Your Cars Suck! (and so do you)

Door sys64738 op zondag 28 mei 2017 20:41 - Reacties (28)
Categorie: Planes, trains and automobiles, Views: 4.926

Dat ik Donald Trump niet zo hoog heb zitten, was wel duidelijk. Sterker nog: ik vind het de grootste oliebol die op deze aarde rond loopt. Je gaat je zelfs bijna afvragen of hij expres dit imago in stand wil houden met zijn eindeloze waterval van domme acties en uitspraken. En ook deze week was het weer raak.

Tijdens een bezoekje aan Brussel zou hij zijn ongenoegen hebben geuit over het grote aantal Duitse auto's dat in zijn mooie land rondrijdt. En dat terwijl er in Europa heel weinig Amerikaanse auto's rond rijden. Om dit rare en zorgwekkende fenomeen hard de kop in te drukken, wil hij een invoerbelasting van 35% introduceren voor Europese auto's. Dat zal ze leren!

Als zakenman zou hij toch als geen ander moeten begrijpen dit gewoon een kwestie van vraag en aanbod is. Het resultaat van een gezonde marktwerking. Blijkbaar is hier in Europa erg weinig vraag naar Amerikaanse automobielen. Terwijl Amerikanen erg graag in Duitse auto's rijden ook al zijn die flink duurder dan de auto's van merken uit hun eigen land.

Misschien moet je dan als zakenman eens gaan uitzoeken waar deze vraag vandaan komt. En je hoeft geen expert of helderziende te zijn om dit uit te vinden: Amerikaanse auto's zuigen. De auto-industrie daar heeft liggen pitten en veel te lang vastgehouden aan hun golden oldie "Nothing beats cubic inches". Blijkbaar hechten veel Amerikanen toch meer aan zaken als afwerking, efficiëntie en rijeigenschappen dan lomp grote motoren.

Dus in plaats van die loze dreigementen kan Trump beter zorgen dat men in Amerika weer auto's gaat maken waar Amerikanen wel in willen rijden. Daarnaast zou die invoerbelasting ook niet heel veel helpen want ironisch genoeg staat de grootste BMW fabriek ter wereld in South Carolina :Y)

Volgende: Hoeveel Fooi Geef Je Dan? 04-06 Hoeveel Fooi Geef Je Dan?
Volgende: Switch Ads Off 04-03 Switch Ads Off

Reacties


Door Tweakers user MrJayMan, zondag 28 mei 2017 20:56

het was de vader van Trump die een imperium heeft opgebouwd. Donald kreeg dat vervolgens in zijn schoot geworpen. Hem hoog hebben zitten als zakenman ter compensatie van zijn sociale en maatschappelijke onkunde voert te ver.

Door Tweakers user woekele, zondag 28 mei 2017 21:19

Beetje ouderwets verhaal inmiddels over de Amerikaanse auto-industrie. 10-20 jaar geleden klopte het misschien, tegenwoordig is het onzin.

Voor/tegen invoerbelasting zijn is een discussie op zich, wees er echter van bewust dat het voor heel veel producten de normaalste zaak van de wereld is. Ook de EU doet hier een hele hoop aan mee. Om specifiek Trump daarop aan te vallen, is dus vreemd.

Door Tweakers user sys64738, zondag 28 mei 2017 21:34

woekele schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:19:
Beetje ouderwets verhaal inmiddels over de Amerikaanse auto-industrie. 10-20 jaar geleden klopte het misschien, tegenwoordig is het onzin.

Voor/tegen invoerbelasting zijn is een discussie op zich, wees er echter van bewust dat het voor heel veel producten de normaalste zaak van de wereld is. Ook de EU doet hier een hele hoop aan mee. Om specifiek Trump daarop aan te vallen, is dus vreemd.
Invoerbelasting is soms een noodzakelijk kwaad. Als er in bepaalde delen van de wereld exact hetzelfde product gemaakt kan worden als in je eigen land maar dan voor veel minder geld (door lagere arbeidskosten en goedkopere grondstoffen). Neem bv staal uit China. Daar kunnen we hier in Europa niet tegen op en wordt het gedaan om (misschien wel onterecht) de eigen staalindustrie te beschermen.

