Ben ik nou zo Sociaal?

Door sys64738 op woensdag 30 januari 2019 20:00 - Reacties (45)
Categorie: Planes, trains and automobiles, Views: 5.854

"Ben ik nou zo slim, of jullie zo dom?" vroeg Louis van Gaal zich jaren geleden hardop af tijdens een persconferentie. En een vergelijkbaar gevoel heb ik regelmatig als ik in het donker in mijn auto rond rij. Ben ik nou zo sociaal of eh...?

Het zijn weer de donkere dagen van het jaar. De dagen zijn kort en de nachten lang. Op zich geen probleem alleen moet je er inde auto wel even aan denken je lichten aan te zetten. En dat gaat toch best vaak nog wel eens verkeerd.

Zo ook vanavond weer. Twee auto's voor mij reed iemand in complete duisternis terwijl de zon toch al meer dan een uur onder was. Niet bepaald bevorderlijk voor zijn of haar veiligheid maar ook niet voor die van de andere weggebruikers. Dus ook voor die van de auto tussen mij en deze 'dark rider'.

Dan zou je denken dat hij zijn uiterste best zou doen om zijn voorligger duidelijk te maken dat het een goed plan zou zijn even de lichten aan te doen. Maar nee hoor. Hij kabbelde er rustig een paar minuten achteraan zonder ook maar enige poging of iets dergelijks.

En dit gebeurt opvallend vaak. Soms ben je de 6e of 7e auto in een rij en niemand voor je die even die tegenligger, zonder licht, een seintje geeft. Is het nou echt teveel gevraagd om even aan die lichthandel te trekken en met een mooi gedoseerde hoeveelheid grootlicht het probleem duidelijk te maken?

Vind je het net als mij vrij normaal om dit even te doen, dan kun je deze blogpost als niet "verzonden" beschouwen. Maar anders hoop ik dat je de volgende keer toch even terug denkt aan dit stuk tekst. Doe het voor de veiligheid van die ander, voor je eigen veiligheid maar zeker niet in de laatste plaats ook voor mijn veiligheid. Alvast bedankt, je medeweggebruiker.

Volgende: Zwarte Lijst voor de Fotografie 02-'19 Zwarte Lijst voor de Fotografie
Volgende: Vaarwel Windows 7 (?) 01-'19 Vaarwel Windows 7 (?)

Reacties


Door Tweakers user mstoel, woensdag 30 januari 2019 21:07

Ik snap die lui niet die zonder licht rijden, zonder licht brandt je instrumentenverlichting normaal gesproken ook niet. Dat moet toch opvallen?

Door Tweakers user sys64738, woensdag 30 januari 2019 21:18

mstoel schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:07:
Ik snap die lui niet die zonder licht rijden, zonder licht brandt je instrumentenverlichting normaal gesproken ook niet. Dat moet toch opvallen?
Ja de oorzaak is mij ook een raadsel. Waar kijken die mensen naar? Goh wat is mijn dashboard toch zwart.... vreemd.

Wat je ook vaak ziet is mensen die met alleen hun day light running verlichting aan rijden. En das nasty want dan doet je dashboard verlichting het dus wel gewoon. Maar die van vanmiddag had gewoon echt nis aan staan.

Door Tweakers user sypie, woensdag 30 januari 2019 21:43

Daglicht toestanden moeten ze onmiddellijk uit de auto's slopen: achterlichten gaan vaak niet mee aan, alleen de voorste verlichting doet het dan...

En ja, ik knipper ook vaak of ik draai mijn licht uit en weer aan (herhaaldelijk). Zelfs als ik op de motor ben knipper ik, liefst zo lang mogelijk met groot licht. Ook ga ik met de motor naast iemand staan en vraag ik of ze het raam naar beneden willen doen omdat ik wat wil zeggen: "Weet u dat uw achterlicht het niet doet?" Aan de reactie te zien weet je al genoeg: of ze weten het echt niet of ze weten het wel maar verrekken het om het lampje te vervangen of te laten vervangen.

Door Tweakers user mr_evil08, woensdag 30 januari 2019 21:54

mstoel schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:07:
Ik snap die lui niet die zonder licht rijden, zonder licht brandt je instrumentenverlichting normaal gesproken ook niet. Dat moet toch opvallen?
Bij veel moderne auto's brand het instrumentenverlichting altijd ongeacht of je verlichting aan hebt of niet, (ook als je daglicht verlichting uit is zover dat aan de voorkant nog kan).
mijn auto heeft het en vorige ook.

Maar ook al staat hij op stand automatisch, op het dashboard is uitstekend te zien wat ingeschakeld staat, maar mensen nemen niet meer hun verantwoordelijkheid door je even te verdiepen in de auto en de instructieboekje te lezen en schuiven het af op de techniek.

Ik zou overigens wel even kort seinen als er niks brand, kleine moeite.

[Reactie gewijzigd op woensdag 30 januari 2019 22:12]


Door Tweakers user Cordfunky, donderdag 31 januari 2019 09:33

Ik maak me hier ook schuldig aan, en ik schat mezelf niet direct in als asociaal :P. Bij mijn auto brandt de dashboardverlichting ook altijd, en als ik wegrijd zie ook altijd licht door de daglichtverlichting. Dus dat registreert bij mij als lampen aan, en ik vergeet de lampen aan te zetten. Ik zie dan pas vaak een minuut later dat mijn lampen niet aanstaan. Natuurlijk is er ook een lampje, maar wie let daar nou op. Ik vind het meer een ontwerpfout in de auto.

Door Tweakers user Axewi, donderdag 31 januari 2019 09:59

sypie schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:43:
Daglicht toestanden moeten ze onmiddellijk uit de auto's slopen: achterlichten gaan vaak niet mee aan, alleen de voorste verlichting doet het dan...
Het is bij nieuwe auto's tegenwoordig verplicht om ook de achterlichten te laten branden bij die "Daglicht toestanden" dus dat probleem lost zich vanzelf op.
Ik ben wel blij met de dagrij verlichting, op die manier hebben de meeste mensen in iedergeval iets van licht branden.

