken jou blijven financieren....

Laten we vooral niet teveel klagen, het gaat de komende tijd minder worden dan we gewent waren maar slecht gaat het voor de meeste mensen niet worden.
Die vergelijking gaat niet echt op als het aankomt op Economie. Door de strenge besparingen stijgt de Europese werkloosheid en daalt de koopkracht waardoor de besparingen in de meeste landen teniet worden gedaan en er nog meer besparingen nodig zijn.

Dat er (uiteindelijk) bespaard moet worden is echter duidelijk, alleen is de vraag wanneer en dan moet je vaststellen dat niemand daar echt een antwoord op kan geven.

Tijdens de vette jaren van de Euro (2000-2007) hebben verschillende landen hoge begrotingstekorten geboekt (meer dan 3%): Griekenland, Spanje, Italië, maar ook Frankrijk en Duitsland. De situatie waar deze landen zich vandaag de dag zich in bevinden zijn een gevolg van hun beleid tijdens de vette jaren.

Dit toont gewoon aan dat de six-pack gewoon niet werkt. Dat is niet zo onlogisch aangezien we geen eengemaakte financiële markt hebben, hierdoor heeft elk land een ander profiel en dus ook een andere aanpak nodig. Ze verkopen de six-pack dan ook als een silver bullet die niet bestaat in deze crisis. Het idee van de Franse president Hollande om die six-pack te onderhandelen is dan ook niet zo een slecht gedacht.

---

Regering blijft onbetrouwbaar, klopt trouwens niet aangezien de regering gewoon doet wat van hen verwacht word. Ze voeren het beleid van hun Europese partner uit.

[Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2012 14:00]


Door Tweakers user mhaket, zondag 27 mei 2012 16:19

IStealYourGun schreef op zondag 27 mei 2012 @ 14:00:
[...]


Die vergelijking gaat niet echt op als het aankomt op Economie. Door de strenge besparingen stijgt de Europese werkloosheid en daalt de koopkracht waardoor de besparingen in de meeste landen teniet worden gedaan en er nog meer besparingen nodig zijn.

Dat er (uiteindelijk) bespaard moet worden is echter duidelijk, alleen is de vraag wanneer en dan moet je vaststellen dat niemand daar echt een antwoord op kan geven.

Tijdens de vette jaren van de Euro (2000-2007) hebben verschillende landen hoge begrotingstekorten geboekt (meer dan 3%): Griekenland, Spanje, Italië, maar ook Frankrijk en Duitsland. De situatie waar deze landen zich vandaag de dag zich in bevinden zijn een gevolg van hun beleid tijdens de vette jaren.

Dit toont gewoon aan dat de six-pack gewoon niet werkt. Dat is niet zo onlogisch aangezien we geen eengemaakte financiële markt hebben, hierdoor heeft elk land een ander profiel en dus ook een andere aanpak nodig. Ze verkopen de six-pack dan ook als een silver bullet die niet bestaat in deze crisis. Het idee van de Franse president Hollande om die six-pack te onderhandelen is dan ook niet zo een slecht gedacht.
Mee eens dat alleen besparen niet de oplossing is maar als de markten niet meer van plan zijn om je tekorten te financieren heb je een vet probleem. We hebben jaren boven onze stand geleefd en we zullen nu hard moeten ingrijpen. Wat je ook doet, er zal betaald moeten worden. Ik geloof er niet in dat we door "gekochte"economische groei wel weer uit de problemen komen zoals de meeste linkse partijen ons willen laten geloven. Misschien op de korte termijn lukt het nog een keer maar bij de volgende tegenslag (zo goed staat de financiële sector er nu ook weer niet voor) krijg je de rekening dubbel zo hard gepresenteerd. Mijn keuze is nu door de zure appel heen bijten maar dan wel de mensen die het het beste kunnen dragen het meeste laten betalen. Meestal zijn dit ook de mensen die het meeste geprofiteerd hebben van de groei van afgelopen jaren. Dus geen kinderbijslag voor hogere inkomens, hypotheekrente aftoppen voor de hogere hypotheken, etc, ect. Ja en ik realiseer me dat dit ook weer effect gaat hebben op de bestedingen van deze groep en dat dat weer negatieve invloed heeft op het hele plaatje....

[Reactie gewijzigd op zondag 27 mei 2012 16:19]


Door Tweakers user IStealYourGun, zondag 27 mei 2012 20:28

mhaket schreef op zondag 27 mei 2012 @ 16:19:
[...]


