Fortnite: Got Loot?

Door sys64738 op dinsdag 1 januari 2019 16:07 - Reacties (15)
Categorie: Computers en internet, Views: 2.673

Waar systeembeheerders en hackers zich vroeger druk maakten om de vraag "Got Root?" is dat in 2018 ruim en breed ingehaald door de vraag "Got Loot?". En de belangrijkste aanstichter hiervan is natuurlijk Fortnite, het gratis spel dat veel spelers toch een aardige duit kost.

Hoe je het ook wendt of keert, het is best knap van Epic Games dat ze met een gratis game ruim 3 miljard dollar winst weten te maken in een jaar. Het spel zit dan ook geraffineerd in elkaar. Door steeds kleine stukjes nieuwe content aan te bieden, in de vorm van die geinige dansjes en skins, proberen ze spelers over te halen kleine aankopen te blijven doen. Giet daar een portie sociale druk overheen (hé, al je vrienden zien er cool uit in Fortnite, dus dan kun jij niet achter blijven natuurlijk) en het recept voor dikke winst is klaar.

Ook mijn oudste zoon in compleet besmet met het Fortnite virus. Hij praat voornamelijk nog in termen als loot, noob, golden scars en kills. Hoewel hij het spel vooral leuk vind om te spelen en nog niet zo bezig is met al die aankopen, heeft hij het zo nu en dan al wel over coole skins die zijn vriendjes gekocht hebben. Geheel ongevoelig voor Epics strategie is ook hij dus niet.

Los van het feit of het verdienmodel bedenkelijk is of niet, staat één ding natuurlijk als een paal boven water: Fortnite is een enorme hit, niet alleen in financieel opzicht. En ik snap echt niet waarom! Heb je de game wel eens gespeeld? Ik heb de game een paar keer gespeeld. Eerst om te kijken of het wel geschikt was voor mijn jongens. En daarna omdat mij zoon graag wilde dat ik het ook eens ging spelen.

Mijn gaming "carrière" begon lang lang geleden op de Commodore 64. En sinds dien heb ik heel veel games gespeeld. Platformers, shooter, racing games, strategie. Noem het maar op. Ook het niveau van al die games varieerde van te slecht voor woorden tot episch. En Fortnite ligt wat mij betref toch stukken dichter bij die eerste categorie van bij de tweede.

Misschien deed ik iets fout maar ik vond het vooral een vreselijk saai spel. Het duurt "uren" voordat je iemand tegenkomt en dan heb je eindelijk iemand in het vizier en wil je de trekker overhalen, blijkt het een teamgenoot van je te zijn. En loop je eindelijk echte tegenstander tegen het lijf, dan mist nog steeds dan snelle actie-gevoel van "echte" First Person shooters. Maar de kers op de taart is natuurlijk het bouwen. Dat is zo'n onnatuurlijke toevoeging aan de game en laat dat laatste beetje fun wat er nog was, verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Helaas zijn games als Fortnite absoluut de toekomst. De mobiele tak van de gaming industrie is verreweg het grootst. En microtransacties zijn de manier om het meeste geld binnen te harken dus het is logisch dat game developers hierop in blijven zetten. Uiterlijke schijn en het "erbij horen" zijn belangrijker dan goede game play en content.

Vol weemoed denk ik dan terug aan alle mooie games die ik de afgelopen decennia heb gespeeld. En dat mijn kinderen zullen worden overladen met dit soort hype games en waarschijnlijk nooit zulke geweldige games zullen spelen als ik vroeger deed. Misschien moet ik ze maar na elke uurtje Fortnite verplicht een half uurtje een all-time-classic laten spelen. Zullen we dan maar beginnen met... Half Life 2. Wie gaat er mee naar Ravenholm? :Y)

Volgende: Hoe lang is een Chinees.... volgens BMW 11-01 Hoe lang is een Chinees.... volgens BMW
Volgende: Ben je doof, of zo?!? 13-12 Ben je doof, of zo?!?

Reacties


Door Tweakers user masauri, dinsdag 1 januari 2019 20:44

Niet alleen HL2, neem ook Q3 Arena maar en wat oudere titels vanop de classic consoles.
Toen de dieren nog spraken en spellen die uitkwamen "af" waren, er geen dlc's bestonden en zoiets als een "demo" nog te downloaden was vooralleer je een spel kocht.
Dat is iets wat ik mijn zoon alvast ga meegeven als hij verder opgroeit.

