Brievenbuspakketjes aka bezorgers-hel

Door sys64738 op donderdag 3 december 2020 22:13 - Reacties (22)
Categorie: Samenleveing, Views: 6.993

Het zijn drukke tijden voor de pakketbezorgers en postbodes. Naast de gebruikelijke december-drukte zorgt de hele Corona situatie nog eens voor veel extra werk. Dus waar andere sectoren het zwaar hebben, zit je als pakketjesbezorger gebeiteld. Totdat bedrijven brievenbuspakketjes gaan versturen.

Brievenbuspakketjes zijn op zich een goed idee. Dingen die te groot zijn voor een enveloppe en te klein voor een echt pakket, stop je in een klein doosje dat door de brievenbus past. Het is goedkoper en je hoeft er niet voor thuis te blijven. Hoewel dat laatst voordeel tegenwoordig niet zo relevant meer is.

Of eigenlijk is het juist wel relevant om thuis te zijn. Waarom? Nou, er is een klein probleem met die mooie brievenbuspakketjes en dat is de naam. Die suggereert namelijk dat ze door de brievenbus passen maar dat is meestal niet zo. En als het wel zo is, staat de postbode er ellenlang op te stampen voor ie er eindelijk doorheen is.

Zo'n pakketje mag 38 bij 26,5 bij 3,2 cm en maximaal 2 kilo. Dat gewicht is niet zo boeiend maar die maten wel. Mijn brievenbus is namelijk niet zo groot. En nee, ik heb geen minuscuul kleine brievenbus maar gewoon een standaard nieuwbouwdeur met daarin dezelfde brievenbus als alle 600 huizen in mijn wijk.

Vanmorgen had ik weer zo'n arme stakker. Ik zat in een video-call en hoorde hem zijn best doen om dat vervloekte pakketje toch door die gleuf te krijgen. Na een minuut gaf hij het op en belde toch maar aan. Dus snel even de meeting uit, de trap af en het pakketje aangenomen. Ach, zo spreek je de postbezorger ook nog eens. Ik heb hem maar succes gewenst met de rest van zijn ronde. Hopelijk heeft ie niet heel veel van die achterlijke brievenbuspakketjes in zijn bus liggen, dacht ik nog.

Volgende: Arcade Gaming @ Home 10-'20 Arcade Gaming @ Home

Reacties


Door Tweakers user Andros, donderdag 3 december 2020 22:25

De vraag is, wat zit hier fout? Het formaat van dat brievenbuspakketje dat bij de post door zo'n houten mal ding moet passen of het formaat van jouw standaard nieuwbouwdeurbrievenbusgleuf? Een van die twee heeft zich niet aan een standaard formaat gehouden, anders had je dit probleem niet.

Door Tweakers user sys64738, donderdag 3 december 2020 22:32

Andros schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:25:
De vraag is, wat zit hier fout? Het formaat van dat brievenbuspakketje dat bij de post door zo'n houten mal ding moet passen of het formaat van jouw standaard nieuwbouwdeurbrievenbusgleuf? Een van die twee heeft zich niet aan een standaard formaat gehouden, anders had je dit probleem niet.
Zou er echt een ISO standaard zijn voor het formaat van een brievenbus? Als dat zo is, hebben we alles bereikt wat er valt te bereiken voor een samenleving 8-)

[Reactie gewijzigd op donderdag 3 december 2020 22:32]




Door Tweakers user Andros, vrijdag 4 december 2020 05:46

sys64738 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:32:
[...]
Zou er echt een ISO standaard zijn voor het formaat van een brievenbus? Als dat zo is, hebben we alles bereikt wat er valt te bereiken voor een samenleving 8-)
ISO zal er vast wel zijn maar er zijn meer normeringen. Zie de twee bovenstaande post en blijkbaar bestaat er een Nederlandse standaard NEN 1770 hiervoor ;) . En ik denk dat PostNL zich daar op baseert.

Door Tweakers user vanaalten, vrijdag 4 december 2020 07:17

Hmm, die link naar het wetboek zegt:
"een gleuf in een deur, houten wand, stenen muur of pilaar met tenminste de volgende afmetingen: 25 cm lengte en 3,2 cm breedte."
...dus dat klopt niet met de "mag 38 bij 26,5 bij 3,2 cm'...