Mee eens dat alleen besparen niet de oplossing is maar als de markten niet meer van plan zijn om je tekorten te financieren heb je een vet probleem.
De Nederlandse staatsschuld is niet dramatisch en de lange termijnrente is één van de laagste van de EU. Waarom denk je dat Nederland "plots" moeite zou hebben om geld op te halen op de internationale markt?
We hebben jaren boven onze stand geleefd en we zullen nu hard moeten ingrijpen. Wat je ook doet, er zal betaald moeten worden.
Sinds ongeveer 1995 heeft Nederland steeds zijn schulden zien dalen (in verhouding tot het bbp). Pas sinds 2007 is deze weer in stijgende lijn, een direct gevolg van de crisis en de tragere economische groei. Nederland leeft dus "niet" boven hun stand zoals in Griekenland, jullie hebben gewoon tegenvallende groei, het is dus cruciaal om zo snel mogelijk weer een "normale" groei te hebben en dat doe je niet door alleen te besparen.
Ik geloof er niet in dat we door "gekochte"economische groei wel weer uit de problemen komen zoals de meeste linkse partijen ons willen laten geloven. Misschien op de korte termijn lukt het nog een keer maar bij de volgende tegenslag (zo goed staat de financiële sector er nu ook weer niet voor) krijg je de rekening dubbel zo hard gepresenteerd. Mijn keuze is nu door de zure appel heen bijten maar dan wel de mensen die het het beste kunnen dragen het meeste laten betalen.
Je bent misschien niet "links" maar klinkt wel rood. ;)

Door Tweakers user daanski82, zondag 27 mei 2012 22:19

@sys64738 ik zelf heb een soort gelijk probleem. ik mag binnenkort 125 of meer per maand extra gaan lappen omdat ik zelf in Enschede woon maar in Amersfoort werk.

Nu krijg ik van mijn baas elk jaar een NS traject kaart. Maar met dank aan onze geweldige regering gaat mijn beslissing om geen trainend monkey te zijn geld kosten (4 jaar gelden vanuit Enschede overgeplaatst naar Amersfoort).

Tevens zit ik met een Koop huis in Enschede (5 jaar geleden gekocht) welk in deze tijd bijna onverkoopbaar is + de randstad is relatief gezien duur om te wonen. Plus laat staan dat we nu nog een mooie hypotheek krijgen zouden kunnen krijgen.

Over de economie kan ik eigenlijk zeggen dat ik met het huidige winkel beleid klaar ben. In 90% van alle centra is het een grote eenheids-worst geworden (Wat voornamelijk ook geld voor supermarkten).
Met als gevolg dat als ik iets gevonden heb op internet dat ik het meestal via internet moet kopen omdat de winkels ze het niet willen of kunnen leveren of ze moeten dit product bestellen. Dit is mijn rede dat ik bijna niets meer in een winkel centrum koop.

En het valt mij op dat ik door fabrikanten word bedonderd door dat zij de verpakkingen kleiner maken (kleiner inhoud) voor de zelfde prijs of iets lager.

Door Tweakers user sys64738, zondag 27 mei 2012 22:22

Kijkt, leuk dat er weer flink gediscussieerd wordt.

@i-chat. Als je mijn 2e alinea (nog) een keer goed leest, zul je zien dat mijn post helemaal niet populistisch bedoeld is. Ik ben juist voorstander van bezuinigingen en lach (en huil) me dan ook altijd rot als ik die mensen in Griekenland zie demonstreren. Zijn ze nou echt zo dom? Waar het mij om gaat is het iedere keer sleutel aan bestaande afspraken. Nou is er dus blijkbaar een overgangsregeling waardoor de pijn wat wordt verzacht maar ik vind nog steeds dat die mensen gewoon gepakt worden.

@IStealYourGun: Hetzelfde als hierboven dus eigenlijk. Ja, ik vind het prima dat ze bezuinigen maar de manier waarop vind ik wat minder sjiek. En volgens mij zijn we een van de weinig EU landen die zich ook echt aan de afspraken houdt (behalve dan als het over die polder in Zeeland gaat). Dat wil nog niet zeggen dat we het niet moeten doen maar we zijn wel een van de bravere jongetjes van de klas.

Door Tweakers user Bluebe, zondag 27 mei 2012 22:41

We moeten nou eenmaal gaan bezuinigen en de regering (welke partij dan ook) gaat gewoon eerst bij de mensen die (hard) werken geld halen. In dit geval dus niet alleen de lease auto maar bijv. ook het introduceren van een belasting op het werk verkeer. Ik kan mij hier zo ontzettend aan ergeren, en al helemaaaaaaaal aan die Pechtold van gisteravond. Hij probeert deze belasting te rechtvaardigen door te zeggen dat de files in Nederland hier door zullen verminderen op lange termijn (Dit zei hij gister op tv!) en dat is echt de grootste onzin die je kan bedenken. We betalen al zo ontzettend veel belasting, denk maar is na hoeveel jij inlevert op je maandelijkse loon. De standaard btw gaat omhoog naar 21% we gaan hier belasting voor betalen en daar belasting voor betalen.......wacht maar en nog even en we betalen belasting om te kunnen fietsen of lopen over straat.

Het komt er op neer dat je straks dichtbij je werk moet wonen om het nog betaalbaar te maken. Ga maar met het OV zeggen ze dan, hebben ze zelf wel eens met het OV gereisd? Dit is lang niet voor iedereen haalbaar (Als in een aantal gevallen +1 uur aan langere reistijd voor een enkele reis) en kost gewoon veel te veel tijd, niet de storingen mee gerekend. Ook je huis verkopen mocht je dichterbij je werk moeten gaan wonen is in deze tijd echt een hel. Je legt er vaak zoveel bij in.

