Is Apple Eindelijk Wakker Aan Het Worden?

Door sys64738 op vrijdag 9 september 2016 09:34 - Reacties (39)
Categorie: Technologie en gadgets, Views: 7.383

En daar was hij dan: de iPhone 7 in al zijn pracht en glorie. Uiteraard weer in twee formaten te bestellen. Uiteraard weer veel te duur. Allemaal vrij voorspelbaar. Wat wel verrassend was, is het ontbreken van de 3,5mm jack aansluiting voor je koptelefoon.

Apple wil dat je die old-skool koptelefoon van je maar ergens anders voor gaat gebruiken, of gewoon weggeeft aan zo'n Android pleps ;) . Nee, draadloos is de toekomst. Punt uit. En uiteraard heeft Apple iets nieuws bedacht om die mooie toekomst werkelijkheid te maken: EarsPods. Het lijken net opzetstukjes voor je elektrische tandenborstel maar het zijn Bluetooth oordopjes.

Nou ja, Bluetooth? Apple zou Apple niet zijn als ze niet een eigen variant van Bluetooth zouden gebruiken. Alles voor de ultieme gebruikerservaring want zo kan het direct out-of-the-box werken. Anderse 'toevallige' bijkomstigheid is natuurlijk dat je hierdoor alleen de EarPods van Apple kunt gebruiken wat Apple natuurlijk helemaal niet slecht uitkomt.

Je kunt je die ouderwetse koptelefoon van je nog wel gebruiken maar dan moet je even een adaptertje kopen. Oh ja, je kunt dan ook niet meer je telefoon opladen tijdens het muziek luisteren. Zucht, dan toch maar die EarPods halen?!? Ach, als je net tussen de 800 en 1100 euro hebt besteed aan een telefoon, kan die laatste 160 euro er ook nog wel vanaf....

Zoals je misschien al door had, ben ik geen echte een Apple fan. Ik heb de 1e retina iPad liggen (die het nog wonderlijk goed doet voor zijn leeftijd) maar verder ben ik niet zo van de Apple spullen. Maar ik vind Apple als bedrijf wel bijzonder en dapper.

Of liever gezegd: ik vond ze altijd bijzonder en dapper. De laatste jaren waren ze achter de kudde aan het aanhobbelen en kwam er weinig tot niks vernieuwend uit Cupertino. Dus dat ze nu weer eens iets tegendraads doen, vind ik heel mooi.

Zou Apple weer aan het ontwaken zijn? Komt er weer een tijdperk aan waarin Apple de markt stuurt, iedereen klaagt en een jaar later toch moet toegeven dat Apple gelijk had. In interviews hadden ze het zelf al weer over "courage".

Laten we hopen dat "courage" inderdaad het nieuwe (oude) motto wordt bij Apple. Ik zal daardoor nog steeds geen Apple fan worden maar het maakt de smartphone en tablet markt wel een stuk leuker.

Volgende: Slechtste Verliezer ter Wereld 10-'16 Slechtste Verliezer ter Wereld
Volgende: Micro (4/3) Vakantie 08-'16 Micro (4/3) Vakantie

Reacties


Door Tweakers user funk-e, vrijdag 9 september 2016 09:39

Het heet trouwens Apple AirPods

Apple Airpods werken ook met andere BT-devices:
http://www.androidauthori...ork-android-worth-715405/

Je hoeft geen adapter te kopen want deze wordt er standaard bijgeleverd.
Mocht je de adapter kwijtraken dan kost een nieuwe 9 euro

Door Tweakers user himlims_, vrijdag 9 september 2016 09:51

muhhahaha geen minijack? wat een meuk maken ze tegenwoordig :+

Door Tweakers user vanaalten, vrijdag 9 september 2016 09:57

Wat een negatieve en slecht onderbouwde blog, valt mij van je tegen. Diverse statements die negativiteit uitstralen en onjuiste statements die niet kloppen.
Nou ja, Bluetooth? Apple zou Apple niet zijn als ze niet een eigen variant van Bluetooth zouden gebruiken. Alles voor de ultieme gebruikerservaring want zo kan het direct out-of-the-box werken. Anderse 'toevallige' bijkomstigheid is natuurlijk dat je hierdoor alleen de EarPods van Apple kunt gebruiken wat Apple natuurlijk helemaal niet slecht uitkomt.
Die Apple Airpods gebruiken inderdaad een eigen BT variant zodat het net wat soepeler werkt dan met standaard BT. Zou Bluetooth eigenlijk al in de standaard moeten hebben, in plaats van dat een fabrikant dat er bij verzint om de gebruikservaring te verbeteren.