Verder kan je soms wel aan het seinen blijven, meestal doe ik één of 2 auto's en daarna geef ik het op. Vooral bij schemering of regen is het erg.

Ik zelf heb er geen last van, lampen staan altijd op automatisch en bij uitzonderlijke omstandigheden als mist waarbij de lampen soms niet optijd aanspringen doe ik het zelf voor de zekerheid.

[Reactie gewijzigd op donderdag 31 januari 2019 10:01]


Door Tweakers user BiLo, donderdag 31 januari 2019 10:46

Dat is naar mijn idee niet sociaal zijn maar gewoon normaal...

Door Tweakers user sys64738, donderdag 31 januari 2019 11:09

@Cordfunky: Nee dat is gewoon onoplettend :D Pas als je het van iemand anders ziet, en niks doet, is het asociaal...

@Axewi: Nee, niet opgeven. Ga door for mankind

@DylanE: Vandaar ook mijn vraag. Ik vind het ook niet meer dan normaal.

Vanmorgen even getest maar als ik mijn verlichting helemaal uitzet, blijft mijn dashboard verlichting inderdaad ook branden. Ach hij staat bij mij altijd op Auto. Das het enige deel van de electronica dat Peugeot wel goed voor elkaar heeft

Door Tweakers user Brandts, donderdag 31 januari 2019 12:13

Mijn Corsa heeft dit ook goed voor elkaar vind ik zelf. Mijn verlichting gaat uit zodra ik de sleutel uit het contact haal en weer aan zodra ik de moter start. Gevolg is dat ik altijd mijn lichten aan heb, kun je ook niet vergeten je lichten aan te zetten :) Nadeel is dat je lampen minder lang meegaan maar dat neem ik op de koop toe :)

Door Tweakers user Andros, donderdag 31 januari 2019 12:24

Ach, als we elke rare frats op de baan moeten gaan bij houden. Je vraagt je soms af wat je nog moet doen om te zakken voor een rijbewijs. Rechts inhalen, bumperkleven, gsm achter het stuur, niet gebruik van pinkers (ik rij binnenkort gewoon die BMW van de weg als em zonder pinker af slaat, eigen schuld), foutparkeren, midden op de baan gewoon gaan lossen waar geen plaats is etc etc etc. Verlichting is dan maar een kleinigheid he.

Door Tweakers user Deurges, donderdag 31 januari 2019 12:37

Mijn VW polo uit 2018 staat op automatisch. Werkt perfect. Geen gedoe meer want ik erger me ook altijd aan "dat volk". Het is niet alleen de dashboard verlichting, maar ook het zicht op de weg is stukken minder.
Als ik in bij het stoplicht sta en ik iemand achter me heb zitten die rookt, vooral 's morgens en vrouw is, haar peuk uit het raam schiet en dan een bak koffie naar binnen giet en daarna er een kerel achter me zit te bellen en te slingeren, dan zucht ik een paar keer en bedenk me, let op je eigen "fouten" de rest is toch niet meer te helpen..

Daarnaast heb ik, toen ik 11 was, een ongeluk gehad op een kruispunt waaruit achter bleek dat de bestuurder zijn lichten niet aan had en ik op de fiets hem niet op tijd zag helaas. Dus sinds dien, ben ik extra alert.

[Reactie gewijzigd op donderdag 31 januari 2019 12:57]


Door Tweakers user Harm_H, donderdag 31 januari 2019 12:42

Ja, je bent in deze situatie socialer dan de rest.

Mensen leven +/- 95% op de automatische piloot
(energie is een schaars goed in de evolutie)

Dat is een redelijke verklaring voor zowel het gedrag van de 'geen licht' automobilist alswel de massa eromheen.

[Reactie gewijzigd op donderdag 31 januari 2019 12:45]


Door Tweakers user vanaalten, donderdag 31 januari 2019 12:56

sypie schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:43:
Daglicht toestanden moeten ze onmiddellijk uit de auto's slopen: achterlichten gaan vaak niet mee aan, alleen de voorste verlichting doet het dan...
Mwah, niets mis mee. Het is er voor bedoeld om tegenliggers op binnenwegen, overdag, beter zichtbaar te maken. Achterlichten voegen dan niets toe.

Bij mijn auto gaan de daglichten automatisch aan - en als het donker wordt, de dim- en achterlichten ook. Lijkt mij niets mis mee.
Is het nou echt teveel gevraagd om even aan die lichthandel te trekken en met een mooi gedoseerde hoeveelheid grootlicht het probleem duidelijk te maken?
Heb ik gisteren nog geprobeerd. Iemand zonder licht, grijze auto in de regen vlak voor zonsondergang, haalde mij in. Dus ik ga naar links, groot-licht-knipper, schakel twee keer dimlichten uit & aan. Direct daarna gaat de man naar rechts, neemt de afslag naar tankstation... en zit vervolgens verbaasd naar mij te kijken dat ik hem niet volg naar het tankstation, maar doorrij over de A2. Tja, kansloos.

Door Tweakers user Ghanghis, donderdag 31 januari 2019 14:54

mstoel schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:07:
Ik snap die lui niet die zonder licht rijden, zonder licht brandt je instrumentenverlichting normaal gesproken ook niet. Dat moet toch opvallen?
En toch overkwam mij dit afgelopen week voor het eerst na vele jaren. Ik was al zeker 3 kilometer opweg en reed ondertussen op de provinciale weg. Hiervoor zelfs een klein stukje snelweg gereden. Een tegenliggende vrachtwagenchauffeur knipperde naar mij, ik had gelijk door dat het naar mij gericht was. Even naar mijn instrumenten kijken en ik zag al snel, heh, mijn lichten staan niet aan.