Het is een klaagmuur aan tekst dat begrijp ik maar wat ik gister gewoon op tv hoorde was gewoon te belachelijk en ik hoop dat ik niet al te off-topic op je blog post ben gegaan;)

Door Tweakers user IStealYourGun, maandag 28 mei 2012 10:29

Wij, de burger, hebben de crisissen niet veroorzaakt omdat we belegde ter goede trouw. Toen in 2007 de eerste crisis uitbrak hebben we ook allemaal bespaard, met de belofte van onze leiders dat ze er alles aan gingen doen om dit in de toekomst te voorkomen. Er ging een reeks maatregelen komen die de hoge bonussen ging beperken, giftige beleggingen ging verbieden, ... Tegen 2008 waren onze leiders die maatregelen "vergeten".

2010: Boem crisis 2.0, weer het zelfde liedje. Besparen, besparen, besparen en een hoop maatregelen die de financiële markt onder controle moest houden. Ondertussen hebben onze leiders ons six-packs en two-packs door onze strot geduwd zodat we MOETEN besparen. Maar van de financiële regels is er op heden één maatregel goedgekeurd, één specifieke type van speculatie is niet langer mogelijk vanaf 2013 wat 0,0 inpakt heeft op de financiële markt.

Ik heb ook geen probleem met besparen, maar we besparen al 5 jaar en onze leiders doen er niets aan, meer nog, de zaden van de volgende crisis zijn al geplant. En dat begin ik toch stilletjes aan beu te worden.

Door Tweakers user pjottum, maandag 28 mei 2012 11:03

overigens: de 3% is 3% van het bbp, niet van de begroting (was dat maar zo..).
(zie, bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Sixpack_%28Europese_Unie%29)

Door Tweakers user AMD1800, maandag 28 mei 2012 17:02

In mijn ogen is bezuinigen het schrappen van uitgaven, ipv het ophalen van nog meer geld bij de hardwerkende burger. Ik begrijp dat er iets moet gebeuren, maar bezuinig dan ook echt en verlaag je dan niet tot deze eenvoudige weg.

Door Tweakers user mux, maandag 28 mei 2012 20:14

AMD1800 schreef op maandag 28 mei 2012 @ 17:02:
In mijn ogen is bezuinigen het schrappen van uitgaven, ipv het ophalen van nog meer geld bij de hardwerkende burger. Ik begrijp dat er iets moet gebeuren, maar bezuinig dan ook echt en verlaag je dan niet tot deze eenvoudige weg.
Dat is toch hetzelfde? Niet geld innen is equivalent aan geld geven. En om eerlijk te zijn vind ik de verschillende regelingen t.a.v. autorijders best democratisch: zowat iedereen rijdt auto en de lasten worden zo dus gelijk over iedereen verdeeld. Het is allicht moreel een stuk 'beter' dan bij ouderen, bijna-gepensioneerden, chronisch zieken etc. geld te gaan zoeken.

Door Tweakers user Jogai, dinsdag 29 mei 2012 08:01

Bijtelling privégebruik auto van de zaak
Met ingang van 1 januari 2013 worden de woon-werkkilometers die worden gemaakt met de door de werkgever ter beschikking gestelde auto (de auto van de zaak of de leaseauto) aangemerkt als privékilometers. De tegenbewijsregeling bij een jaarlijks privégebruik van maximaal 500 kilometer wordt daarmee moeilijker toepasbaar.

Overgangsregeling
Ten aanzien van het overgangsrecht voor de bijtelling is in de voorjaarsnota alleen een passage opgenomen voor “leaseauto’s”. De overgangsregeling heeft “alleen betrekking op leasecontracten die zijn aangegaan vóór 25 mei 2012 en op mensen die nu geen of minder dan 500 privékilometers per jaar maken met hun leaseauto”, zo staat er letterlijk. Het overgangsrecht geldt gedurende de looptijd van het leasecontract maar eindigt op uiterlijk 1 januari 2017.
De berijders worden niet volledig ontzien, maar gaan 25% van de eigenlijk verschuldigde bijtelling betalen, dat wil zeggen 25% van 25%, 25% van 20% of 25% van 14%, afhankelijk van de zuinigheidscategorie van de auto.
Deze overgangsregeling geldt overigens alleen indien de auto alleen voor zakelijk verkeer en woon-werkverkeer wordt gebruikt en het overige privégebruik beperkt wordt tot maximaal 500 km per jaar. Stijgt het overige privégebruik tot boven de 500 km per jaar, dan is voor die auto de volledige bijtelling verschuldigd.
Ook bij het aangaan van een nieuw leasecontract of verlenging van het bestaande contract gaat het normale bijtellingsregime gelden.

Reageren is niet meer mogelijk