Maar belangrijker: *standaard* bluetooth wordt ook gewoon ondersteund! Je HOEFT helemaal geen €160 euro uit te geven voor die AirPods, je kan ook gewoon een eigen standaard bluetooth koptelefoon uitzoeken en dat werkt dan ook gewoon. Weliswaar net wat minder makkelijk, maar net zo handig als met andere telefoons.

Door Tweakers user jbdeiman, vrijdag 9 september 2016 10:42

vanaalten schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:57:
Wat een negatieve en slecht onderbouwde blog, valt mij van je tegen. Diverse statements die negativiteit uitstralen en onjuiste statements die niet kloppen.


[...]

Die Apple Airpods gebruiken inderdaad een eigen BT variant zodat het net wat soepeler werkt dan met standaard BT. Zou Bluetooth eigenlijk al in de standaard moeten hebben, in plaats van dat een fabrikant dat er bij verzint om de gebruikservaring te verbeteren.

Maar belangrijker: *standaard* bluetooth wordt ook gewoon ondersteund! Je HOEFT helemaal geen €160 euro uit te geven voor die AirPods, je kan ook gewoon een eigen standaard bluetooth koptelefoon uitzoeken en dat werkt dan ook gewoon. Weliswaar net wat minder makkelijk, maar net zo handig als met andere telefoons.
Ze gebruiken wel een wat afwijkende variant, en ik heb nog nergens uit kunnen halen dat de gewone standaard ook wordt ondersteund door de Earpods. Dat de telefoon ook gewoon bluetooth ondersteund lijkt mij nog wel logisch, er is immers geen auto te vinden met die afwijkende variant.. :)
De earpods werken dus met een afwijkende bluetooth standaard, dus je kan die niet koppelen met andere standaard bluetooth apparatuur, althans dat is de suggestie die door die beschrijving wordt gewekt.
Dat het koppelen van bluetooth wat handiger kan ben ik wel met je eens, maar wat er voor mijn gevoel steeds gebeurt is dat Apple met hun methodieken afwijken van wat standaard is en daardoor vendor locking creëren. Is hun goed recht overigens, maar ik hou daar niet zo van, ik hoef niet alles van 1 merk te hebben, maar vind het wel prettig als zaken enigszins kunnen samenwerken.


@ sys64738
Het is niet zo dat je met je iPhone alleen die earpods kan gebruiken, maar lijkt andersom (die EarPods werken alleen met de nieuwe iPhone) wel het geval te zijn.

Door Tweakers user itsalex, vrijdag 9 september 2016 10:43

Het is toch erg irritant zo'n draadje aan je hoofdtelefoon. Hoe vaak ik niet aan erger aan dat draadje want of het is gedraaid of zit vast of wat dan ook. Ik vind dit echt dan een werelduitvinding. Ja jammer van de de plug maar bij mijn oude Ipad deed die hoofdtelefoon het ook niet nadat deze was gevallen dus moest ik toch draadloos gaan gebruiken.
Qua batterij vind ik Apple iPhone 5S (met maar 70% van de capaciteit van de batterij!!) zelfs beter functioneren dan mijn Samsung S6. Als ik deze in dezelfde mate gebruik als mijn Apple dan gaat mijn Samsung echt over de rooie. Apps crashen of laden vaak niet in bij Samsung, batterij gaat als je niet gebruikt wel 2 dagen mee maar ga je het toestel gewoon gebruiken voor browsen, foto's maken etc dan haal je vaak niet meer dan 7 uur en dan is de Samsung compleet leeg.
Waarom een product verder perfectioneren terwijl het al fantastisch werkt.
Ik ben ook nu steeds meer met Apple bezig maar je ziet dat alles qua producten geweldig werken. Het is op elkaar afgestemd en zelfs mijn oude Imac uit 2009 werkt nog perfect. Dat moet ik niet doen met mijn oude PC uit 2009 want dat werkt voor geen meter meer en zelfs met SSD werkt het gewoon niet fijn. Drivers werken vaak niet goed met de nieuwste besturingssystemen of het wordt niet meer ondersteunt en dan gaat er vaak nog DDR2 geheugen in waardoor 4 of 8 Gb nog max is terwijl ik nu met DDR3 gewoon werk en als ik wil kan ik nog uitbreiden mocht het nodig zijn en het is beschikbaar.
Ook met dualscreen 24 inch mag ik dan klagen met deze Imac? Ik heb nog nooit zo'n fijne setup gehad met 2 x 1920x1200 schermen. Alles werkt zoals een Imac hoort te werken, ook het toetsenbord met de functieknoppen, want bij menig toetsenbord voor de PC werkt het gewoon simpelweg niet omdat er geen drivers of wat dan ook meer voor zijn. Ook mijn Ipad mini werkt super met een fijn toetsenbord (ook zelfs hier doet de cmd+tab het) en kan daar gewoon dagelijks op werken, syncen met iCloud zodat ik alles op mijn iMac heb staan. Draadloos is heel stabiel en geen problemen met mijn drivers. Daar kan mijn HP 4710s nog een voorbeeld aan hebben met alleen het G protocol en maximaal 10/10 up/down in Speedtest terwijl ik met mijn oude Imac 120/40 heb. Mag ik dan klagen hierover?
Kijk nou naar het voorbeeld met screenshot op een Apple. Door twee sneltoetsen kan je makkelijk of een stukje of de hele pagina screenshoten. Ook reageren op Facetime of iMessage, geen enkel probleem.
Heeft Apple het beter voor elkaar dan de software van Microsoft? ja vind ik wel en hoe vaker ik er nu mee werk, is dit gewoon veel beter in elkaar gezet en is de stap naar Apple zeker het dubbele waard.
Hoever moet Apple gaan om mensen te overtuigen dat het systeem al super werkt?