Even aangeklikt, en me stomverbaasd dat hiervoor geen enkele automobilist mij heeft proberen te waarschuwen.

Waarom ik ditzelf niet eerder heb doorgehad, geen flauw idee. Ik rij al vele jaren enorme hoeveelheden kilometers. Iedereen ziet schijnbaar wel eens een keer iets over het hoofd.

Door Tweakers user SpudNL, donderdag 31 januari 2019 15:35

Ik vraag me wel eens af of ik die bestuurder die zonder verlichting rijdt even een signaaltje ga geven.

Dat doe je een paar keer, soms krijg je een vriendelijk bedankje terug, ze laten dan even met de alarmlichten weten dat ze je actie op prijs stellen.

Soms krijg je de vollelading groot licht terug want zij vinden dat ze nog wel even zonder verlichting kunnen rijden. De andere keer stoppen ze direct omdat ze denken dat er iets kapot is, weer een andere keer gaan ze voor je rijden en trappen ze op de rem, ze denken waarschijnlijk dat je ruzie zoekt?

Met het gedrag tegenwoordig op de weg weet je maar nooit wat voor persoon je voor je hebt.

[Reactie gewijzigd op donderdag 31 januari 2019 15:35]


Door Tweakers user sys64738, donderdag 31 januari 2019 15:40

Ghanghis schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:54:
[...]

Even aangeklikt, en me stomverbaasd dat hiervoor geen enkele automobilist mij heeft proberen te waarschuwen.
Precies. Dit dus. Dat je het zelf niet door hebt, kan gebeuren. Maar voor anderen is het 100% duidelijk. Dan geef je toch ff een seintje?!?! Krijg toch beetje het "Alleen op de wereld" gevoel. Maar helaas zijn we niet alleen op de weg...

Door Tweakers user sys64738, donderdag 31 januari 2019 15:42

SpudNL schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:35:
Ik vraag me wel eens af of ik die bestuurder die zonder verlichting rijdt even een signaaltje ga geven.

Dat doe je een paar keer, soms krijg je een vriendelijk bedankje terug, ze laten dan even met de alarmlichten weten dat ze je actie op prijs stellen.

Soms krijg je de vollelading groot licht terug want zij vinden dat ze nog wel even zonder verlichting kunnen rijden. De andere keer stoppen ze direct omdat ze denken dat er iets kapot is, weer een andere keer gaan ze voor je rijden en trappen ze op de rem, ze denken waarschijnlijk dat je ruzie zoekt?

Met het gedrag tegenwoordig op de weg weet je maar nooit wat voor persoon je voor je hebt.
Ja, daarom doe ik het alleen als het echt 100% obvious is. Als het schemert of regent, vind ik het prima als een ander er voor kiest om zonder licht te rijden. Maar als het echt 100% donker is, dan snapt de ander ook wel waarom je hem/haar waarschuwt.

Door Tweakers user SpudNL, donderdag 31 januari 2019 16:07

Ja, uiteraard, alleen als het 100% duidelijk is, maar dat is de mening van de tegenligger of achtervolger (jij en ik).

De bestuurder denkt daar anders over. Je komt ze vaak tegen, bestuurders die om half 1 's nachts nog zonder lichten in de stad rond rijden.. "want ik zie toch alles wat ik moet zien?"

Sommigen snappen nog steeds niet dat het er niet om gaat dat jij wat ziet, maar dat je gezien wordt.

Door Tweakers user Luuk1983, donderdag 31 januari 2019 16:29

mr_evil08 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:54:
Maar ook al staat hij op stand automatisch, op het dashboard is uitstekend te zien wat ingeschakeld staat, maar mensen nemen niet meer hun verantwoordelijkheid door je even te verdiepen in de auto en de instructieboekje te lezen en schuiven het af op de techniek.
Die automatische stand is ook verschrikkelijk. Dan is het regenachtig, mistig weer en rijden al die autootjes zonder licht omdat de sensor vind dat het toch licht genoeg is. Dat is pas gevaarlijk. Dat sluit wel weer aan bij de verantwoordelijkheid nemen: de lampen zelf aanzetten als de omstandigheden daar om vragen.

Wat mij betreft hebben auto's gewoon altijd lampen aan de voor- en achterkant aan. De dagrijverlichting (dus ook achter!) is wat dat betreft wel een uitvinding.

Door Tweakers user sypie, donderdag 31 januari 2019 20:06

Wat ook helpt: een knipperlicht hendeltje die gewoon niet "lekker in de hand ligt" wanneer het licht niet aan staat. Op de een of andere manier voelt dat knopje dan niet lekker aan waardoor je automatisch het licht aan gaat zetten. Althans dat is mijn mening.

Verder is het bij mij een automatisme geworden: Sleutel omdraaien, gordel om, licht aan, handrem check, versnelling check en dan kijken of je weg kunt rijden. Vast riedeltje, kan me de laatste keer vergeten dan ook niet herinneren.

Door Tweakers user sys64738, donderdag 31 januari 2019 20:41

SpudNL schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:07:
Ja, uiteraard, alleen als het 100% duidelijk is, maar dat is de mening van de tegenligger of achtervolger (jij en ik).

De bestuurder denkt daar anders over. Je komt ze vaak tegen, bestuurders die om half 1 's nachts nog zonder lichten in de stad rond rijden.. "want ik zie toch alles wat ik moet zien?"

Sommigen snappen nog steeds niet dat het er niet om gaat dat jij wat ziet, maar dat je gezien wordt.
Nee, complete idioten hou je toch. Maar 's nachts is 95% van de mensen je gewoon dankbaar als je ze er op wijst dat ze beter hun lichten even aan kunnen doen.

Door Tweakers user Fly-guy, vrijdag 1 februari 2019 08:38

sys64738 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:41:
[...]
Nee, complete idioten hou je toch. Maar 's nachts is 95% van de mensen je gewoon dankbaar als je ze er op wijst dat ze beter hun lichten even aan kunnen doen.
Mijn ervaring is dat 95% geen flauw idee heeft wat je bedoelt met je knipperen.

Door Bart, vrijdag 1 februari 2019 09:22

Luuk1983 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:29:

Die automatische stand is ook verschrikkelijk. Dan is het regenachtig, mistig weer en rijden al die autootjes zonder licht omdat de sensor vind dat het toch licht genoeg is. Dat is pas gevaarlijk. Dat sluit wel weer aan bij de verantwoordelijkheid nemen: de lampen zelf aanzetten als de omstandigheden daar om vragen.

Wat mij betreft hebben auto's gewoon altijd lampen aan de voor- en achterkant aan. De dagrijverlichting (dus ook achter!) is wat dat betreft wel een uitvinding.
Mijn Golf uit 2018 heeft in het menu een aantal opties en daar ben ik een goed doorheen gegaan. Zo heb ik ingesteld dat bij regen de lichten aan moeten gaan en schakelt de verlichting zeer vroeg in. Met de dagrijverlichting heb ik lampen voorop en achterop staan en staat de dashboard verlichting altijd aan dus daar is het niet aan te zien.

Wel aan de kleur van de navigatie trouwens want die heeft duidelijk een donker en licht thema welke wisselt met of de lampen aan of uit staan. Fabrikanten worden slimmer :)

Door Tweakers user Joepla, vrijdag 1 februari 2019 13:39

Ik zie dit ook geregeld. Maar wat ik nog veel vreemder vind: als je dan (herhaaldelijk) met je grootlicht seint, dan NOG snapt men vaak niet dat ze hun eigen verlichting niet aan hebben.

Onlangs nog meerdere minuten achter een wat ouder echtpaar gereden op de snelweg. Geen lantarenpalen, antracietkleurige auto... Mijn cruisecontrol zag het eerder dan ik. Ben erachter gaan rijden, grootlicht aan/uit. Nog een paar keer, grootlicht tijdje aan gelaten. Geen effect.
Ervoor gaan rijden, mistlamp aan/uit. Andere weggebruikers begonnen mee te seinen, aangezien het bijna mis ging bij een invoegstrook waar ze uiteraard niet zichtbaar waren.

Na 10 min. reden ze me bij een stoplicht in mijn woonplaats voorbij. Met de lichten nog steeds uit...

De dashboardverlichting brandde wel, misschien waren ze er daardoor van overtuigd dat ze wel verlichting hadden. Dat het wat moeilijk sturen was op de donkere snelweg, deed daar niet aan af.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 1 februari 2019 13:39]


Door Tweakers user sys64738, vrijdag 1 februari 2019 14:09

@Fly-guy: ik wilde net zeggen dat ze het na stug volhouden meestal wel snappen. Maar als ik het verhaal van @Joepla lees, begin ik inderdaad te twijfelen.

Dit soort mensen heeft toch echt helemaal niks te zoeken achter het stuur van een auto. Als meerdere andere weggebruikers zich er mee gaan bemoeien en nog valt het kwartje niet vanwege complete onkunde dan is dat toch onvoorstelbaar.

Maar ja, komt ook door het systeem in NL (en overal in Europa). Je haalt op je 18e een keer je rijbewijs en mag tot het einde van je leven rondrijden zonder enige vorm van bijscholing of correcties. Ja, er is die medische keuring maar ik heb mijn opa door die keuring zijn komen en vroeg me echt af wat ze daar testen. Hij kon echt totaal niet meer rijden maar hij had zijn stempeltje weer. Toen heeft de familie maar ingegrepen.

Door Tweakers user mugen4u1987, vrijdag 1 februari 2019 14:12

Ik ga met mijn koplampen seinen als iemand zonder licht rijd. Maar de laatste keer dat ik dit deed werd de persoon in kwestie woest en ging toen ineens vol op de rem en maakte gebaren.

Sindsdien heb ik zoiets van: zal mij een zorg zijn als je verongelukt, iedereen met gezond verstand weet hoe koplampen werken.

Door Tweakers user sys64738, vrijdag 1 februari 2019 14:17

mugen4u1987 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:12:
Ik ga met mijn koplampen seinen als iemand zonder licht rijd. Maar de laatste keer dat ik dit deed werd de persoon in kwestie woest en ging toen ineens vol op de rem en maakte gebaren.

Sindsdien heb ik zoiets van: zal mij een zorg zijn als je verongelukt, iedereen met gezond verstand weet hoe koplampen werken.
Ja leuk hè, de NL samenleving. Je probeert mensen te helpen maar iedereen is zo achterdochtig (of je komt in ieder geval te veel van dit soort mensen tegen).

Maar het gaat niet alleen om die mensen (waarvan ik in dit geval ook denk: krijg lekker een ongeluk) maar ze vormen ook een gevaar voor de rest van het verkeer. De volgende keer zie jij zo'n Pipo niet omdat ie weer zijn lichten vergeten is. Dus ik blijf lekker seinen hoor. En meestal begrijpt men het wel gewoon....

Door Tweakers user SpudNL, vrijdag 1 februari 2019 14:38

sys64738 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:17:
[...]
Ja leuk hè, de NL samenleving. Je probeert mensen te helpen maar iedereen is zo achterdochtig (of je komt in ieder geval te veel van dit soort mensen tegen).

Maar het gaat niet alleen om die mensen (waarvan ik in dit geval ook denk: krijg lekker een ongeluk) maar ze vormen ook een gevaar voor de rest van het verkeer. De volgende keer zie jij zo'n Pipo niet omdat ie weer zijn lichten vergeten is. Dus ik blijf lekker seinen hoor. En meestal begrijpt men het wel gewoon....
Dat was mijn insteek ook! Gewoon door blijven gaan, mensen erop blijven attenderen.
Er hoeft echter maar een gek tussen te zitten, en gezien mensen vaak al erg geïrriteerd achter het stuur zitten ben jij net de druppel die de emmer over doet lopen.

Nee, ik heb geen zin meer in dat soort confrontaties op de weg. Ga me er ook niet meer druk om maken. Er zijn al genoeg agressievelingen op de weg.

Maar zeker wel een goede blog! En ik deel je frustaties

[Reactie gewijzigd op vrijdag 1 februari 2019 14:39]


Door Tweakers user SinergyX, vrijdag 1 februari 2019 15:36

Grootlicht, mijn standaard tool voor tegemoetkomend verkeer duidelijk te maken dat ze ondanks elke 3 jaar pas APK te hoeven doen, wel even naar de garage moeten om hun koplampen bij te stellen.

Soms zie je een 2017 auto op de weg met koplampen die bijna recht omhoog schijnen, die krijgen van mij altijd mooi lichtshow te zien (groot en losse mist), in de hoop dat de hint duidelijk genoeg is dat ze iedereen voor hun en andere kant van de weg compleet verblinden.

Vraag ik me eigenlijk af, hebben moderne auto's nog wel correctie voor hoogte van je lampen? Als je bv zware lading achterin hebt, heb ik nog zo'n 0-3 stand metertje om de koplampen bij te stellen.

Maar ook zonder licht, kapot licht (valt ze dat dan niet op?), het kachelt maar lekker door.. tot ze worden aangehouden en gaan helemaal los richting politie dat ze een echte baan moeten gaan zoeken.

Door Tweakers user tilburgs82, vrijdag 1 februari 2019 16:18

mstoel schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:07:
Ik snap die lui niet die zonder licht rijden, zonder licht brandt je instrumentenverlichting normaal gesproken ook niet. Dat moet toch opvallen?
En dat is dus niet waar. Ik betrapte mezelf er van de week ook op. Rij bij een vol verlichte parkeerplaats weg. Heb automatische verlichting, maar had deze uit gezet omdat ik geparkeerd stond met een draaiende motor ivm de kou. Even snel een broodje naar binnen werken en dan is het niet prettig voor mijn mede geparkeerden als ze continu 2 koplampen in hun gezicht krijgen. (off topic, maar ik heb het idee dat ik ook 1 van de weinigen ben die dat doet...)
Vergeten aan te zetten, maar mijn dashboard verlichting brandt gewoon. Ook al staan mijn koplampen en dagrijverlichting uit.
Aangezien de parkeerplaats vol verlicht was, merkte ik het pas toen ik de wat donkere invoegstrook op reed.

Side note. De garage zet mijn verlichting ook altijd uit na onderhoud, dus soms vergeet ik het ook weleens weer aan te zetten na onderhoud.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 1 februari 2019 16:26]


Door Tweakers user XiaomiGlobal, vrijdag 1 februari 2019 17:07

Ik geef altijd een seintje: maar vaak weten mensen het al dan hun verlichting het niet doet. Zo sprak ik in Düsseldorf een mevrouw aan op het feit dat haar achterlicht het niet deed. Ja dat wist ze al... en ze was ook niet van plan om dat te fixen. Nee daar moest ze voor naar de Werkstatt en zo rijden mensen dus lekker door met kapotte verlichting.

Seinen heeft volgens mij ook weinig zin: de persoon voor je heeft toch geen flauw idee waarom je seint met je licht.

Door Tweakers user Basilange, vrijdag 1 februari 2019 19:09

SinergyX schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:36:
Grootlicht, mijn standaard tool voor tegemoetkomend verkeer duidelijk te maken dat ze ondanks elke 3 jaar pas APK te hoeven doen, wel even naar de garage moeten om hun koplampen bij te stellen.

Soms zie je een 2017 auto op de weg met koplampen die bijna recht omhoog schijnen, die krijgen van mij altijd mooi lichtshow te zien (groot en losse mist), in de hoop dat de hint duidelijk genoeg is dat ze iedereen voor hun en andere kant van de weg compleet verblinden.

Vraag ik me eigenlijk af, hebben moderne auto's nog wel correctie voor hoogte van je lampen? Als je bv zware lading achterin hebt, heb ik nog zo'n 0-3 stand metertje om de koplampen bij te stellen.

Maar ook zonder licht, kapot licht (valt ze dat dan niet op?), het kachelt maar lekker door.. tot ze worden aangehouden en gaan helemaal los richting politie dat ze een echte baan moeten gaan zoeken.
Daar hoef ik me in mijn 20 jaar oude Citroen geen zorgen om te maken :)
Maar ben het helemaal met je eens wat je bedoeld.

Ik vond ook al die fietsers met superled of koplampen bloedirritant wanneer ze je recht in het gezicht schijnen. Schijn toch potverdorie op de weg. Dat zie ik ook.

Door Tweakers user SomerenV, zaterdag 2 februari 2019 00:30

Ik rijd per maand zo'n 3500 kilometer door heel Nederland en de idioterie die je tegenkomt onderweg is echt schrijnend. Tijdens regen/sneeuw of zonsondergang geen verlichting aan kom ik regelmatig tegen bijvoorbeeld. Seinen heeft meestal geen zin omdat men óf niet oplet óf het ze gewoon niet boeit.

Leuk voorbeeldje van de afgelopen zomer. Ik reed achter een Pool en ik zag een portemonnee achter de auto vallen (lag waarschijnlijk nog op het dak, was namelijk vlakbij een onbemand tankstation). Dus ik dacht, snel seinen, melden dat ie wat is verloren en klaar. Ik heb 3 kilometer achter 'm aan gereden (binnen de bebouwde kom). Geseind met groot licht, vól op z'n bumper gezeten, getoeterd en alarmlichten gebruikt. Dat soort geweld, een goede 5 minuten lang. Resultaat? Geen enkele reactie. He-le-maal nada. Ben daarna teruggereden, portemonnee opgeraapt en heb die de volgende dag ingeleverd bij het gemeentehuis (minus wat vindersloon).

Maar buiten dat nog heel veel andere zaken waarbij je je afvraagt hoe de fuck sommigen hun rijbewijs hebben kunnen halen. Héél veel mensen gebruiken hun knipperlicht niet of nauwelijks. Knipperlicht aan en direct de wagen naar de andere weghelft gooien. Snel voor iemand naar de linker rijbaan terwijl er achter die persoon zeeën van ruimte is. Vrachtwagens die er tussen gepropt worden ook al is er eigenlijk geen ruimte. Bumperkleven. Snelheid minderen (van 120 naar 100) bij het inhalen van vrachtwagens. Slingeren (9 van de 10 keer door smartphonegebruik). Versnellen als iemand naar links toe wil waardoor het gat van meer dan groot genoeg naar 'doe maar niet' gaat.

Er zitten gewoon bizar veel idioten op de weg. Dat we hier in Nederland relatief veilig verkeer hebben blijft me dan ook verbazen.
Seinen heeft volgens mij ook weinig zin: de persoon voor je heeft toch geen flauw idee waarom je seint met je licht.
Als iemand naar me seint dan check ik direct of de lampen aan staan en of groot licht niet per ongeluk aan staat. Zodra ik geparkeerd ben check ik of alle lampen nog werken. Maar de meeste mensen zal het een rotzorg zijn.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 2 februari 2019 00:32]


Door Tweakers user hardware-lover, zaterdag 2 februari 2019 13:11

V.w.b. dat knipperlicht gebruik, die groep die het niet of nauwelijks doet wordt alsmaar groter? En dat zijn niet alleen de jongere bestuurders, ook veel ouderen lijken er tegenwoordig schijt aan te hebben. Ik vraag mij werkelijk af, is het voor velen dan een bewuste actie, dat richting aangeven? Dat er je over na moet denken? Bij mij gaat dat werkelijk op de automatische piloot, daar denk ik niet over na of sta er bij stil. Is dit een of andere afwijking dan, dat ik het eigenlijk onbewust doe, al zolang als ik op de weg zit?
Maar lampen vergeten of knipperlicht niet of nauwelijks gebruiken is maar één van de vele irritaties wat mij betreft.
  • veel te hard rijden in stedelijke gebieden (60-100km/h in een 30km zone).
  • veel te hard rijden op 80km wegen, ook dat gaat vaak met tempo 100+
  • na een drempel flink op het gas tot een volgende drempel en dan met een te hoge snelheid ook die drempel over.
  • nèt rood bij een stoplicht is nog vol op het gas er doorheen.
  • wegen van rechts (met voorrang) volledig negeren, ze kijken gewoon niet
  • geen richting aangeven bij rotonde verlaten (lekker voor het wachtende verkeer en doorstroming)
  • toenemend telefoon gebruik (lijkt het wel)
  • rechts inhalen of slingerend inhalen bij meerbaans wegen
  • op het allerlaatste moment nog even inhalen en dan vervolgens de afrit op
  • geen richting aangeven op een oprit die verderop overgaat in een afrit (kom je er op of ga je eraf?)
En zo kunnen we nog wel even doorgaan natuurlijk, en dan hebben we de groep fietsers/scooters niet eens gehad.

Er is echter maar één oorzaak van dit alles en dit is het laten verslonzen van het toepassen van een adequate handhaving. Er is de laatste -tig jaren gewoon niet of nauwelijks gecontroleerd, en dan krijg je dit soort toestanden.
In onze omgeving zie ik werkelijks nauwelijks politie rijden, en het is niet zo dat ik ergens in de Achterhoek op de heide woon of zo. En als ik ze wel eens zie rijden dan zijn ze regelmatig met wat andere zaken bezig lijkt het wel.

Voorbeeldje?

Den Bosch centrum richting Helmond, politieauto achter mij.

Collega bijrijder zit met telefoon in zijn handen en is alleen daar maar mee bezig, en laat deze regelmatig aan zijn partner zien, iedere keer lachende gezichten tot gevolg (misdaad = komisch?).
  • Linksaf bij stoplicht, geen richting aan.
  • Rechtsaf bij T-splitsing, geen richting aan
  • Rechtsaf bij rotonde, geen richting aan
  • Rechtsaf bij afrit, geen richting aan
  • Inhalen met 80km/h op een 50km weg, geen richting aan.
  • Verderop tussenvoegen bij overig verkeer, geen richting aan
  • Rechtsaf bij stoplicht de N279 op, geen richting aan
Dan met ± 80km/h op 80km weg, en dit km's lang (dus netjes, maar haast hadden ze dus niet). Ik zelf houd altijd 84km/h aan daar, ben ook niet roomser dan de paus.

Ik kan me werkelijk dood irriteren aan dit soort zaken en het is niet dat er onderweg niets te bespeuren valt aan ongeregeldheden. Altijd zijn er meerdere zaken te zien die gewoon om een boete vragen, maar wie let daar werkelijk op?

Onze N279 van/naar Den Bosch - Veghel is werkelijk een prachtig stuk weg geworden. Dubbelbaans maar helaas wel 80km/h. Zoals gezegd, mijn snelheid daar is 84km/h gps, en niet harder. Weinigen die minder hard rijden dan ik, een hele bubs flink (maar dan ook flink) harder. 120/130km/h is geen uitzondering. Maar er is gewoon geen enkele controle daar, en ik lees er nauwelijks over. Ik heb één keer een politieagent met radar gezien op viaduct, afgelopen zomer zo rond 22:00 uur. Die kon je al mijlenver zien staan maar Flitsmeister zal zijn werk ook wel hebben gedaan, dus dat maakt dan verder ook niet meer uit. Het was trouwens een druppel op een gloeiende plaat natuurlijk.