Door Tweakers user DarkKnight, vrijdag 4 december 2020 08:43

Wij hebben ook hetzelfde probleem. En in ons geval kan/ga ik er (nu) niets aan doen. Wij hebben een jaren '30 woning met traditionele boerderijdeur. De gleuf die daar inzit, is blijkbaar ook kleiner dan de maximum grootte van PostNL.
Onze postbode weet dit ook en belt nu gewoon aan, of als we niet thuis zijn, legt hij het achter het huis (dat kan hier nog...).
Het helpt dat het al 4 jaar dezelfde postbode is, dus wij kennen hem en hij kent ons.

Maar het blijft raar dat er dus ook verschillende ISO, NEN, etc normen voor zijn die allemaal precies niet gelijk zijn.

Door Tweakers user sys64738, vrijdag 4 december 2020 09:45

vanaalten schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 07:17:
Hmm, die link naar het wetboek zegt:
"een gleuf in een deur, houten wand, stenen muur of pilaar met tenminste de volgende afmetingen: 25 cm lengte en 3,2 cm breedte."
...dus dat klopt niet met de "mag 38 bij 26,5 bij 3,2 cm'...
Dus ik volg netjes de wet maar in de praktijk ben ik de pineut. :+

Door Tweakers user BinaryRun, vrijdag 4 december 2020 16:22

sys64738 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:45:
[...]
Dus ik volg netjes de wet maar in de praktijk ben ik de pineut. :+
Nou, eigenlijk vooral je postbezorger. }>

Door Tweakers user Peetz0r, vrijdag 4 december 2020 18:48

Nou ben ik wel benieuwd naar wat dan wel de afmetingen zijn van de brievenbussen in jouw nieuwbouwwijk.

Bij een oudere woning zoals die van DarkKnight snap ik nog, maar voor nieuwbouw is het toch wel erg vreemd.

Wat ook voorkomt is dat een pakketje stiekem iets dikker is dan toegestaan en toch door het hele proces gekomen is. Dit kan komen omdat de inhoud van zo'n brievenbusdoosje verschuift, waardoor het in het midden dikker wordt dan het bij het inpakken was.

Door Tweakers user Blokker_1999, zaterdag 5 december 2020 10:27

DarkKnight schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:43:
Wij hebben ook hetzelfde probleem. En in ons geval kan/ga ik er (nu) niets aan doen. Wij hebben een jaren '30 woning met traditionele boerderijdeur. De gleuf die daar inzit, is blijkbaar ook kleiner dan de maximum grootte van PostNL.
Onze postbode weet dit ook en belt nu gewoon aan, of als we niet thuis zijn, legt hij het achter het huis (dat kan hier nog...).
Het helpt dat het al 4 jaar dezelfde postbode is, dus wij kennen hem en hij kent ons.

Maar het blijft raar dat er dus ook verschillende ISO, NEN, etc normen voor zijn die allemaal precies niet gelijk zijn.
Waarom is dat vreemd? Normen en standaarden bestaan, maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal compatibel met elkaar moeten zijn. Iemand moet wel op een gegeven moment beslissen of een bepaalde norm gevolgd zal worden of dat men kiest voor een eigen standaard (ook daar is niets op tegen). Er is geen wet die zegt dat iets moet voldoen aan alle normen die er bestaan ter wereld.

Uiteindelijk is het aan PostNL om te bepalen hoe groot de opening van een brievenbus voor hen moet zijn, het enige wat hen tot iets kan verplichten is wetgeving, die blijkbaar ook bestaat.

Door torretje2012, zaterdag 5 december 2020 10:55

https://www.consuwijzer.n...kantoor/regels-brievenbus

hieraan moet je bus voldoen, zoniet kan de postbode er voor kiezen het bij de retailer af te leveren met een dag vertraging voor je pakket.

Ikzelf als postbode heb een grote hekel aan een abonnement van een koffieboer, die drukken er op "Lieve postbode, doordrukken mag het past presies". Sta je dan voor een brievenbusje waar de gemiddelde kerstkaart al moeite mee heeft....

Door Tweakers user sys64738, zaterdag 5 december 2020 11:13

Peetz0r schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:48:
Nou ben ik wel benieuwd naar wat dan wel de afmetingen zijn van de brievenbussen in jouw nieuwbouwwijk.

Bij een oudere woning zoals die van DarkKnight snap ik nog, maar voor nieuwbouw is het toch wel erg vreemd.