Maar daar is in dit geval geen sprake van. Duitsland is niet bepaald een lage lonen land. En daarnaast bieden ze iets wat in Amerika zelf niet gemaakt wordt. Want ja, de Amerikaanse auto-industrie heeft grote stappen gemaakt maar is echt nog niet op het niveau van die van Europa.

[Reactie gewijzigd op zondag 28 mei 2017 22:23]


Door Tweakers user Haas_nl, zondag 28 mei 2017 22:28

wat een onzin dit zijn de harde cijfers:
https://www.statista.com/...nds-in-the-united-states/
Toyota staat op 2.... geen europese auto te zien in de top 10.

Door Tweakers user sys64738, zondag 28 mei 2017 22:43

Haas_nl schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:28:
wat een onzin dit zijn de harde cijfers:
https://www.statista.com/...nds-in-the-united-states/
Toyota staat op 2.... geen europese auto te zien in de top 10.
Epic. Volgens Autoweek staat er in de top 30 verkochte modellen van 2015 zelfs niet eens een Europese auto. |:(

Ach, blijkbaar heeft hij niet verder gekeken dan zijn eigen neus lang is. Voor meneer Trumpis een auto pas een auto als het een 7-serie of S-klasse is (maar dan van Amerikaanse makelij).

[Reactie gewijzigd op zondag 28 mei 2017 22:47]


Door Tweakers user mincedmeat, zondag 28 mei 2017 23:14

"Nothing beats cubicle inches".

Fout :P There's no replacement for displacement. Dat is 'm. Wat ook gelijk de reden is dat zij een 3L V6 met 300PK redelijk tam vinden, en dat hier idioot veel is.

Maar laat ze maar auto's gaan maken die aan onze milieunormen voldoen, zuinig zijn, comfortabel zijn, technisch geavanceerd zijn, goed afgewerkt zijn, betrouwbaar zijn en over 20 jaar nog steeds niet uit elkaar vallen. Dan zal ik er eens over nadenken om er een te kopen. De enige Amerikaanse automaker die goede auto's maakt is Tesla.

Door Tweakers user Snuurtje, maandag 29 mei 2017 11:17

Ford Fiesta is de meest verkochte auto in de UK. En vast ook veel andere Europese landen.GTFO

Door Tweakers user sys64738, maandag 29 mei 2017 11:51

mincedmeat schreef op zondag 28 mei 2017 @ 23:14:
"Nothing beats cubicle inches".

Fout :P There's no replacement for displacement. Dat is 'm. Wat ook gelijk de reden is dat zij een 3L V6 met 300PK redelijk tam vinden, en dat hier idioot veel is.
Ja, dat is inderdaad ook een veel gehoorde uitspraak. En dan heb je ook nog "There is no substitute for cubicle inches". En haalden ze maar 300 pk uit een 3 liter V6. Nee, heel vaak zag je 5 liter V8s met iets van 300-nog-wat pk.

@snuurtje: Yep, goed punt. 35% extra belasting op alle Fords :D

Door Tweakers user michaelvink, maandag 29 mei 2017 13:50

De Fiesta wordt anders ook gewoon in Duitsland of Portugal gemaakt...

Is de benzine in de VS niet gewoon behoorlijk sub-par, en zijn de blokken daar juist daarom niet zo belachelijk groot en inefficient?

Even los van het hele milieuverhaal, ik wordt nou niet echt warm van het ontwerp van Amerikaanse bolides... Die enorme vierkante blokken, die hier bovendien vanwege de omvang niet eens praktisch zijn (als in, 'past niet in een parkeervak en een parkeergarage wordt sowieso al lastig')!

En dan Volkwagen er van langs geven dat de uitstootwaarden niet kloppen... |:(

[Reactie gewijzigd op maandag 29 mei 2017 13:52]


Door Tweakers user onok, maandag 29 mei 2017 14:23

Tesla lost dit probleem vanzelf op ;)

Door Tweakers user dodge_911, maandag 29 mei 2017 15:43

sys64738 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 11:51:
[...]
En dan heb je ook nog "There is no substitute for cubicle inches".
Cubic inches, btw.