Het is ook maar een voorbeeld, en ik schrijf nu wat frustratie van mij af, maar ik weet ook wel dat het alleen maar erger zal gaan worden, niet beter. Dat wil niet zeggen dat ik er mij bij neer kan leggen, ik blijf me er gewoon aan irriteren.

Prettig weekend verder ;)

[Reactie gewijzigd op zaterdag 2 februari 2019 13:17]


Door Tweakers user kendo, zaterdag 2 februari 2019 15:41

Volledig eens met hardware-lover. En zo herkenbaar.
Totaal gebrek aan controle en handhaving aan de kant van de overheid, en een totaal gebrek aan mentale capaciteit bij een groot deel van de bestuurders. Het wordt hoog tijd voor een psychologische test bij de rijlessen. Wat sommigen allemaal wel niet uithalen om maar net even eerder bij een kruising, stoplicht, rotonde, etc. te zijn.

Probeer voor de aardigheid eens een rit doen waarbij je je volledig aan de regels houdt. Binnen een km, heeft de eerste kamikaze piloot zich al aan je achterbumper gemeld. En 's ochtends, tijdens woon-werk verkeer, is het echt bij de beesten af.

* bestuurders die geen richting aangeven.
* groot licht voeren op voorliggers, moet kunnen toch?!
* geen verlichting voeren tijdens slecht weer.
* weken rond rijden met kapotte verlichting.

* idd. 80+ km/uur in 30/50km zones. Hier in het dorp ook heel normaal, en zonder uitzondering allemaal bewoners.

* inhalen waar het absoluut niet kan en mag
* nergens voorrang verlenen.
* bumperkleven
* etc.

~25 jaar geleden, kreeg je idd. nog wel eens een duimpje wanneer je een seintje gaf dat iemand z'n verlichting niet brandde of kapot was, tegenwoordig krijg je grootlicht, een brakecheck of een gigantische scheldkanonnade naar je hoofd geslingerd.

Door Tweakers user JohnnyBNL, zaterdag 2 februari 2019 18:14

Er is gelukkig al een stap gemaakt dat nieuwe auto's verplicht dagrijverlichting moeten hebben aan de voorzijde, het enige jammere is dat er niet gedacht is aan de achter zijde..

Beetje offtopic:
Waar ik mij tegenwoordig aan erger is bestuurders die op de rotonde rechtdoor willen, die schakelen hun knipperlicht naar links aan (Oftewel: Ik neem hem drie kwart / ik blijf op de rotonde) om vervolgens snel uit te doen en de rotonde verlaten, en ik sta nog netjes te wachten 8)7 ...

[Reactie gewijzigd op zaterdag 2 februari 2019 19:37]


Door Tweakers user Fryslanboy, maandag 4 februari 2019 10:36

DRL's zouden ze uit auto's moeten halen.

Meerdere malen mensen gezien in het aardedonker met DRL's aan, geen achterlichten. Seinen, toeteren, niks helpt.

Los daarvan, met de mogelijkheden van tegenwoordig, alles automatiseren. Ook de mistverlichting. Want hoeveel mensen je wel niet ziet rijden met alleen de mistlampen aan, ook 's avonds, waarbij het dimlicht dan niet eens aan is, het is ongelooflijk.

Maar hey, dan zie je geen politie..

(Misschien komt het wat geirriteerd over, maar ik kan me over dit soort zaken echt opvreten :'))

Door Tweakers user Rmg, maandag 4 februari 2019 10:41

Seintjes zijn net als hints vrij kut om bedoelingen over te brengen.

Als iemand met zijn groot licht loopt te kutten kan het van "je verlichting staat uit" tot "ik ben een mongool die er NU LANGS MOET" zijn.

Sowieso heb ik al meer dan 1 keer meegemaakt dat als je een keertje met je lichten flitst degene zonder verlichting niet door heeft wat er aan de hand is en vervolgens in eens soort van opgejaagde spasme schiet, niet bevordelijk voor de veiligheid van mij en de andere weggebruikers.
SinergyX schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:36:
Grootlicht, mijn standaard tool voor tegemoetkomend verkeer duidelijk te maken dat ze ondanks elke 3 jaar pas APK te hoeven doen, wel even naar de garage moeten om hun koplampen bij te stellen.

Soms zie je een 2017 auto op de weg met koplampen die bijna recht omhoog schijnen, die krijgen van mij altijd mooi lichtshow te zien (groot en losse mist), in de hoop dat de hint duidelijk genoeg is dat ze iedereen voor hun en andere kant van de weg compleet verblinden.
Neem dit, het enige wat je gaat denken is "Goh wat een retard rijd daar aan de andere kant". Niet van "oh, misschien moet ik mijn lichten laten afstellen."

Het is totaal niet duidelijk wat de bedoeling is van iemand die toetert of lichtsignalen afgeeft.

[Reactie gewijzigd op maandag 4 februari 2019 10:45]


Door Tweakers user tilburgs82, maandag 4 februari 2019 12:03

Neem dit, het enige wat je gaat denken is "Goh wat een retard rijd daar aan de andere kant". Niet van "oh, misschien moet ik mijn lichten laten afstellen."

Het is totaal niet duidelijk wat de bedoeling is van iemand die toetert of lichtsignalen afgeeft.
En toch zijn er genoeg mensen die het wel begrijpen. Als iemand zoals jij zegt "als een retard" met zijn lichten gaat seinen en toeteren, dan ga ik toch echt even kijken of ik wel de juiste verlichting voer.
En als ik dan op bestemming ben, controleer ik of mijn lampen werken, geen bumper loshangt, lekke band. enz enz. Zouden toch meer mensen moeten doen.