Door Tweakers user sys64738, dinsdag 1 januari 2019 23:09

masauri schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:44:
Niet alleen HL2, neem ook Q3 Arena maar en wat oudere titels vanop de classic consoles.
Toen de dieren nog spraken en spellen die uitkwamen "af" waren, er geen dlc's bestonden en zoiets als een "demo" nog te downloaden was vooralleer je een spel kocht.
Dat is iets wat ik mijn zoon alvast ga meegeven als hij verder opgroeit.
Yep. Q3 Arena stond op nummer twee op mijn lijstje :Y) . Zo veel gespeeld. Thuis. Lan Parties. Op mijn werk. Gewoon heerlijke instant action en een lekker snelle shooter.

Door Tweakers user IceTeaGX, woensdag 2 januari 2019 08:55

Ik zit bijna in dezelfde situatie, hoewel de zoon hier toch meer neigt naar minecraft, waar ik zeker blij om ben.

Dat bouwen in fortnite doet mij ook de das om. Al vrees ik dat ik te oud ben voor deze extra game mechanic, en niet meer voldoende tijd heb om deze in de vingers te krijgen.
Maar je kan soms lang rondlopen zonder iemand te zien, je moet gelukt hebben om iets nuttig van wapens tegen te komen, en uiteindelijk heb je weinig actie uit zo'n potje.

Dit in tegenstelling tot de goede oude deathmatches, waar je tenminste kan respawnen, en je effectief een half uur zit te gamen. I.p.v. een half uur rondlopen, 2 seconden schieten, en opnieuw een lobby joinen.

Over de microtransacties ben ik wel heel duidelijk, als het game technisch niets toevoegd, begin ik er niet aan. En daarbuiten uiteraard ook een hekel aan pay-to-win/pay-to-progress toestanden. (spijtig genoeg schiet er niet veel over voor de microtransaction bende)
Ik vind het om te huilen dat hier zoveel geld aan gegeven kan worden.

Door Tweakers user sys64738, woensdag 2 januari 2019 10:01

IceTeaGX schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 08:55:
Ik zit bijna in dezelfde situatie, hoewel de zoon hier toch meer neigt naar minecraft, waar ik zeker blij om ben.

Dat bouwen in fortnite doet mij ook de das om. Al vrees ik dat ik te oud ben voor deze extra game mechanic, en niet meer voldoende tijd heb om deze in de vingers te krijgen.
Maar je kan soms lang rondlopen zonder iemand te zien, je moet gelukt hebben om iets nuttig van wapens tegen te komen, en uiteindelijk heb je weinig actie uit zo'n potje.

Dit in tegenstelling tot de goede oude deathmatches, waar je tenminste kan respawnen, en je effectief een half uur zit te gamen. I.p.v. een half uur rondlopen, 2 seconden schieten, en opnieuw een lobby joinen.

Over de microtransacties ben ik wel heel duidelijk, als het game technisch niets toevoegd, begin ik er niet aan. En daarbuiten uiteraard ook een hekel aan pay-to-win/pay-to-progress toestanden. (spijtig genoeg schiet er niet veel over voor de microtransaction bende)
Ik vind het om te huilen dat hier zoveel geld aan gegeven kan worden.
We zitten in het zelfde schuitje. Ook hier wordt Minecraft gespeeld naast Fortnite. En dat probeer ik dan maar beetje te promoten. Maar ja, daar kun je niet met je vriendjes over meepraten op school natuurlijk....

En goed te horen dat het niet aan mij ligt :P Half uur doelloos rond lopen (in je kekke pakje dat je voor 20 euro gekocht hebt), door iemand gesniped worden (zodat die zijn dansje van 15 euro kan doen) en terug naar de lobby. Oh wat zijn we weer lekker aan het gamen....

Door Tweakers user IceTeaGX, woensdag 2 januari 2019 12:26

sys64738 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:01:
[...]
We zitten in het zelfde schuitje. Ook hier wordt Minecraft gespeeld naast Fortnite. En dat probeer ik dan maar beetje te promoten. Maar ja, daar kun je niet met je vriendjes over meepraten op school natuurlijk....

En goed te horen dat het niet aan mij ligt :P Half uur doelloos rond lopen (in je kekke pakje dat je voor 20 euro gekocht hebt), door iemand gesniped worden (zodat die zijn dansje van 15 euro kan doen) en terug naar de lobby. Oh wat zijn we weer lekker aan het gamen....
Vroeger kon ik op school ook niet meepraten over voetbal, cafe hangen, andere marginaliteit, ...
Wees dan maar een van de verworpenen, maar speel een deftig game...