Door Tweakers user sys64738, maandag 29 mei 2017 18:11

Thanx, je hebt helemaal gelijk. Pas het gelijk even aan.

Door Tweakers user LordSinclair, dinsdag 30 mei 2017 09:12

Ik zie hier in Europa toch best veel Ford's en Opels (uit het GM tijdperk) rondrijden. Dat zijn toch Amerikaanse bedrijven/merken.

Door Tweakers user Waarnemer, dinsdag 30 mei 2017 11:23

Haas_nl schreef op zondag 28 mei 2017 @ 22:28:
wat een onzin dit zijn de harde cijfers:
https://www.statista.com/...nds-in-the-united-states/
Toyota staat op 2.... geen europese auto te zien in de top 10.
En hoe open ik dat stukje zonder $49 dollar te hoeven betalen... amerikaanse rip off....

Door Tweakers user Waarnemer, dinsdag 30 mei 2017 11:26

woekele schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:19:
Beetje ouderwets verhaal inmiddels over de Amerikaanse auto-industrie. 10-20 jaar geleden klopte het misschien, tegenwoordig is het onzin.
Ik kom er nog wel eens.. en krijg helaas ook wel eens een American Build Car mee.
Dus je vindt het 10-20 jaar gelee? Dan was het toen dus nog slechter dan nu?

Probeer altijd de wagen zo snel mogelijk in te ruilen voor een Japanner...

Door Tweakers user pumpidumpi, woensdag 31 mei 2017 13:39

MrJayMan schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:56:
het was de vader van Trump die een imperium heeft opgebouwd. Donald kreeg dat vervolgens in zijn schoot geworpen. Hem hoog hebben zitten als zakenman ter compensatie van zijn sociale en maatschappelijke onkunde voert te ver.
Heb je hier gevalideerde bronnen bij? Graag met cijfers van zijn vermogen sinds hij het imperium in handen heeft... Of is het een broodje aap verhaal wat wij graag willen horen en vertellen hier in Europa?

Door Tweakers user coolbvrobin, woensdag 31 mei 2017 14:28

Tja wat een onzin.
Amerikaanse auto's zijn meestal groot en lomp
Daar zijn onze wegen en parkeerplaatsen helemaal niet voor gemaakt
En dan nog maar te zwijgen voor het gebruik van hun motors.
Maar goed fords rijd hier toch genoeg rond, die zijn toch Amerikaans?
LordSinclair schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:12:
Ik zie hier in Europa toch best veel Ford's en Opels (uit het GM tijdperk) rondrijden. Dat zijn toch Amerikaanse bedrijven/merken.
Opel is Duits hoor 8)7

[Reactie gewijzigd op woensdag 31 mei 2017 14:30]


Door Tweakers user SinergyX, woensdag 31 mei 2017 15:07

Opel is Duits hoor 8)7
Lees je rustig even in wie de eigenaar was van Opel...

Door Tweakers user Daffie, donderdag 1 juni 2017 08:40

Opel is van origine Duits, maar is al redelijk lang geleden overgenomen door GM (General Motors), wat een Amerikaans concern is. In maart dit jaar is overeengekomen dat Opel overgenomen gaat worden door PSA Peugeot Citroën. Dit maakt Opel weliswaar geen Duits merk, maar wel een Europees merk.

Door Tweakers user sys64738, donderdag 1 juni 2017 09:46

Daffie schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:40:
Opel is van origine Duits, maar is al redelijk lang geleden overgenomen door GM (General Motors), wat een Amerikaans concern is. In maart dit jaar is overeengekomen dat Opel overgenomen gaat worden door PSA Peugeot Citroën. Dit maakt Opel weliswaar geen Duits merk, maar wel een Europees merk.
Er valt geen pijl op te trekken. Je hebt maar bitter weinig echt Amerikaanse of Duitse merken. Meestal zit er wel een andere financierder/eigenaar achter.

Maar goed. Volgens mij maakt het niet zoveel uit welk logo er op je auto staat maar meer waar hij gemaakt wordt. Een BMW die in South Carolina gemaakt wordt, levert daar toch werkgelegenheid op. Dus ik zie het probleem niet echt. Maar leg dat maar eens uit aan heer Trump.