Door Tweakers user matroosoft, vrijdag 9 september 2016 10:46

Ik ben ook niet heel erg fan van Apple, maar zorg ervoor dat je wel onderbouwde uitspraken doet. Dat van dat adaptertje klopt niet, je hoeft die niet los te kopen. Je krijgt hem er gratis bij.

Door Tweakers user funk-e, vrijdag 9 september 2016 11:08

Mensen, lees nu eerst even de eerste comment op deze blog. Daarin staat een link dat de AirPods met elk BT-apparaat werken.

Nou vooruit, nog een link: https://www.engadget.com/...irpods-non-apple-devices/

Door Tweakers user sys64738, vrijdag 9 september 2016 13:13

OK. I stand corrected: het verloopstekkertje krijg je er dus bij. Dat het uit kan voor dat geld... Je gaat je bijna afvragen hoe ze nog winst kunnen maken :Y)

Door Tweakers user Zenix, vrijdag 9 september 2016 14:05

itsalex schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:43:
Waarom een product verder perfectioneren terwijl het al fantastisch werkt.
Ik ben ook nu steeds meer met Apple bezig maar je ziet dat alles qua producten geweldig werken. Het is op elkaar afgestemd en zelfs mijn oude Imac uit 2009 werkt nog perfect. Dat moet ik niet doen met mijn oude PC uit 2009 want dat werkt voor geen meter meer en zelfs met SSD werkt het gewoon niet fijn. Drivers werken vaak niet goed met de nieuwste besturingssystemen of het wordt niet meer ondersteunt en dan gaat er vaak nog DDR2 geheugen in waardoor 4 of 8 Gb nog max is terwijl ik nu met DDR3 gewoon werk en als ik wil kan ik nog uitbreiden mocht het nodig zijn en het is beschikbaar.
Ook met dualscreen 24 inch mag ik dan klagen met deze Imac? Ik heb nog nooit zo'n fijne setup gehad met 2 x 1920x1200 schermen. Alles werkt zoals een Imac hoort te werken, ook het toetsenbord met de functieknoppen, want bij menig toetsenbord voor de PC werkt het gewoon simpelweg niet omdat er geen drivers of wat dan ook meer voor
Over PC's ik heb bij paar PC's uit 2007 Windows 10 opgezet en dat werkt vlekkeloos en sneller dan de Vista/XP die er op stond, zonder drivers te moeten installeren! Dat kan dus ook prima met een oude PC uit 2009, dat is maar 7 jaar, terwijl die PC's waar ik over praat bijna 10 jaar zijn. Met Linux heb je trouwens hetzelfde als je een recente distributie gebruikt, dus dat is niet uniek. Het drivermodel is bij Windows nauwelijks veranderd de afgelopen 10 jaar, dus over het algemeen werkt het allemaal prima. Mijn mechanische toetsenbord heeft ook functie knoppen, die gewoon out-of-the-box werken met WIndows of Linux. Met mijn Intel AC kaartjes haal ik 800Mbit. De wat mindere atheros kaartjes doen nog meestal wel 120Mbit. Wat ik hiermee probeer te zeggen zijn de aspecten die je aangeeft niet bepaald bijzonder of een reden waarom je voor Apple zou gaan kiezen, daar zijn toch wel betere argumenten voor? De mensen die ik ken die voor Apple gekozen gaat het vaak om het design en de dunne laptops en vaak ook de status, en dat is gewoon een goede reden om voor Apple te kiezen. Net zoals dat mensen merkkleding kopen waarvoor je ook meer moet betalen dan het waard is. Maar qua functionaliteit is het voor mij niet overtuigend.

Persoonlijk zou ik nooit een iPhone kopen omdat ik nooit meer dan 150 euro uitgeef aan en telefoon(Xiaomi meestal) maar ze doen het wel goed met hun eco-systeem gezien de reacties. Kan ik trouwens ook over Xiaomi zeggen, alles van Xiaomi werkt ook met al hun apparaten goed en je krijgt jaren lang Android beveiligingspatches.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 9 september 2016 14:06]


Door Tweakers user funk-e, vrijdag 9 september 2016 15:45

sys64738 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:13:
OK. I stand corrected: het verloopstekkertje krijg je er dus bij. Dat het uit kan voor dat geld... Je gaat je bijna afvragen hoe ze nog winst kunnen maken :Y)
Sta je ook nog 'corrected' voor het feit dat het een universele hoofdtelefoon is?

;)

Door Tweakers user Jeroenneman, vrijdag 9 september 2016 16:02

Ik gruwel nu al bij het feit dat de iPhone sterkere speakers heeft gekregen. Nu kan ik andermans slechte hiphop nog beter horen in het OV.... ;(

Door Tweakers user Puc van S., vrijdag 9 september 2016 16:43

Jeroenneman schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:02:
Ik gruwel nu al bij het feit dat de iPhone sterkere speakers heeft gekregen. Nu kan ik andermans slechte hiphop nog beter horen in het OV.... ;(
Je hoort liever je eigen slechte hiphop in het OV?

Door Meneer, vrijdag 9 september 2016 21:11

Puc van S. schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:43:
[...]


Je hoort liever je eigen slechte hiphop in het OV?
Zucht...


Die anti-spamplaatjes kloppen ook niet, ik voer meerdere keren de juiste codes ingevoerd, verschillende methodes gebruikt, HET WERKT NIET, IRRITANT!!!
En dat op tweakers... :')
oja, het werkt wel... Na letterlijk, en nee, ik overdrijf niet... Pas na 20-30X! _O-

Heb ik het verkeerd ingevuld dan staat er: Je hebt het anti-spam plaatje verkeerd overgenomen.

Heb ik het goed ingevuld dan staat er: Het beveiligingstoken is ongeldig.

Door Remie, vrijdag 9 september 2016 22:15

Wat ik eigenlijk niet veel over hoor maar zelf wel afvraag, hoe sterk en hoe lang zal die lightning connector nou meegaan? Laten we namelijk wel even eerlijk wezen de 3,5mm jack is toch een verrassend sterke/robuuste connector terwijl de lightning connector mij toch een stuk minder robuust lijkt(zelfs de usb-c/micro connectors zijn in dat opzichte een stuk minder robuust dan de 3,5mm). Dan is het dus wel leuk dat er een converter bij zit maar als die connector waar het allemaal in gaat dan stuk is heb je alleen nog maar een overpriced baksteen over. Verder lijkt mij de converter zelf natuurlijk ook nog een probleem, deze zal namelijk niet lang overleven en mogelijk de leeftijd van de lightning connector zelf ook nog verkorten. Simpel door hoe je je telefoon in je broekzak hebt: of hij hang boven je broekzak uit en zal dus inair rond bungelen(en alle stress van het gewicht van de converter zal op je lightning connector komen te staan) of als je je telefoon andersom in je broekzak gooit zal er een mooie 180 graden hoek inzitten wat natuurlijk ook niet al te best is voor de kabel en connector zelf(ook weer extra stress voor beide compontenten).

Door Tweakers user ZpAz, zaterdag 10 september 2016 09:39

" Laten we namelijk wel even eerlijk wezen de 3,5mm jack is toch een verrassend sterke/robuuste connector terwijl de lightning connector mij toch een stuk minder robuust lijkt"

Het een "metalen blokje" veel steviger dan micro-usb.

Door Tweakers user Pietervs, zaterdag 10 september 2016 13:23

ZpAz schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 09:39:
" Laten we namelijk wel even eerlijk wezen de 3,5mm jack is toch een verrassend sterke/robuuste connector terwijl de lightning connector mij toch een stuk minder robuust lijkt"

Het een "metalen blokje" veel steviger dan micro-usb.
En dat baseer je op?

Lightning heeft zeker zijn voordelen, maar je bewering dat het "veel stviger" is dan micro-usb zou ik toch graag onderbouwd zien. :)

Door Tweakers user remielowik, zaterdag 10 september 2016 13:32

Verder kijk je naar de verkeerde kant, het gaat niet om dat mooie metalen blokje wat je erin doet(deze kan je immer makkelijk vervangen). Het gaat om de andere kant(http://cdn.arstechnica.ne...2/09/6wSwQDSxsENkhPXC.jpg) dat kreng wat in je telefoon zit en lastig te vervangen is.

Door borbit, zaterdag 10 september 2016 16:11

Jeroenneman schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:02:
Ik gruwel nu al bij het feit dat de iPhone sterkere speakers heeft gekregen. Nu kan ik andermans slechte hiphop nog beter horen in het OV.... ;(
Ik was van de week in een woonwijk voor een marktplaats. Opeens vrij luide muziek. Ik dacht een tokkie in een auto. Bleek een middelbare scholier te zijn. Die onder zijn rugzak een dikke bleutooth speaker had hangen. Ik hoop echt niet dat dat normaal gaat worden.

Door Tweakers user Dennis.deVries, zaterdag 10 september 2016 18:15

vanaalten schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:57:
Wat een negatieve en slecht onderbouwde blog, valt mij van je tegen. Diverse statements die negativiteit uitstralen en onjuiste statements die niet kloppen.


[...]

Die Apple Airpods gebruiken inderdaad een eigen BT variant zodat het net wat soepeler werkt dan met standaard BT. Zou Bluetooth eigenlijk al in de standaard moeten hebben, in plaats van dat een fabrikant dat er bij verzint om de gebruikservaring te verbeteren.

Maar belangrijker: *standaard* bluetooth wordt ook gewoon ondersteund! Je HOEFT helemaal geen €160 euro uit te geven voor die AirPods, je kan ook gewoon een eigen standaard bluetooth koptelefoon uitzoeken en dat werkt dan ook gewoon. Weliswaar net wat minder makkelijk, maar net zo handig als met andere telefoons.
Faboy gespot


Door Tweakers user Coffee, zaterdag 10 september 2016 20:35

Jeroenneman schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:02:
Ik gruwel nu al bij het feit dat de iPhone sterkere speakers heeft gekregen. Nu kan ik andermans slechte hiphop nog beter horen in het OV.... ;(
Even je Apple Airpods indoen!
Zo, want nu kom jij niet over als windows/whatever fanboy?

[Reactie gewijzigd op zaterdag 10 september 2016 20:36]


Door MMouse, zondag 11 september 2016 05:13

Apple heeft in al die jaren nog nooit iets gemaakt wat vernieuwend / innoverend was/is.
Het is altijd achter de gemiddelde doelgroep aan gegaan. Simple Shiny en Single.
Eenvoudig, moet er mooi uit zien, en alles kan maar op 1 manier.
Deze standaard brengt op zichzelf kwaliteit, vooral omdat het goed werkt.

Deze wijziging valt daar ook gewoon onder, nog meer eenvoud.

Maar het is niet echt vooruitstrevend. Draadloze headsets bestaan immers al meer dan 10 jaar.

15 jaar geleden was het nog leuk, geen Apple, geen Andriod. Iedereen liep nog met nokia snake GSMs en wij tweakers liepen al met Smartphones, want daar kon je veel mee, worden typen en op internet. Niemand begreep waarom je zoon toestel zou willen. Nu is de grote doelgroep er slaaf van geworden.

Nee de laatste jaren is er weinig meer vernieuwend op de markt, veel van hetzelfde, telefoons worden sneller etc, maar de echte innovatie is er weer uit.

Het is vooral een consumer product geworden, waar we allemaal aan verslaafd zijn....

Door JohnAple, zondag 11 september 2016 12:10

I beg to differ. Apple heeft wel degelijk een aantal world changing ideas gelanceerd waar anderen alleen maar kunnen van dromen. Denk bv. aan de eerste ipods. Destijds was een draagbare mp3 player quasi onbestaand. Je vroeg je dan af hoe dit kon. Iedereen had wel mp3s maar zonder pc kon je ze niet afspelen. de eerste toestellen bv archos of creative waren draken van toestellen. Ofwel waren ze lelijk, ofwel loeizwaar, ofwel was de UI zodanig slecht dat je er ziek van werd. Sommige waren zo briliant dat ze deze nadelen nog combineerde ook. Plots kwam dan de ipod: klein voor zen tijd, grote interne mini-hd, enorm mooi, de userinterface met zijn (touch!) scrollwheel helder en groot scherm een openbaring. De audio kwaliteit ongezien.

Met de iphone deden ze het weer. Nokia spuwde de ene draaktelefoon na de andere. Weet je nog? Zo'n telefooons waar je voor een update naar het 'nokia center' moest. Een telefoon met crappy scherm en nog crappier os dat al eeuwen niet meer veranderd was. Mensen liepen met foeilelijke organizers rond waar je met een plastieke stok moeizaam kon op werken. Een browser hadden die dingen niet of je moest "wappen". Komt er plots zo'n man met sneakers aan die de wereld even veranderd met 1 keynote. Een device waar iedereen van zegt: wtf? waarom hebben we dit nu pas?

Nee, ik ben (absoluut) geen apple fanboy. Ik heb zelfs geen apple devices puur uit het feit dat het zo'n vervelend business model handteren. Maar je kan niet even zeggen dat apple niets vernieuwend gedaan heeft:-)

Door Tweakers user Johannes77, zondag 11 september 2016 12:23

Ik denk dat ze voor twee losse oordopjes wel een veranderde/aangepaste vorm van Bluetooth moesten ontwikkelen, aangezien de telefoon met twee apparaten connectie moet maken, en het geluid over die twee moet verdelen.
Zo heel speciaal is dat niet dat dan er een relatief kleine aan passing aan gedaan word.

Door Tweakers user Liliuokalani, zondag 11 september 2016 14:53

Pietervs schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:23:
[...]


En dat baseer je op?

Lightning heeft zeker zijn voordelen, maar je bewering dat het "veel stviger" is dan micro-usb zou ik toch graag onderbouwd zien. :)
Ik heb beide gebruikt en Lightning voelt degelijker aan. De connector klikt vast en daarna zit hij goed en stevig vast, lees: geen speling of ander gewiebel. Verder is de connector een solide geheel.

Het is alleen jammer dat de blootgestelde contactpunten op de connector na verloop van tijd gaan oxideren en dat de kabel daardoor niet meer werkt. Het geoxideerde contactpunt opschuren verhelpt het probleem dan weer. Had dan een ander materiaal gebruikt.

Door Tweakers user ZpAz, zondag 11 september 2016 16:54

Pietervs schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 13:23:
[...]


En dat baseer je op?

Lightning heeft zeker zijn voordelen, maar je bewering dat het "veel stviger" is dan micro-usb zou ik toch graag onderbouwd zien. :)
Okee, een onderbuik gevoel, maar als je die twee naast elkaar ziet. Dan heb je dus een metalen blokje, wat in een gat gaat.

En een stekker, met een gat, en wat kleine lostaande pinnetjes, waarin een klein plaatje geduwd moet worden.

Dat lijkt me toch sneller verbuigen / indeuken. Inclusief het feit dat je het er verkeerd om in kan proberen te stoppen, waarmee je er ook kracht op uitoefent.

Daarnaast heb ik apparaten met beide aansluitingen, en lightning voelt veel steviger aan.

[Reactie gewijzigd op zondag 11 september 2016 16:54]


Door Tweakers user pinolief, zondag 11 september 2016 17:56

Tis weer de zoveelste reden om in geen 100 jaar meer iets van dit pleuris merk te kopen of te nemen.
Wat een stelletje afzetters en malloten.

Door Tweakers user Cartman!, zondag 11 september 2016 20:23

Iedereen had wel mp3s maar zonder pc kon je ze niet afspelen. de eerste toestellen bv archos of creative waren draken van toestellen. Ofwel waren ze lelijk, ofwel loeizwaar, ofwel was de UI zodanig slecht dat je er ziek van werd.
Ik had een Rio 600 en die was vederlicht en er zat prima software bij maar werkt ook gewoon als verwisselbare drive...topding. Ik zag het nut van een iPod met iTunes dan ook echt niet in.

Door Tweakers user Blokker_1999, zondag 11 september 2016 22:06

Is apple aan het wakker worden? Neen. De iPhone 7 is in geen enkel opzicht revolutionair te noemen. Draadloze hoofdtelefoons bestaan al enorm lang en zelfs het idee van de AirPods is niet helemaal uniek te noemen. De marketing van Apple zal er natuurlijk wel voor zorgen dat dit type oortjes de komende jaren wel snel gaan verbeteren in zowel audio kwaliteit als levensduur van de batterij.

JohnApple: Er waren voldoende voorbeelden van smartphones voor de iPhone die minstens even gebruiksvriendelijk waren en ook even stijlvol. Alleen hadden die geen marketingmachine achter zich. Ik vind het zo spijtig dat men de iPhone zo vaak aanziet als een revolutie terwijl het in vele opzichten ook een achteruitgang was. Je kon niet eens een stukje tekst kopiëren op dat eerste toestel.

De iPod was de eerste MP3 speler om een micro HDD in te bouwen. Dat het 1 van de eerste toestellen was is ook waar. De allereerste MP3 speler kwam pas in 1998 op de markt. Napster kwam in 1999 en op gebied van design en gebruiksgemak zag je in die jaren wel meer toestellen die wel degelijk de goede richting uitgingen, zoals bijvoorbeeld de Intel Pocket Concert. Met de iPod heeft Apple een zeer goede zet gedaan. Het clickwheel had trouwens geen touch afaik. Het was gewoon een wiel wat je ook kon klikken voor functionaliteit.

Door JohnApple, maandag 12 september 2016 09:34

Cartman!,: de rio600 is barebone vergeleken met de eerste ipod. De rio600 heeft 32mb, de eerste ipod 5/10gb ofzo? Ook qua design, usability etc is er geen vergelijk. Pasop, ik zeg niet dat jij hier niet mee tevreden was, kan best. Maar voor mensen die net iets meer wilden was de ipod een openbaring. En wees nu even eerlijk, 8 tracks met normale kwaliteit passen op zo'n rio600. 8 tracks. Da's minder dan op de doorsnee cd

Blokker_1999: geef eens een link naar zo'n voorbeeld 'smartphone' die evengoed was op het moment van de ipod keynote? Ben erg benieuwed!

Wat de mp3 spelers betreft: het ging inderdaad wel de goede richting uit, maar het waren steeds compromissen. Denken dat ze goed bezig waren. Apple heeft de markt gewoon even goed wakker geschud, net zoals met de iphone imho.

Door Tweakers user sys64738, maandag 12 september 2016 11:14

@all: laten we nou alsjeblieft een keer stoppen met dat "Ja maar voor de iPhone bestonden er ook al smartphones hoor" of "Er waren al tablets voor de iPad". Apple zal heust naar die producten gekeken hebben en toen een veel betere, gebruiksvriedelijkere en mooiere variant van gemaakt. Ja de marketing van Apple heeft zeker geholpen bij het succes maar als de producten niet beter waren, was het zeker niet het succes geworden dat het nu is.

En ja Apple is blijkbaar heel goed in het combineren van bestaande technologieën tot een product dat als geheel vernieuwend is. Je gaat bij de schrijver van een best-seller toch ook niet klagen dat hij allemaal bestaande woorden heeft gebruikt.

Door Tweakers user lakemens, maandag 12 september 2016 12:55

Het blijft grappig om de voor- en tegenstanders weer eens de loopgraven induiken... :)

Als fervent Applegebruiker zie ik eigenlijk ook weinig vernieuwends aan de nieuwe iPhone. Maar ik denk dat dat niet echt aan Apple ligt, meer aan de intussen volwassenheid van de smartphonemarkt. Verbeteringen zijn nu nog maar kleine stapjes, tot we weer eens wat bedenken. De iPhone is sinds introductie een enorm succes, prijs en marketing ten spijt, en heeft de andere fabrikanten toentertijd enorm verrast. Op dat moment was er nauwelijks iets dergelijks bruikbaars op de markt, dat heeft enige tijd geduurd.

Wat mij op de blog bracht is de -zeer goed gekozen- titel. Ik denk dat men bij Apple inderdaad aan het wakker worden is. Een van de zaken waarin Apple -discussie geopend!- mijns inziens goed in is geweest, is lange termijn keuzes maken. Met de eerste iMac namen ze afscheid van de floppydrive en maakten ethernet standaard. Het kippenhok was te klein. Ik vond die keuze dapper en Apple heeft dat soort keuzes vaker gemaakt. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar strategisch gezien is vaker gebleken dat ze het best snappen daar in Cupertino.

Het is dat het nu zoeken is naar the next big thing, de volgende cash co, maar had iemand zich voorgesteld dat de tablet zo'n succes zou worden voor de introductie van de iPad? Wees eens eerlijk? ;)

Door Tweakers user MtC, maandag 12 september 2016 15:49

Wat veel Apple-bashers niet schijnen te snappen, is dat het bij Apple niet gaat om de beste specs. Het gaat gewoon om de totaalbeleving en de zéér goed uitgevoerde integratie.

Je hebt al een iPhone en koopt een  TV? Even de iPhone op de  TV en deze neemt automatisch je wifi-settings etc. over.

Je hebt een iPhone en AirPods? Je neemt één AirPod uit je oor omdat iemand iets tegen je zegt? De muziek pauzeert automatisch.

Je bent iets aan het bekijken op je laptop dat je eigenlijk op TV wil zien? Airplay op en klaar.

Bestandje delen met iemand? Airdrop en klaar.

Je komt terug op je werkplek na een sigaretje? Je laptop unlockt automatisch omdat je een  Watch aanhebt.

En nu kunnen Android-fanboys en Apple-haters hoog en laag springen. Deze integratie en beleving is in geen enkel ander ecosysteem zó goed geregeld. En geloof me, ik heb al véél ecosystemen gezien, met een geschiedenis van Commodore 64, over Amiga, PC met Windows en Linux, Mac, iOS en Android.

Door Tweakers user himlims_, maandag 12 september 2016 15:50

MtC schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:49:
Wat veel Apple-bashers niet schijnen te snappen, is dat het bij Apple niet gaat om de beste specs. Het gaat gewoon om de totaalbeleving en de zéér goed uitgevoerde integratie.
gene wat de apple-fanboys niet schijnen te snappen; je hebt 0 controle, complete vendor-locking! welke tweaker wil zo iets nou??????

Door Tweakers user analog_, maandag 12 september 2016 19:35

himlims_ schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:50:
[...]
gene wat de apple-fanboys niet schijnen te snappen; je hebt 0 controle, complete vendor-locking! welke tweaker wil zo iets nou??????
Ik ben geen Mac persoon maar degene die er niet om geeft. Ik geef bv. ook niet om m'n desktop. Is gewoon Windows, werkt snel en lekker. Laptop is een ubuntu want veel verder dan wat ssh'tjes kom ik er niet op en de network-mgmt applet van gnome is erg fijn voor mn net-werk. Is ook gewoon allemaal vanilla, omdat ik er niet om geef. Mogelijk dat Apple dat biedt aan mensen die er niet om geven in hun werk/gebruikers-ervaring.

Waarom zit ik hier dan? Omdat het op server vlak het mij wel boeit. Tweaker is niet voor iedereen een allesomvattende levensmode, voor sommigen beperkt dat zich tot nichegebieden vanwege hun werk of otherwise.

[Reactie gewijzigd op maandag 12 september 2016 19:36]


Door Tweakers user gielie, dinsdag 13 september 2016 09:32

wat ik nergens lees is dit;
Werkt de ab op mijn oude headphone met de adapter?
maw kan ik evengoed het volume/next/prev song gebruiken op mijn ab en de telefoon opnemen/ophangen?

Door Tweakers user phYzar, dinsdag 13 september 2016 14:13

Nee, draadloos is de toekomst. Punt uit.
Ja, dus nu ook draadloos laden!!! ... ownee... :P

Door Tweakers user lakemens, woensdag 14 september 2016 18:59

himlims_ schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:50:
[...]
gene wat de apple-fanboys niet schijnen te snappen; je hebt 0 controle, complete vendor-locking! welke tweaker wil zo iets nou??????
Als niet-tweaker vermoed ik dat een tweaker full control wil 8-)

Ik ben lui en bereid de meerprijs te betalen voor een goed doordacht en meestal zeer gebruiksvriendelijk ecosysteem, alle -bekende en breed uitgemeten- tekortkomingen ten spijt.

Door Tweakers user MtC, vrijdag 16 september 2016 10:31

himlims_ schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:50:
[...]
gene wat de apple-fanboys niet schijnen te snappen; je hebt 0 controle, complete vendor-locking! welke tweaker wil zo iets nou??????
Ik werk tussen de 8 en de 15 uur professioneel met de computer. Mijn computer is dan ook een werk-instrument, net als een balpen en een blad papier. Ik *wil* hier niet aan tweaken. Het moet gewoon werken. Of dat dan Windows, Linux of MacOS is, is bijzaak. Tweaken doe ik wel met mijn raspberryPi's. Begrijp je't nu?

Reageren is niet meer mogelijk