24x7 samenleving

Door sys64738 op woensdag 22 december 2010 13:27 - Reacties (29)
Categorie: -, Views: 5.101

Nederland ligt bedekt onder een dik pak sneeuw. Persoonlijk vind ik het fantastisch mooi en geniet er dan ook echt van. Helaas heeft de sneeuw natuurlijk ook zijn nadelen waarvan de grootste toch wel de totale ontregeling van alle vormen van vervoer. Zelf heb ik ook al enkele afspraken (waaronder het jaarlijkse (en zeer goede) kerstdiner van mijn werk) moeten laten lopen. Dat is gewoon even pech maar ik kan er niet zo mee zitten.

Waar ik wel mee kan zitten, is het gezeur van veel mensen. Continue lopen ze te roepen dat het belachelijk is dat als er 2 vlokjes sneeuw vallen, de treinen niet meer rijden en de wegen onbegaanbaar zijn. “In Zwitserland rijden de treinen toch ook gewoon” is ook zo’n opmerking die je vaak voorbij ziet komen. Nou is het treinverkeer in Zwitserland ook behoorlijk ontregeld door de hevige sneeuwval, dus die vlieger gaat al niet echt meer op. Daarnaast is dit de ergste sneeuwval die we in jaren gehad hebben dus ga nou niet doen of het om “2 vlokjes” gaat.

De mensen zijn verwend geworden en verwachten gewoon dat alles altijd maar beschikbaar is, onder alle omstandigheden. Natuurlijk had de NS deze problemen kunnen voorkomen en natuurlijk hadden de wegen helemaal schoon gemaakt kunnen worden. Helaas realiseren maar weinigen zich welk prijskaartje hier aan hangt.

Als de NS de prijs van zijn treinkaartjes verdubbeld en de overheid hetzelfde doet met de wegenbelasting, kunnen er best maatregelen getroffen worden die ervoor zorgen dat auto’s en treinen gewoon kunnen blijven rijden als er meer dan 30 cm sneeuw valt. Maar dan staan alle mensen die nu zo hard aan het klagen zijn, weer op hun achterste poten. Daarnaast is de vraag waartegen je je aan het beschermen bent? Die ene keer in de 10 jaar dat er meer dan 30 cm sneeuw ligt? Je kunt je afvragen of de kosten dan nog wel opwegen tegen de baten. En wat doen we met die ene keer in de 100 jaar dat er 50 cm sneeuw valt? En natuurlijk hebben ze dit in Oostenrijk, Zwitserland en Rusland beter geregeld omdat daar elk jaar wel een keer zoveel sneeuw valt.

Misschien moeten de mensen eens bedenken dat het onzinnig is om je op alle mogelijke omstandigheden voor te bereiden. Daarnaast ben je niet de enige en snapt iedereen het best als je door de omstandigheden een afspraak niet na kunt komen. Dus leg je er gewoon bij neer, en geniet van het mooie landschap want ik kan ergere vormen van overlast verzinnen.

Volgende: Niks aan de hand 01-'11 Niks aan de hand
Volgende: Waar zouden we weer zijn... zonder de trein. 10-'10 Waar zouden we weer zijn... zonder de trein.

Reacties


Door Tweakers user Remixed, woensdag 22 december 2010 13:46

Zeker waar over dat klagen en prijzen verhogen etc.

Ik kan me ergens alleen herinneren dat er zoiets was als: NS Klaar voor de winter!!! Beetje ongelukkig dan dat het meteen fout gaat, zeg dan gewoon helemaal niks, hoor je mij ook niet over die nutteloze geld verspillende reclame praten!

Door Tweakers user Greatsword, woensdag 22 december 2010 13:53

Sorry maar ik ben het niet helemaal met je eens als het op de NS aankomt. Ik meen dat ergens vorige maand de NS de treinen en sporen zogenaamd " winterklaar " hadden gemaakt. Nou daar is dus weer mooi iets van te merken.

Treinen komen ontiegelijk veel later dan normaal, en niet alleen nu het slecht weer is. Ik reis ongeveer 1x per maand vanaf Amsterdam naar Roosendaal, en op dat traject is het altijd wel raak. En compensatie voor vertragingen korter dan een half uur wordt niet gegeven. Met andere woorden slik het maar gewoon.