Ik werd al gek van het wachten tussen rondes in CS. Doe dat maal 100 ofzo en je hebt fortnite. Misschien dat de PvE interessanter is, maar dat kost dan weer eenmalig een aanschaf, terwijl ik niet zeker ben OF het beter is. Hetzelfde gaat dan op voor PubG, wat nog steeds de rondes, maar al niet meer het bouwen heeft.
Ondertussen heb ik nog een steam catalog van meer ongespeelde dan gespeelde games, en nog minder tijd dan ooit OM ze te spelen, dus laat ik het maar zo denk ik dan.

Door Tweakers user rikislief, donderdag 3 januari 2019 00:56

Er zijn nu ook vaak gamemodes waarbij respawn aanstaat (gedurende x tijd), en waarbij je dus wel die hectische gevechten krijgt. Al is de map in het begin wel groter dan in een gemiddeld counterstrike level.

Door Tweakers user F. Scaglietti, donderdag 3 januari 2019 08:39

Opzich ben ik het er wel mee eens. Maar bekijk het eens vanuit een ander perspectief.
|
Maar gelukkig ben ik niet de enige die het lang vind duren, dat als je dood ben. eerst naar de lobby terug moet, een game moet zoeken, wachten bij de bus en daarna pas vanuit de bus galanceerd worden.

Maar voor mij is het spel wel verslavend gevoelig, maar dat is geldt net zo bij Battlefield, Halo Reach en Call of Duty. Maar bij Fornite, vind ik het cartoon design, dansjes en skins toch wel leukst.

Voor mij voelt Fornite ook meer als Halo Reach.

Door Tweakers user Sayko, zaterdag 5 januari 2019 00:17

Loot get Lost! is in mijn huis is de term. Ik betaal geen cent voor battle packs en waardeloze skins in games. De traantjes in de ogen van mijn kinderen neem ik voor lief. Vroeger betaalde ik 120 gulden voor een spel en had ik er maanden lang plezier van. Maar de null die ik betaalde voor spelen tot aan de infinite om die 120 gulden heen is onbetaalbaar.

Door Tweakers user sys64738, zaterdag 5 januari 2019 09:26

Sayko schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:17:
Loot get Lost! is in mijn huis is de term. Ik betaal geen cent voor battle packs en waardeloze skins in games. De traantjes in de ogen van mijn kinderen neem ik voor lief. Vroeger betaalde ik 120 gulden voor een spel en had ik er maanden lang plezier van. Maar de null die ik betaalde voor spelen tot aan de infinite om die 120 gulden heen is onbetaalbaar.
Ach. Bij mij niet eens traantjes bij de kinderen. Mijn zoon vond die skins ook maar dom. En dan heb je dus gewoon gratis vermaak (al is het dus niet de beste game ooit imho).

Voordeel van geen skins en andere onzin is volgens mijn zoon dat je sneller wordt gezien als noob, en dus ongevaarlijk, wat zo zijn voordelen kan bieden :Y)

Door Tweakers user Skyrunner, zaterdag 5 januari 2019 21:27

HL2? Ik dacht eerder aan Wizball, of Bruce Lee.... ;-)

Sprites! Niks polygons, shaders, blablabla...

Door Tweakers user dudee, zondag 6 januari 2019 18:11

sys64738 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:01:
[...]

En goed te horen dat het niet aan mij ligt :P Half uur doelloos rond lopen (in je kekke pakje dat je voor 20 euro gekocht hebt), door iemand gesniped worden (zodat die zijn dansje van 15 euro kan doen) en terug naar de lobby. Oh wat zijn we weer lekker aan het gamen....
Duidelijk dus dat je Fortnite ook niet wil spelen, het is een PVP spel en dood gaan hoort erbij. Daarom lekker snel uit de bus en direct vechten. Ga je dood? Twee minuten later zit je weer in het volgend potje.


En dan nog een mening die vrij controversieel kan zijn: die microtransacties zijn geweldig, je geeft geen 60 euro uit maar gewoon 0. Doe je zoals in Fortnite een aankoop van zo'n 15 euro? (battlepass) kan je oneindig lang een nieuwe battlepass kopen mits je een paar rondjes per seizoen speelt. En het sluit gewoon niemand uit gewoon pure skill zoals we gewend zijn van Unreal tournament en Quake.

Door Tweakers user Odenorde, dinsdag 8 januari 2019 11:54

Ik speel al een tijdje games, begon met prince of persia, commander keen, ... Later volgde uiteraard Half Life, Unreal Tournament, HL2, Bioshock, Rocket League, ...