Maar ja. Ach. We hebben schijt aan iedereen en doen gewoon wat we zelf willen en houden nergens rekening mee. Dat is tegenwoordig het niveau van de gemiddelde Nederlander. Tenminste, zo voelt het voor mij en vele anderen.
Mooi voorbeeld hiervan is dat mensen met een te lage snelheid gaan inhalen, terwijl je daar met 30+km/h verschil aan komt rijden. Gewoon gaan inhalen, terwijl degene die een stuk harder rijdt toch echt voorrang heeft. Dit betekent dat je diegene ONGEHINDERD moet laten voor gaan. In principe betekent dit dus dat ik niet eens een nanoseconde m'n gas hoeft los te laten. Is dat natuurlijk wat overdreven, gas even loslaten is prima, maar flink moeten remmen hiervoor niet. Dat snappen ook heel veel mensen niet, want ik schat dit ik gemiddeld zo'n 30x per dag op de rem moet om deze rede.
En daarbij bij wegmisbruikers zie je het ook vaak genoeg. De opmerking is dan vaak: Tja, mensen zullen ook eens moeten afremmen voor me.
Nee, jij begrijpt het niet, want dat is de definitie van voorrang hebben. Dat je niet hoeft af te remmen voor iemand die van baan wisseld.

Maar ja. Weer genoeg geklaagd voor vandaag.
Ben zeker geen heilig boontje, want vandaag ook weer genoeg linkshangers rechts ingehaald. Persoonlijk vind ik het gevaarlijker om 6x van baan te wisselen om iemand in te halen, dan er gewoon rechts voorbij te gaan met een lege baan ertussen ;)

[Reactie gewijzigd op maandag 4 februari 2019 12:18]


Door Tweakers user JKen, maandag 4 februari 2019 12:23

Ze kunnen beter invoeren dat je altijd dimlicht moet voeren. Scheelt hoop gezeur, gedoe en ongelukken.

Door Tweakers user Rmg, maandag 4 februari 2019 12:24

tilburgs82 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:03:
[...]


En toch zijn er genoeg mensen die het wel begrijpen. Als iemand zoals jij zegt "als een retard" met zijn lichten gaat seinen en toeteren, dan ga ik toch echt even kijken of ik wel de juiste verlichting voer.
En als ik dan op bestemming ben, controleer ik of mijn lampen werken, geen bumper loshangt, lekke band. enz enz. Zouden toch meer mensen moeten doen.
Zeker als het een tegenligger is weet je niet of het voor jou, de gene voor je of de gene achter je bedoeld is.

Door Tweakers user sys64738, maandag 4 februari 2019 12:34

Rmg schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:24:
[...]


Zeker als het een tegenligger is weet je niet of het voor jou, de gene voor je of de gene achter je bedoeld is.
Misschien niet nee. Maar dan doe ik iets heel geks: ik ga er van uit dat het voor mij bestemd is en kijk even of ik niet toevallig mijn grootlicht/mistlicht/dimlicht verkeerd gebruik. Zouden meer mensen moeten doen...

@JKen volgens mij is dat in de meeste Scandinavische landen nog steeds zo. Auto rijden = licht aan. Lekker duidelijk.

@Tilburgs82: Hmmm. Het er zomaar voor kwakken kom ik niet zo vaak tegen. Maar onnoddige links rijden (en ja flappies, op de middelste baan rijden terwijl de rechter baan leeg is, valt daar ook onder!) is meer regel dan uitzondering. Zo zeldzaam irritant.

Door Tweakers user Snuurtje, maandag 4 februari 2019 14:19

mstoel schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:07:
Ik snap die lui niet die zonder licht rijden, zonder licht brandt je instrumentenverlichting normaal gesproken ook niet. Dat moet toch opvallen?
Ik heb een Volvo V40, daarbij staat de verlichting middels een draaiknop bij mij altijd op "auto", en dat werkt uitstekend, donker = verlichting aan. Totdat... je je auto voor een service beurt wegbrengt en ze in de donkere garage liever niet de koplampen in hun gezicht hebben wanneer ze aan je auto werken. Daar hadden ze de lampen dus uit gezet, en dan brandt alleen de daylight running lamp. Dashbord is nog hetzelfde verlicht, er is daar geen indicatie lampje dat je koplampen aan zijn etc (serieuze flaw). Op een goed verlichte snelweg in de randstad duurt het dan best even voordat je doorhebt dat je lichten uit staan... Ik werd gelukkig ook gewaarschuwd door een grootlicht knipperaar.

Door Tweakers user jmzeeman, woensdag 6 februari 2019 16:18

mstoel schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:07:
Ik snap die lui niet die zonder licht rijden, zonder licht brandt je instrumentenverlichting normaal gesproken ook niet. Dat moet toch opvallen?
Mij gebeurt dit precies 1 keer per jaar: als ik bij de garage geweest ben. Daar menen ze altijd mijn verlichting van "auto" naar "0" te moeten zetten. Bij de digitale displays van moderne autos is dashboard verlichting altijd aan, alleen op een andere intensiteit. In de stad kan je dan rustig een eind rijden zonder iets door te hebben.
Vorige week ging het voor het eerst weer goed omdat ik er na 3 jaar eindelijk op bedacht ben.

[Reactie gewijzigd op woensdag 6 februari 2019 16:21]


Door Tweakers user sys64738, woensdag 6 februari 2019 16:27

jmzeeman schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 16:18:
[...]

Mij gebeurt dit precies 1 keer per jaar: als ik bij de garage geweest ben. Daar menen ze altijd mijn verlichting van "auto" naar "0" te moeten zetten. Bij de digitale displays van moderne autos is dashboard verlichting altijd aan, alleen op een andere intensiteit. In de stad kan je dan rustig een eind rijden zonder iets door te hebben.
Vorige week ging het voor het eerst weer goed omdat ik er na 3 jaar eindelijk op bedacht ben.
Ja, herkenbaar. Snap wel dat ze de verlichting uitzetten tijdens het sleutelen maar waas dan even zo klantvriendelijk om hem daarna weer terug op Auto te zetten als je klaar bent. Misschien volgende keer bij mijn dealer eens als gratis tip meegeven...

Reageren is niet meer mogelijk