Wat ook voorkomt is dat een pakketje stiekem iets dikker is dan toegestaan en toch door het hele proces gekomen is. Dit kan komen omdat de inhoud van zo'n brievenbusdoosje verschuift, waardoor het in het midden dikker wordt dan het bij het inpakken was.
Heb voor de grap even gekeken waar nu het probleem zit. De gleuf is groot zat maar die aluminium klep die ervoor zit helpt niet echt omdat het scharnierende deel aan de binnenkant valt.

Qua breedte gaat het nog wel met 26,2cm (maar is dus ook al te klein). De hoogte is het echte issue. Door die aluminium klep is ie nog maar 2,7cm hoog. Beetje een faal dus. Maar dit is de standaard brievenbus van zo'n beetje de hele wijk. Je zult maar postbode zijn hier :'(

Door Tweakers user hoi1234, zaterdag 5 december 2020 11:44

Jij hebt dan nog een fatsoenlijk brievenbus (althans dat zeg je) je hebt ook brievenbussen waar je een hele rare hoek moet maken. Bovendien kunnen brievenbussen ook vol zitten (als je geen deurmodel hebt, maar een losstaande). Onze losstaande brievenbus moet je van de voorkant vullen. Totaal niet logisch, maar ja hij ziet er wel mooier uit dan die groene van de gemeente en bovendien kan deze op slot voor wat het waard is. We hebben nog wel de oude brievenbus bij de deur hangen, zodat we ook pakketje kunnen ontvangen als we er niet zijn.

Toen ik nog post + kranten bezorgde, kwam ik iedere week wel een paar volle brievenbussen tegen. Sommige mensen hadden überhaupt geen brievenbus of wisten deze zodanig goed te verbergen dat je Peter r. de Vries moet zijn om deze te vinden. Geen brievenbus gebeurde vooral met de post en ook dikwijls bij winkels en op industrieterreinen, maar ook weleens bij mensen thuis. De post nam ik dan of mee terug of propte ik dan maar zo goed en zo kwaat als ik kon in de brievenbus. Kranten waren dan weer een ander dingetje, want je krijgt klachten als je geen krant bezorgt. Bij de post plakte ik er gewoon een sticker op en ging de post retour naar de baas.

Nu ik het bedenk er waren een paar huisnummers die geen brievenbus hadden. Die mensen waren trouwens familie van elkaar. Maar ik moest de post dus wel altijd afgeven aan iemand die toevallig in de tuin zat of ik moest aanbellen. Erg irritant. Zeker de eerste keer als je dat nog niet weet.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 5 december 2020 11:46]


Door Richard, maandag 7 december 2020 08:32

Zelf in 2012 bij Postnl gewerkt voor een ruim een jaar en ik weet nog op de dag van vandaag dat ik een mooi instructie boekje meekreeg met gedragsregels etc.
Als je dacht dat alleen de invoer maat een probleem is mis je minimale/maximale hoogte van de brievenbus. In gerenoveerde straat mee gemaakt dat de brievenbussen op 15cm van de grond zaten en dat is pas een hel als 50 keer met enkele kilo's post/reclame in je hand steeds weer helemaal naar de grond moet.

Volgens de theorie hoefde ik in deze straat geen post te bezorgen omdat de brievenbus niet voldeed aan de wettelijke eisen maar wanneer je dit niet deed, stond je een leuke verassing te wachten de volgende dag. Niet het telefoontje was het probleem maar dat de volgende dag de zelfde straat met de zelfde brieven weer op het depot stond op jou stond te wachten.

Er zijn wettelijke vereisten betreft de brievenbus maar Postnl weigert dit ook te handhaven was mijn ervaring waarbij jij als bezorger de lul was.
Hierbij heb ik veel begrip gekregen voor die norse/niet leuke postbezorgers....

Door Tweakers user sys64738, maandag 7 december 2020 08:40

Richard schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:32:
Zelf in 2012 bij Postnl gewerkt voor een ruim een jaar en ik weet nog op de dag van vandaag dat ik een mooi instructie boekje meekreeg met gedragsregels etc.
Als je dacht dat alleen de invoer maat een probleem is mis je minimale/maximale hoogte van de brievenbus. In gerenoveerde straat mee gemaakt dat de brievenbussen op 15cm van de grond zaten en dat is pas een hel als 50 keer met enkele kilo's post/reclame in je hand steeds weer helemaal naar de grond moet.