Maar toen ik Fortnite ontdekte werd ik van mijn stoel geblazen. In het begin mss even frustrerend door nog niet alles door te hebben, maar eens het een beetje ging bleef ik vol spanning aan mijn stoel gekluisterd. De spanning die je kan ervaren tijdens een spelletje zijn veel intenser dan ik ooit bij andere games heb beleefd. Op een gegeven moment hoorde ik voetstappen in mijn headset met de gedachte dat er iemand in de buurt rondliep. Bleek het geen geluid te zijn van het spel maar ik hoorde mijn eigen hartslag door mijn headset! 8)7

Ik moet zeggen dat het spel ook heel wat aangenamer is om met vrienden te spelen dan alleen. Het heeft een ludieke factor als je elkaar ziet "sukkelen". :+

Als ik nu een ander spel opstart zoals Half-Life 2 dan is het enorm wennen aan het schieten en de traagheid(wandelen/sprinten) van andere spellen. Omdat Fortnite zo goed lijkt te werken heb ik weinig zin om andere games te spelen. Dat vind ik echter wel een nadeel, ik wil niet aan 1 spel vasthangen. (Mss moet ik toch eens Destiny 2 proberen die ik nog heb liggen :) )

Ik speel sinds oktober/november vorig 2017 en heb nog geen cent aan het spel uitgegeven. Meer nog: dankzij de gratis V-bucks die ik elk seizoen verzamelde heb ik de battle pass kunnen kopen! Ik geef weinig of niks om de skins maar ik vind het unlocken van nieuwe items wel leuk in de battle pass.

Door Operativus, dinsdag 8 januari 2019 11:55

Ik snap je relaas, maar iets zegt mij dat het meer aan ons ligt.
Wij worden oud en tijden veranderen nou eenmaal. :P

Door Tweakers user sys64738, dinsdag 8 januari 2019 14:52

Odenorde schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:54:
Ik speel al een tijdje games, begon met prince of persia, commander keen, ... Later volgde uiteraard Half Life, Unreal Tournament, HL2, Bioshock, Rocket League, ...

Maar toen ik Fortnite ontdekte werd ik van mijn stoel geblazen. In het begin mss even frustrerend door nog niet alles door te hebben, maar eens het een beetje ging bleef ik vol spanning aan mijn stoel gekluisterd. De spanning die je kan ervaren tijdens een spelletje zijn veel intenser dan ik ooit bij andere games heb beleefd. Op een gegeven moment hoorde ik voetstappen in mijn headset met de gedachte dat er iemand in de buurt rondliep. Bleek het geen geluid te zijn van het spel maar ik hoorde mijn eigen hartslag door mijn headset! 8)7

Ik moet zeggen dat het spel ook heel wat aangenamer is om met vrienden te spelen dan alleen. Het heeft een ludieke factor als je elkaar ziet "sukkelen". :+

Als ik nu een ander spel opstart zoals Half-Life 2 dan is het enorm wennen aan het schieten en de traagheid(wandelen/sprinten) van andere spellen. Omdat Fortnite zo goed lijkt te werken heb ik weinig zin om andere games te spelen. Dat vind ik echter wel een nadeel, ik wil niet aan 1 spel vasthangen. (Mss moet ik toch eens Destiny 2 proberen die ik nog heb liggen :) )

Ik speel sinds oktober/november vorig 2017 en heb nog geen cent aan het spel uitgegeven. Meer nog: dankzij de gratis V-bucks die ik elk seizoen verzamelde heb ik de battle pass kunnen kopen! Ik geef weinig of niks om de skins maar ik vind het unlocken van nieuwe items wel leuk in de battle pass.
Mooi om eens iemand te horen die wel enthousiast is. Hoewel ik me heel weinig kan voorstellen bij het trage gevoel dat andere spellen je geven tov FN. Je kunt mij gewoon niet vertellen dat Q3 Arena of HL2 traag aanvoelt (en al helemaal niet in vergelijking met FN!). En ook die spellen (Q3 en HL2) zijn super om met vrienden te spelen. Zeker als je beetje aan elkaar gewaagd bent, zijn dat echt toppers!

Door Tweakers user sys64738, dinsdag 8 januari 2019 14:53

Operativus schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:55:
Ik snap je relaas, maar iets zegt mij dat het meer aan ons ligt.
Wij worden oud en tijden veranderen nou eenmaal. :P
Klopt. Waarschijnlijk ben ik geen goede graadmeter meer. Maar Toch blijf ik erbij dat de games vroeger beter in elkaar zaten en meer diepgang en actie boden. :Y)

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)