De prijs van een treinkaartje is ook niet meer normaal, ik betaal op zo'n (weekend )retourtje ruim 40 euro als ik zonder korting reis. En dan is het ook nog eens altijd zo'n lekker gevoel als de conducteurs niet eens komen controleren en hun reet in de 1ste class parkeren. dan wil je gewoon naar ze toe lopen en zeggen " Do your fucking job "

En ja hoor, daar was ie weer 2 weken geleden de email met de berichtgeving dat de tarieven weer worden opgeschroefd. Gatverdamme.

Jij doet alsof de NS niet "genoeg" verdient en daarom zich het niet kan veroorloven om alles gewoon goed te regelen. Lekker zo'n monopoly positie.


" De mensen zijn verwend geworden en verwachten gewoon dat alles altijd maar beschikbaar is "

Voor het bedrag wat ik hiervoor moet neerleggen mag ik toch wel kwaliteit verwachten denk ik.

[Reactie gewijzigd op woensdag 22 december 2010 13:55]


Door Tweakers user himlims_, woensdag 22 december 2010 13:54

Je bent duidelijk geen dagelijkse klant van de NS. Maar voor iemand van "Wetenschappelijk Onderwijs" had ik toch wel iets meer verwacht. Bedoel hebben jouw vrienden de afgelopen decenia's nog nooit winter gehad, laat staan vorst of sneeuw?

Jouw vrienden van de NS hebben in oktober(?) enkele testen uitgevoerd, traject controles gedaan en koffie gedronken. Met als conclusie "Wij zijn klaar voor de winter, laat de sneeuw maar komen" ..... we weten nu allemaal wat dat betekend :N

Jouw vrienden van de NS zijn wel degelijk in gebreken, en de situaties die zich nu voordoen kunnen wel degelijk voorkomen worden.

Jouw vrienden van de NS zijn niet bepaald positief naboven gekomen in de diverse onderzoeken omtrent nalatigheid en uitgesteld onderhoudt aan het spoor/wissels en boven leidingen.

Jouw vrienden van de NS hebben meer dan 90jaar ervaring heeft met het spoornet in nederland, en dan nog komen diverse trajecten dagelijks treinen te laat. Problemen die dus structureel voorkomen, en geen incidentjes zijn omdat het sneeuwt

Jouw vrienden van de NS 'denken' iets anders dan jij en ik. Vertraging wordt pas van gesproken wanneer dat langer is dan 30min. (eventuele vertraging en uitloop van bussen niet meegerekend)

Jouw vrienden van de NS reageren niet adequaat op problemen, klachten en vragen van haar eindgebruikers. Woordvoerder loopt gewoon weg als 't te moeilijk wordt.

Jouw vrienden van de NS hebben 40% van de treinen stil staan voor onderhoud .... Onderhoud wat ook in de zomer periode kan worden gedaan, maar heeft met uitgesteld tot de 'rustigere periode' van het jaar

Jouw vrienden van de NS verhogen wel degelijk kaartjes en prijzen. Ik reis nu 3-4jr dagelijks met de trein. De mijn maandkaart is in die periode ruim 20euro duurder geworden.

Jouw vrienden van de NS kunnen geen garrantie geven dat jij op plaats van bestemming aankomt zoals op de informatie borden geschreven staan. Metname langere trajecten zijn compleet kansloos, de NS adviseerd dan ook om niet uit te gaan van de gegeven informatie. En kunt beter een rit eerder pakken

Jouw vrienden van de NS hebben een website waar alle storingen gecommuniceerd worden. Maar deze is ook niet 100% betrouwbaar en bereikbaar, zo constateerden wij gister: artikel

Jouw vrienden van de NS weten zelf ook maar de helft van de tijd wat er speelt. Zo zijn er vanochtend diverse treinen uitgevallen (traject denbosch/tilburg) wat helemaal niet gecommuniceerd wordt aan de betalende klanten

Jouw vrienden van de NS zijn ook vandaag weer in 't nieuws


groeten,
Maarten de Machinist
namens www.nooitstipt.nl

[Reactie gewijzigd op woensdag 22 december 2010 14:36]


Door Tweakers user MadDonkey, woensdag 22 december 2010 14:00

We moeten twee dingen niet vergeten;

ProRail heeft ook gefaald. Er zijn nog altijd bevroren wissels. Ondanks de miljarden steun van de overheid.