Volgens de theorie hoefde ik in deze straat geen post te bezorgen omdat de brievenbus niet voldeed aan de wettelijke eisen maar wanneer je dit niet deed, stond je een leuke verassing te wachten de volgende dag. Niet het telefoontje was het probleem maar dat de volgende dag de zelfde straat met de zelfde brieven weer op het depot stond op jou stond te wachten.

Er zijn wettelijke vereisten betreft de brievenbus maar Postnl weigert dit ook te handhaven was mijn ervaring waarbij jij als bezorger de lul was.
Hierbij heb ik veel begrip gekregen voor die norse/niet leuke postbezorgers....
Dat is wel erg vreemd vind ik. Ze stellen die regels toch niet voor niks op. En zelfs al zouden zijn hun eigen regels negeren, verwacht je toch dat de Arbo-dienst hier wat van vindt. Dit zijn ideale recepten voor paar weken/maanden ziektewet.

Door Tweakers user tilburgs82, dinsdag 8 december 2020 09:30

De tijd dat het kost om dit stuk te posten, had je ook kunnen gebruiken om de brievenbus te vergroten :+

Door Tweakers user sys64738, dinsdag 8 december 2020 12:06

tilburgs82 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:30:
De tijd dat het kost om dit stuk te posten, had je ook kunnen gebruiken om de brievenbus te vergroten :+
Zoals je in mijn eerdere blog postst hebt kunnen lezen, ben ik niet zo handig. Dus das allemaal ff te complex voor me hoor :+

Door Tweakers user torretje2012, dinsdag 8 december 2020 18:41

Richard schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:32:
Zelf in 2012 bij Postnl gewerkt voor een ruim een jaar en ik weet nog op de dag van vandaag dat ik een mooi instructie boekje meekreeg met gedragsregels etc.
Als je dacht dat alleen de invoer maat een probleem is mis je minimale/maximale hoogte van de brievenbus. In gerenoveerde straat mee gemaakt dat de brievenbussen op 15cm van de grond zaten en dat is pas een hel als 50 keer met enkele kilo's post/reclame in je hand steeds weer helemaal naar de grond moet.

Volgens de theorie hoefde ik in deze straat geen post te bezorgen omdat de brievenbus niet voldeed aan de wettelijke eisen maar wanneer je dit niet deed, stond je een leuke verassing te wachten de volgende dag. Niet het telefoontje was het probleem maar dat de volgende dag de zelfde straat met de zelfde brieven weer op het depot stond op jou stond te wachten.

Er zijn wettelijke vereisten betreft de brievenbus maar Postnl weigert dit ook te handhaven was mijn ervaring waarbij jij als bezorger de lul was.
Hierbij heb ik veel begrip gekregen voor die norse/niet leuke postbezorgers....
Tegenwoordig is de regel aanbellen, doen ze niet open gaat het naar de retailer. 9 van de 10 klanten hangt binnen een maand een groene bus op de juiste hoogte op.

Door David, woensdag 9 december 2020 11:03

Toen ik nog pakketbezorger was en in het historisch centrum van de studentenstad reed waar ik ook woon, kwam ik dagelijks bij van die oude panden met zo'n smalle brievenbus. Dat waren meestal of studentenhuizen of monumenten en dan vonden de bewoners het zonde om die mooie oude deur te vervangen.
Ik gooide het pakje dan meestal bij de eerste de beste buur door de brievenbus die wel een normaal formaat had en deed een briefje bij de geadresseerde naar binnen. Met de gedachte: zoeken jullie het samen maar uit, ik heb mijn werk gedaan en je kiest zelf voor die ellende.

Groet David

Door David, woensdag 9 december 2020 11:13

Blokker_1999 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:27:
[...]
Uiteindelijk is het aan PostNL om te bepalen hoe groot de opening van een brievenbus voor hen moet zijn, het enige wat hen tot iets kan verplichten is wetgeving, die blijkbaar ook bestaat.
Dat noemen ze de Nederlandse Postwet zoals idd genoemd in een van de eerste replies op dit topic. Als je brievenbus niet aan de eisen voldoet moet je als ontvanger ook niet verwachten dat het steeds goed gaat.
Maar goed, vrijwel niemand weet dit. Daarnaast, pakketbezorging en vooral postbezorging wordt naar mijn ervaring echt gezien als een commodity net als gas en elektra; vrijwel niemand is daar bewust mee bezig.


Reageren is niet meer mogelijk