Door Tweakers user stonedgeek, donderdag 1 juni 2017 23:27

Als Nederlander woonachtig in de VS heb ik geleerd geen vooroordelen te hebben over merken waarin men hier rijdt.
Er zijn hier best wat wagens uit het buitenland, maar ook de Amerikaanse bakken zie je in grote aantallen rijden.

Dat Amerikaanse auto's slechte gebouwde bende is en enkel motorinhoud heeft, is al een aantal jaar niet meer zo.

Zelf viel mijn keuze, totaal onverwacht, op een Chevrolet Malibu uit 2013. Prima uitgevoerde auto, 4 cylinder, gewoon voorwiel aangedreven. Niks asociaals groot. Had toch echt een Toyota op het oog. Hier komt het bizarre, ik koos de Amerikaanse bak op zn bouwkwaliteit.

De (tweedehands) Chevy was stiller, veel stiller. Motor fluisterstil, interieur voelde beter aan, steviger, knapper en rammelde niet zoals de (nieuwe) Toyota wel deed. Niks extreems hoor, maar wel merkbaar verschil.

Overigens rijden we ook (soms) een Dodge Ram 1500 uit 2000. Das er 1 die perfect bij jou stereotype aansluit. 5.9 liter V8, 4x4, vrij hoog en ongelooflijk lomp. Maakt overal herrie, en het dashboard pleurt uit elkaar omdat het gebruikte plastic troep is.

'Amerikaanse autos zuigen' gaat mij wat ver. Al is een 35% import tax op buitenlandse merken niet mijn idee van goede besluitvorming. Als buitenlandse merken hun biezen bakken door die belasting, sluiten ook de fabrieken van die merken in de VS, de dealers en garages sluiten de deuren. Dan sloop je je economie meer dan je de Amerikaanse bedrijven op weg helpt.

Door Tweakers user FlowSnake, vrijdag 2 juni 2017 10:29

Zoals met alles uit America; een bepaald credo mag alleen als het in eigen straatje past. Marktwerking en kapitalisme is alleen goed als we er zelf beter van worden, democratie en vrijheid is alleen goed als de normen en waarden scharen met de onze. Als het niet zo is, gaan we over op pseudo-terroristische handelingen om dat om te buigen naar onze maatstaven.

Door Tweakers user HellStorm666, vrijdag 2 juni 2017 15:16

Hoezo val je zo over de "import tax"?
In Nederland doen we niet anders....
Heet BPM.
En als je auto van buiten de EU komt, dan krijg je ook nog 21% BTW en Invoerrechten, enz, enz.

Voorbeeldje:
Ford Mustang kost in USA ongeveer $34.000,- (¤30.200,-)
Die zelfde kost in NL ¤112.960
(* beide prijzen van de Ford site)

Dat is héééél wat meer dan 35%

Door Tweakers user sys64738, vrijdag 2 juni 2017 15:31

HellStorm666 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:16:
Hoezo val je zo over de "import tax"?
In Nederland doen we niet anders....
Heet BPM.
En als je auto van buiten de EU komt, dan krijg je ook nog 21% BTW en Invoerrechten, enz, enz.

Voorbeeldje:
Ford Mustang kost in USA ongeveer $34.000,- (¤30.200,-)
Die zelfde kost in NL ¤112.960
(* beide prijzen van de Ford site)

Dat is héééél wat meer dan 35%
BPM heeft niets met import tax te maken. Of het eerlijk is, is weer een andere vraag maar BPM is een extra belasting die op auto's geheven wordt. Alle auto's. Dus ook als je auto in Nederland of de EU gemaakt wordt, betaal je BPM. Wel zo eerlijk dat we dat dan ook voor Amerikaanse auto's doen :D

Hetzelfde geldt voor BTW. Natuurlijk moet je die betalen als je een auto uit de VS over laat komen. Als je hier bij de dealer een auto haalt betaal je toch ook BTW.... Dat is over die uit de VS ook nog niet betaald.