Wegenbelasting wordt slechts voor een KLEIN deel gebruikt voor het onderhoud/aanleggen van de wegen. Het grootste deel wordt gebruikt voor de pot 'Algemene Middelen'.

Door Tweakers user rodie83, woensdag 22 december 2010 14:05

Inderdaad. Wie schrijft nou zulke bullshit op? De trein is al fucking duur. Iedereen met een enigzins zuinige auto en geen kortingskaart is al goedkoper uit dan wanneer je met de trein gaat. En je krijgt in deze tijden alleen maar vertraging voor terug. Als we het dan toch over geld hebben: de NS heeft miljoenen gestoken in hun winterklaar reclame. Afgezien van het feit dat het erg genant is dat dan moet blijken dat je het níet bent kan je ook afvragen of zulke bedragen niet beter besteedt hadden kunnen worden. Want voor reclame koopt niemand iets - voor (op tijd) rijdende treinen wel.

Verder moet de NS eens heel hard gaan beseffen dat er miljoenen mensen afhankelijk van hen zijn om sowieso op werk te kunnen komen. Het is niet alsof wanneer de NS het laat afweten er even iemand anders met een trein komt aanzetten. Dat betekent dat ze een érg belangrijke publieke dienst behoren te leveren. Niet iets wat je kan afdoen met "je moet maar geduld hebben" of "houdt rekening met extra reistijd". Waarom niet? Omdat de werkgevers van al die mensen die met de trein gaan daar geen rekening mee kunnen houden. Het gepruts van de NS kost iedereen klauwen met tijd én geld.

Voor een dienst die zó belangrijk is valt deze simpelweg veel te vaak uit. Als dagelijkse Groningen - Zwolle (retour) reiziger heb ik de afgelopen maand ongeveer de helft van de ritten last gehad van vertraging. En geloof me, als je dagelijks reist is 10 minuten vertraging op een ritje van een uur al enorm irritant, om het nog niet te hebben over 30 minuten en meer.

Ik zal nooit zo laag zakken dat ik het het personeel van de NS aanreken, maar de eindverantwoordelijken voor dit wanbeleid mogen ze wat mij betreft direct de laan uitsturen.

[Reactie gewijzigd op woensdag 22 december 2010 14:11]


Door Tweakers user himlims_, woensdag 22 december 2010 14:16

@Rodie83; En met die 10min. extra vertraging mis je uiteraard weer de aansluitende trein. Waardoor je weer 15min. moet wachten op de volgende (behalve als je weer stoptrein moet hebben, is 't een half uur). Daardoor kom je weer te laat op je afspraak etc. etc. Ben meerdere malen per week te laat op mijn werk, omdat de trein niet vertrekt volgens de aangegeven tijden. ....

Omtrent personeel, heb 't 1x meegemaakt dat 't personeel direct verantwoordelijk was voor telaat vertrekken van trein. Station Arnhem, zit te wachten op andere trein. Komt trein voor nijmegen-lent, welke om xx.30 moest vertrekken. Een conductrice stond met een collega te babbelen over 't weekend. Maar om xx.35 stonden ze nog steeds te babbelen, waarna de ene zegt "Ow shit, we moeten rijden, zie je vanavond doei :w" WTF?! Door jouw theekransje komen honderden mensen minimaal. 5min. later aan op bestemming, met gevolg dat de bus die afgestempt is op jouw aankomst van de trein weer mist .... kansloos

Uit protest reis tegenwoordig alleen nog maar 1e klas met 2e klasse kaartje. Als de NS de dienst waarvoor ik betaal, niet kan waarmaken, moet ik dat dan wel doen? Ben van mening van niet, en tot heden is er nog geen conducteur geweest die mij beboet heeft, omdat ze me ergens gelijk geven.

[Reactie gewijzigd op woensdag 22 december 2010 14:25]


Door Tweakers user sys64738, woensdag 22 december 2010 14:32

OK, dit vraagt om een reactie.

Ten eerste gaat dit verhaal niet alleen over de NS maar ook over reizen met de auto. En ja, zoals al mijn eerdere blogs al blijkt, ik reis elke dag met de trein en ook ik heb er gister 50 minuten langer over gedaan om op mijn werk te komen.

Maar voor degene die bang zijn dat ze niet precies weten hoe laat ze op hun werk aankomen (of vergaderingen missen): ga dan lekker me de auto, dat biedt namelijk wel alle zekerheid van de wereld..... Zekerheid dat je te laat komt! Ik heb een collega die eigenwijs als hij is, het zelfde traject als ik met de auto aflegt. Gister deed ik er 2 uur over en hij ruim 3. Wat ik dus gewoon wil zeggen is: stel je in op de omstandigheden en vertrek gewoon veel eerder, ongeacht of je nu met de trein of auto reist.

Daarnaast is dit geen promotiepraatje over de NS of zo maar gewoon een betoog over het feit dat het onmogelijk is om je overal op voor te bereiden en dat mensen zich dat moeten realiseren.

@Maarten: jij moet je toch wel herkennen in mijn verhaal. Klagen over de te dure kaartjes en dan ook nog een roepen dat ze deze problemen hadden kunnen voorkomen: Ja, door het nog duurder maken van de kaartjes, vriend!

Door Tweakers user himlims_, woensdag 22 december 2010 14:38

sys64738 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:32:
@Maarten: jij moet je toch wel herkennen in mijn verhaal. Klagen over de te dure kaartjes en dan ook nog een roepen dat ze deze problemen hadden kunnen voorkomen: Ja, door het nog duurder maken van de kaartjes, vriend!
VVD heeft een mooi voorstel; http://www.telegraaf.nl/b...ijstanders___.html?p=17,1

Door Tweakers user chime, woensdag 22 december 2010 14:43

Voor de wegen heb je gelijk, maar voor de treinen absoluut niet.

Vorige jaren had de NMBS (belgische spoorwegen) ook wreed veel problemen met de treinen, maar dat valt nu al bij al vrij mee.
(Ik heb nu eerder last van het nieuwe veiligheidssysteem dat de treinen om de haverklap laat stoppen ... maar dat terzijde)

Maar komaan ... 50% uitval ... dat is gewoon belachelijk.
Dat duidt alleen maar op compleet foute beslissingen (zoals aanvoer van koelingslucht langs de onderkant van de trein ... gatverdikke zeg ... dat geeft nu toch wel geen problemen met sneeuw zeker dat op de sporen ligt ... allé nu ..)

Door Tweakers user Greatsword, woensdag 22 december 2010 14:45

sys64738 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:32:
Klagen over de te dure kaartjes en dan ook nog een roepen dat ze deze problemen hadden kunnen voorkomen: Ja, door het nog duurder maken van de kaartjes, vriend!
Als jij naar een restaurant gaat en je betaald 20 euro per persoon, en het eten is niet goed of komt een half uur later dan normaal, en je confronteerd de eigenaar tijdens het afrekenen hiermee en hij geeft als argument aan dat het allemaal wel goed kan als je een duurdere bestelling had genomen zeg je dan ook Oke?

Door Tweakers user sys64738, woensdag 22 december 2010 15:03

@Destiano: ik heb een keer in een restaurant gezeten waar de stroom uitviel (door algehele stroomstoring) en ze geen eten meer konden bereiden. Overmacht dus. Ze hadden toen netjes aangegeven dat we konden wachten en wat te drinken van het huis kregen, of ergens anders een hapje konden gaan eten.

De NS doet toch gewoon hetzelfde: ze geven aan dat je er langer over doet maar je komt er wel, bieden je wat te drinken van het huis aan en geven je de keuze om te wachten of iets anders te verzinnen.

Dus als ik van te voren geïnformeerd wordt en ook nog (enigszins) te gemoed wordt gekomen, vind ik het niet zo erg nee. En je verhaal is een beetje krom natuurlijk.... maar als ik in een restaurant eet waar bezuinigd is op personeel (en dat dus geldt voor elk gerecht) en daardoor het heel lang duurt voor ik mn eten krijg, zou ik daar niet zo snel naar toegaan nee. Maar als het een keer voorkomt dat het te druk is door onvoorziene omstandigheden, kan ik er best mee leven dat het iets langer duurt.

Gosh, ik moet bij de NS gaan werken als persvoorlichter :D ... Of nee, toch liever niet...

Door Tweakers user F0nz0, woensdag 22 december 2010 15:07

Het lijkt wel of sys64738 de afgelopen weken niet met de trein heeft gereisd.

Want dan had hij kunnen weten dat de reizigers zich niet zozeer storen aan vertragingen en uitval maar het absolute onvermogen van de NS om reizigers te voorzien van een adequate informatievoorziening.

Ik zelf vind, net als de meeste andere NS-reizigers die ik dagelijks spreek, het niet zo'n ramp om wat langer te wachten dan gebruikelijk onder deze weersomstandigheden. Anders wordt het als je door NS-personeel telkens naar verkeerde perrons wordt gestuurd, tegenstrijdige info krijgt via de informatieborden en omroepberichten, wijzigen van vertrekperrons zodat er een gevaarlijke run onstaat op de gladde roltrappen, overvolle treinen die vlak voor vertrek opeens een andere bestemming krijgen waardoor iedereen er weer uit moet, et cetera.

Voorlopig verdient de NS geen cent aan mij, m'n OV-chipkaart saldo laat ik ongemoeid totdat de NS weer orde op zaken heeft. Het wordt hoog tijd dat de NS haar management er uit flikkert en weer een staatsbedrijf wordt.

[Reactie gewijzigd op woensdag 22 december 2010 15:11]


Door Tweakers user i-chat, woensdag 22 december 2010 15:10

sys64738 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:32:
OK, dit vraagt om een reactie.

Ten eerste gaat dit verhaal niet alleen over de NS maar ook over reizen met de auto. En ja, zoals al mijn eerdere blogs al blijkt, ik reis elke dag met de trein en ook ik heb er gister 50 minuten langer over gedaan om op mijn werk te komen.

Maar voor degene die bang zijn dat ze niet precies weten hoe laat ze op hun werk aankomen (of vergaderingen missen): ga dan lekker me de auto, dat biedt namelijk wel alle zekerheid van de wereld..... Zekerheid dat je te laat komt! Ik heb een collega die eigenwijs als hij is, het zelfde traject als ik met de auto aflegt. Gister deed ik er 2 uur over en hij ruim 3. Wat ik dus gewoon wil zeggen is: stel je in op de omstandigheden en vertrek gewoon veel eerder, ongeacht of je nu met de trein of auto reist.

Daarnaast is dit geen promotiepraatje over de NS of zo maar gewoon een betoog over het feit dat het onmogelijk is om je overal op voor te bereiden en dat mensen zich dat moeten realiseren.

@Maarten: jij moet je toch wel herkennen in mijn verhaal. Klagen over de te dure kaartjes en dan ook nog een roepen dat ze deze problemen hadden kunnen voorkomen: Ja, door het nog duurder maken van de kaartjes, vriend!
je hebt dus echt geen idee waar je over praat,

er zijn mensen die dagelijks een ritje van 80+ km maken met de trein, waar diezelfde trein dus de enige reismogelijkheid is (als je de bus via verreweggistan en timboektoe niet mee wilt tellen (reistijd + 1,5uur).

als je je kunt voorstellen dat die mensen dagelijks gemiddeld 10 minuten vertraging hebben (bijna 1 uur per week), dan kun je wel raden wat het de nederlandse samenleving kost per jaar dat gaat op honderden euro's per reiziger per jaar. al dit geld 'wat niet wordt verdient' kost de samenleving dus miljarden. sterker nog - als de NS volgend jaar niet te laat komt, zou dat zoveel kunnen opleveren dat we nagenoeg NIET hoeven te bezuinigen.

als je dan komt met een verhaal dat je gewoon geduld moet hebben dan is er iets ongelofelijk mis met je wereldbeeld.

Door Tweakers user tech-no-logical, woensdag 22 december 2010 15:22

als je dan komt met een verhaal dat je gewoon geduld moet hebben dan is er iets ongelofelijk mis met je wereldbeeld.
haha, humor. en dat geldt natuurlijk voor alle vormen van vertraging, dus ook de file en het feit dat je dochter zeurt en niet uit bed wil komen ? mensen zijn gewoon zeikerds. jouw tien minuten (en de mijne ook trouwens) zijn niet zoveel waard als jij wilt doen geloven. ben je altijd 10 minuten te laat ? dan ga je dus 10 minuten eerder de deur uit, problem solved.

ik reis al 12 jaar dagelijks met de trein, heb ook regelmatig vertragingen. maar waar ik me het meest aan erger is het oeverloze azijnpissen van mijn medereizigers.

Door Tweakers user rodie83, woensdag 22 december 2010 15:23

en geven je de keuze om te wachten of iets anders te verzinnen.
En dat is dus de fail van je verhaal, in je reactie, maar ook al in je initiele blog. Natuurlijk kan je in jouw voorbeeld bij een ander restaurant gaan eten. Probleem is dat de NS het fucking enige restaurant is. En dan moet je het serveren van eten misschien wat serieuzer nemen. Dus gewoon zorgen dat je op tijd gaat rijden, sneeuw of geen sneeuw.

Door Tweakers user DDC, woensdag 22 december 2010 15:26

De trein is zeker niet goedkoop. Maar ook niet direct duurder dan de auto. Met de auto mag je ook parkeer geld enzovoorts betalen. De prijs scheelt dus per situatie.

Van die mensen die zeuren dat hun kaartje niet gestempeld wordt snappen het niet helemaal. Je betaald voor de dienst dat je met de trein ergens heen wordt gebracht, niet voor de dienst ik-krijg-een-gestempeld-kaartje.

En te laat, ja ik ben het er deels wel mee eens. Ze zijn inderdaad wel eens te laat en nu met de sneeuw iets vaker. Maar met de auto ben je nu ook een uur langer onderweg.

Door Tweakers user Puc van S., woensdag 22 december 2010 15:32

DDC schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:26:


En te laat, ja ik ben het er deels wel mee eens.
Treinen zijn nu ook vaker kapot, echter geld datzelfde voor auto's die 's ochtends niet starten. En dan maar niet te beginnen over de duizenden extra claims bij de verzekeringsmaatschappijen de afgelopen dagen...

Door Tweakers user rodie83, woensdag 22 december 2010 15:37

M1lamb3r schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:32:
[...]


Treinen zijn nu ook vaker kapot, echter geld datzelfde voor auto's die 's ochtends niet starten. En dan maar niet te beginnen over de duizenden extra claims bij de verzekeringsmaatschappijen de afgelopen dagen...
Allemaal waar. Natuurlijk gaan auto's vaker kapot en treinen ook. Het punt is dat de enige landelijke openbaar vervoerder net wat kritieker is qua dienstverlening dan een aantal individuen die alleen zichzelf transporteren. Geen vergelijking dus en dus niet relevant.

Door Tweakers user MAX3400, woensdag 22 december 2010 15:38

Snap je blog niet; zolang ProRail en NS het durven om in het nieuws "overwegend" positief/neutraal te reageren op hoe goed het nu wel niet gaat bij ze, hebben zowel ProRail als NS een enorm bord voor hun kop.

Zelfde geldt voor Rijkswaterstaat; om de haverklap "het zout is op" en "we rijden langere diensten om de A-wegen schoon te houden". Lulverhaal; dinsdagochtend was er in het westen ongeveer 6cm sneeuw gevallen en op zowel de A12 als de A13 was nog geen 6mm weggeschoven door onze helden van Rijkswaterstaat.

Ja, ben het wel met je eens: waarom moeten we ons voorbereiden op "extremen" maar zolang bovengenoemde instituten met droge ogen staan te liegen op TV, behoren ze eerst maar eens te investeren in materieel/personeel om hun standpunt te bewijzen.

Door Tweakers user Greatsword, woensdag 22 december 2010 15:42

DDC schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:26:
Van die mensen die zeuren dat hun kaartje niet gestempeld wordt snappen het niet helemaal. Je betaald voor de dienst dat je met de trein ergens heen wordt gebracht, niet voor de dienst ik-krijg-een-gestempeld-kaartje.
Mijn baas betaald mij, om mijn werk te doen, niet om van 9 tot 5 fysiek aanwezig te zijn.
Het lijkt wel of ik uit jou reactie de conclusie kan trekken dat de de baan als conducteur overbodig is. want de trein vervoert je (uiteindelijk ) toch wel van punt A naar B.

Weer een restaurant voorbeeld, je waardeert het toch ook als er iemand aan je vraagt of het eten / service goed was. In plaats van dat ze alleen een bord op tafel severen.

[Reactie gewijzigd op woensdag 22 december 2010 15:54]


Door Tweakers user 318025, woensdag 22 december 2010 17:53

Volgens mij werk jij gewoon bij NS, in Nederland is het openbaar vervoer hartstikke duur en om naar vliegveld te komen ben ik 22€ ongeveer kwijt.

Er wordt zoveel betaald voor openbaar vervoer, maar het is ontregeld wanneer er sneeuw ligt, volgens mij is het in China dan met treinen waarschijnlijk beter geregeld, die kunnen ook sneeuw in sommige gedeeltes van land en daar zal vast niet hele openbaar vervoer dan plat liggen, en een trein kaartje kost er ook nog minder.

Door Tweakers user ari, woensdag 22 december 2010 19:37

Een Chinees verdient gemiddeld ook minder, dus je punt is...?

Afijn, als je kaartje niet gestempeld wordt dan kun je je bedrogen voelen. Maar waarom? Omdat je net zo goed niet had kunnen betalen en de dienst dus effectief steelt?

Voor de berekenende reizigers onder ons: je mag ook een boete van 35 euro betalen als je gesnapt wordt. Reken even uit hoe vaak je dus niet gesnapt moet worden om het kaartje eruit te halen...

Door Tweakers user harmen1987, woensdag 22 december 2010 19:59

Even over dat prijsverschil auto-trein.. In de trein sta je (in de spits) als een blikje sardientjes op elkaar gepropt.. In de auto heb je je eigen ruimte..

Door Tweakers user Bram®, woensdag 22 december 2010 20:11

Nou is het treinverkeer in Zwitserland ook behoorlijk ontregeld door de hevige sneeuwval
huh? het enige dat ik zien kon op de site van de SBB was een vertraging in Basel, en die is van een trein van de SNCF uit Frankrijk.
Verder niet één vertraging in het hele land.

Weet waarover je het hebt. De hele week 1 kwartier vertraging gehad in Zwitserland (met excuses) alhoewel ik toch zeker wel 4 treinen per dag heb genomen. En ja, die gingen ook door sneeuw, veel sneeuw.

En om nu nog een stapje verder te gaan, dit staat er op de site van de DB:
Die DB setzt bis zum Jahresende zusätzliche IC-Züge auf den wichtigsten Fernverkehrskorridoren ein. In den letzten Tagen waren auf den jetzt verstärkten Strecken bis zu 30 Prozent mehr Reisende unterwegs als im Vorjahreszeitraum.
Vanwege het slechte weer zet de DB juist méér treinen in, zodat mensen niet met de auto hoeven of gestrande vliegtuigpassagiers per trein kunnen
Ja, de DB heeft wel vertragingen, maar onderstussen vervoert ze wel 30% meer passagiers.
In tegenstelling tot de NS die het niet eens probeert, maar liever mensen lekker maakt met onjuiste reclamespotjes en ze vervolgens in de kou laat staan.

Het mag wel eens gezegd worden dat NS/ProRail hun zaakjes slecht in orde hebben. De deplorabele staat waarin een groot aantal wissels verkeren in NL is al jaren bekend.
En deze week werd bekend dat er ontwerpfouten in een aantal nieuwe treinen van de NS zitten.

[Reactie gewijzigd op woensdag 22 december 2010 20:20]


Door Tweakers user F0nz0, woensdag 22 december 2010 21:51

Ja, je eigen ruimte van circa 35x35 cm.... En vanuit de trein kan ik (meestal) in zittende positie het vast staande blik op de weg gadeslaan, waarnaar ik me weer verdiep in m'n boek en m'n koffie. :)

Door Tweakers user 318025, woensdag 22 december 2010 21:57

ari schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:37:
Een Chinees verdient gemiddeld ook minder, dus je punt is...?

Afijn, als je kaartje niet gestempeld wordt dan kun je je bedrogen voelen. Maar waarom? Omdat je net zo goed niet had kunnen betalen en de dienst dus effectief steelt?

Voor de berekenende reizigers onder ons: je mag ook een boete van 35 euro betalen als je gesnapt wordt. Reken even uit hoe vaak je dus niet gesnapt moet worden om het kaartje eruit te halen...
Mijn punt is dat wat sommige een ontwikkeling land noemen dat ze juist daar betere openbaar vervoer hebben en nog de snelste treinen ook, terwijl je hier 5 uur in een trein zit om helemaal in noorden van land te komen Groningen bijvoorbeeld.

Door Tweakers user sinner2stroke, donderdag 23 december 2010 03:40

Wereldvreemd deze gast

Door Tweakers user Mentalist, donderdag 23 december 2010 04:12

Over het strooien klaag ik niet. Op veel plaatsen is gewoon gestrooid. Een vriend van mij klaagde er wel over omdat van het industrieterrein waar hij werkt alleen op de hoofdweg was gestrooid. Ik begrijp echter wel dat niet _iedere_ straat valt te strooien, dat zou gewoon erg duur worden. Op een industrieterrein hoef je toch niet hard te rijden. Het kan altijd perfecter, maar het strooibeleid is best goed wat mij betreft.
Als de NS de prijs van zijn treinkaartjes verdubbeld
En daar klaag ik wel over. De NS ìs al afgrijselijk duur en voor dat geld rijden ze nog niet eens op tijd. Of in de sneeuw. In de winter is het de sneeuw, in de lente heeft de machinist hooikoorts, in de zomer is het warm en zetten de rails uit en in de herfst liggen de welbekende bladeren op de rails. Het is altijd wel wat.

Neem dan Japan. 87% van de treinen zijn daar op tijd. En de definitie van "op tijd" is dan ook strak. Als daar een trein één minuut te laat is registreren ze hem als "te laat". Moet je hier eens mee aankomen. En als de trein dan te laat is (één minuut!) is je rit gratis. Moet je hier eens mee aankomen. (dit is een aanfluiting, check de vergoedingen en hoeveel de trein te laat moet zijn) En je krijgt dan ook een pasje zodat je je baas uit kan leggen waarom je te laat bent. Moet je hier eens mee aankomen (had ik vroeger meerdere malen kunnen gebruiken..). En afaik kost de trein daar echt geen fortuin.

De NS hadden ze gewoon nooit moeten privatiseren. Er is geen concurrentie (mja, bussen en auto's..) dus dan komt er toch nooit wat goeds van privatisering. Het is natuurlijk wel een geweldige stimulans om iedereen in de auto te krijgen. Ik ken echt teveel mensen die zo dolblij waren toen ze eindelijk hun rijbewijs hadden.

[Reactie gewijzigd op donderdag 23 december 2010 04:16]


Door Tweakers user DDC, donderdag 23 december 2010 16:26

Destianto schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:42:
[...]


Mijn baas betaald mij, om mijn werk te doen, niet om van 9 tot 5 fysiek aanwezig te zijn.
Het lijkt wel of ik uit jou reactie de conclusie kan trekken dat de de baan als conducteur overbodig is. want de trein vervoert je (uiteindelijk ) toch wel van punt A naar B.

Weer een restaurant voorbeeld, je waardeert het toch ook als er iemand aan je vraagt of het eten / service goed was. In plaats van dat ze alleen een bord op tafel severen.
Een conducteur is loopt altijd 1 keer door te trein gedurende de hele rit. Dus van Maastricht tot Amsterdam, loopt hij (minstens maak vaak wel) 1 keer. Als jij in Utrecht opstapt is de kans aanwezig dat hij je al gepasseerd is.

En nee, als mensen eerlijk zouden zijn hebben we geen conducteurs nodig.
Je maakt gebruik van een service dus je betaald voor de service, zo simpel is het toch gewoon?
Of wil je een aai over je bol en iemand die zegt: "Wat netjes dat jij je aan de regels houdt"

Reageren is niet meer mogelijk