En dat zijn de enige vormen van "invoer" belasting die er zijn. Daarnaast hebben we ook nog de milieu-heffing. Een extra vorm van BPM die wordt berekend op basis van de CO2 uitstoot van een auto. Ook deze heffing geldt voor alle auto's (ook dikke BMWs en Mercedessen ontspringen de dans niet).

Omdat ze in Amerika niks om het milieu geven (afgelopen nogmaals bevestigd door de actie van meneer Trump) en hun auto's behoorlijk veel CO2 uitproesten per gereden kilometer, zijn die bolides extra de aan de beurt. Dat heeft ook niks met "import tax" te maken maar zorgt er inderdaad wel voor dat je Mustang in Nederland veel duurder wordt dan in de VS. De enige oplossing is eigenlijk gewoon verhuizen naar de VS.

Dus ja, ik val nog steeds over import tax. Zeker als dit wordt gebruikt om betere producten uit de markt te drukken.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 2 juni 2017 15:34]


Door Tweakers user SBTweaker, zaterdag 3 juni 2017 10:52

Deze post vind ik bijna net zo dom als de uitspraken van Trump.

Door Tweakers user sys64738, zaterdag 3 juni 2017 13:46

SBTweaker schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 10:52:
Deze post vind ik bijna net zo dom als de uitspraken van Trump.
Staat genoteerd. Dank voor deze goed beargumenteerde en zinvolle bijdrage aan mijn blogpost. Daar kunnen we wat mee.

Door Tweakers user Slurpie Blauw, zondag 4 juni 2017 09:27

HellStorm666 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:16:
Hoezo val je zo over de "import tax"?
In Nederland doen we niet anders....
Heet BPM.
En als je auto van buiten de EU komt, dan krijg je ook nog 21% BTW en Invoerrechten, enz, enz.

Voorbeeldje:
Ford Mustang kost in USA ongeveer $34.000,- (¤30.200,-)
Die zelfde kost in NL ¤112.960
(* beide prijzen van de Ford site)

Dat is héééél wat meer dan 35%
Nederland doet dus kennelijk hetzelfde. Dit is een extreem voorbeeld van hoe het dus hier werkt.

Overigens is de Mustang een prima Amerikaanse auto.

Door Tweakers user sys64738, zondag 4 juni 2017 09:59

Slurpie Blauw schreef op zondag 4 juni 2017 @ 09:27:
[...]


Nederland doet dus kennelijk hetzelfde. Dit is een extreem voorbeeld van hoe het dus hier werkt.

Overigens is de Mustang een prima Amerikaanse auto.
Zucht. Wat een onzin. Of nog erger: je praat mensen na die onzin uitkramen zonder zelf eens uit te zoeken wat er van klopt. Je had ook gewoon mijn reactie kunnen lezen om te zien dat dit niks met import tax te maken heeft.

Maar goed, ik zal het even voor je uitzoeken dan: De Mustang 5.0 V8 met handbak heeft een netto catalogus prijs van 35.500 Euro in NL. Das blijkbaar 5000 Euro meer dan de omgerekende Amerikaanse prijs. Maar dat is de keuze van Ford en blijkbaar kost het zoveel om ze hier te krijgen.

Dan komt er krap 7500 Euro aan BTW bij. Maar dat betaal je over je EU auto ook. Dus niks import tax.

En voor die mooie V8 Mustang betaal je dan ook nog even 75.690 Euro aan BPM (boem, das twee Mustangs aan belasting). Maar dat komt alleen maar omdat we hier om het milieu geven. Voor een BMW of Mercedes met dezelfde CO2 uitstoot zou dezelfde BPM bedragen af moeten tikken. En daarom maken Mercedes en BMW modellen die niet zo achterlijk veel CO2 uitstoten. Hoewel ik een V8 natuurlijk ook veel mooier vindt klinken dan een 4 cylindertje. Maar dan kun je gewoon bij Audi terecht want die hebben een V8 van ruim 600 pk in de aanbieding waarvoor je "maar" 39.000 Euro aan BPM voor betaalt.

Mocht je het toch zelf uit willen zoeken:

Prijslijst Mustang

Berekening CO2 BPM voor personenauto's

[Reactie gewijzigd op zondag 4 juni 2017 10:10]


Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)

Voer de code van onderstaand anti-spam plaatje in: