Niemand Heeft 4K Televisie Nodig!

Door sys64738 op woensdag 28 augustus 2013 14:41 - Reacties (45)
Categorie: Technologie en gadgets, Views: 7.112

Ik weet dat ik me op dun ijs begeef met deze post. In het verleden zijn vele IT-grootheden op hun snufferd gegaan met hun “Meer hebben we echt niet nodig” stellingen, waarvan de 640KB claim van Bill Gates toch wel de bekendste (en meest dubieuze) is. Dus wie ben ik om het nut van 4K video te betwijfelen?

Natuurlijk staat de techniek nooit stil en de innovaties volgen elkaar in rap tempo op. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de 1080P videostandaard een opvolger zou krijgen. En dat we niet meer om 4K heen kunnen, staat als een paal boven water. Over 5 jaar zal je goed moeten zoeken om nog een ouderwetse 1080P televisie te vinden bij je lokale elektronica-boer (als die nog niet allemaal failliet zijn).

Voor de fabrikanten is het natuurlijk de zoveelste troef om de verkoop van televisies op peil te houden. Er moet immers rook uit de schoorsteen blijven komen. Daarnaast kun je als merk natuurlijk sowieso niet achterblijven. Maar wat heb jij als consument er eigenlijk aan?

Zoals met zoveel technologisch innovaties begint de mens ook hier de beperkende factor te worden. Bij mij thuis staat een 46” TV in de woonkamer en ik moet al behoorlijk dicht bij gaan zitten om het verschil tussen 720P en 1080P te kunnen zien. Nou sluit ik niet uit dat mijn TV in de nabije toekomst vervangen gaat worden door een groter exemplaar maar veel meer dan 60” zal het toch niet worden.

Om het maximale resultaat te behalen zou een 4K televisie van 50”, volgens diverse tabellen op het internet, 1 meter bij je vandaan moeten staan. Zie je jezelf al zitten? Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de gemiddelde consument een afstand van drie keer de beelddiagonaal het prettigst vindt kijken. Voor die 50” TV komt dat dus neer op bijna 4 meter; een afstand waarop 720P en 1080P al niet eens meer van elkaar te onderscheiden zijn.

Op dit moment is 4K dus vooral een theoretische exercitie die veel bandbreedte-, opslag- en hardware-kosten met zich meebrengt. Het wordt pas interessant als je je hele muur om kunt toveren in een TV; IMAX@Home zeg maar. Of zit ik er heel ver naast en moet ik gewoon een keer naar de opticien?

Volgende: Iedereen Aan De Snelheidsbegrenzer 09-'13 Iedereen Aan De Snelheidsbegrenzer
Volgende: One Billion Waze 05-'13 One Billion Waze

Reacties


Door Tweakers user sypie, woensdag 28 augustus 2013 14:58

[opamodus]
Dat hele digitale gedoe hadden we toch niet nodig? Analoog was prima.
[/opamodus]

Er zijn helaas nog steeds ontzettend veel consumenten (en verkopers) die zich laten leiden door getallen. Groter, platter, sneller en meer is altijd beter. Punt.

Gelukkig zijn er nog een paar mensen die het allemaal een biet zal zijn, die blijven lekker bij hun HD-ready toestelletje, totdat die de geest geeft. Daarna zullen ze waarschijnlijk weer voor een budget model gaan want al die dingen hebben ze toch niet nodig. Ze willen gewoon beeld hebben om te kijken.

En inderdaad 4K schermen hebben we allemaal NIET nodig. Zo simpel is het.
(we hebben het niet nodig maar we willen het zo graag, patsfactor op feestjes e.d.)

Door Tweakers user Hahn, woensdag 28 augustus 2013 15:04

Het is zeker niet nodig, maar tv's worden wel steeds groter en je kan er ook zeker voordelen mee hebben.

Bijvoorbeeld dual play (twee mensen die op één tv twee verschillende beelden zien) krijg je bij passieve 3D-tv's door de helft van de beeldlijnen voor de ene bril te polariseren en de andere helft voor de andere bril. Dan halveer je de resolutie dus en met 4K zou je daar dus helemaal niks van zien, want dan heb je alsnog 1080 pixels in de hoogte :)

Technologie zal toch altijd (moeten) blijven ontwikkelen, dat daar soms ontwikkelingen bij zitten die weinig tot geen nut hebben is dan maar zo. En soms kan het dus wel nut hebben, maar heb je het niet gelijk door.

Door Tweakers user Soldaatje, woensdag 28 augustus 2013 15:17

Sorry hoor, maar wie heeft er TV nodig?
Aan Radio heb je toch genoeg...

Ik wil dus wel 4K, en al helemaal als monitor.

Door Tweakers user Onno !, woensdag 28 augustus 2013 15:24

Goed punt. Imho is de beleving van een film/serie kijken niet beter geworden door de technologische vooruitgang in de afgelopen 10 jaar. Het gaat voor 99,9% om de content, filmtechnieken, verhaal etc. Die extra pixels voegen daar niet veel aan toe.

Natuurlijk is het fijn een grotere, scherpere tv te hebben dan je buurman/collega/bakker, maar NODIG is het niet.
Zelf heb ik sinds 2 maanden een full-HD plasma. Mijn vorige toestel was een 480p plasma die ik tweedehands had gekocht. Na een paar weken ben je gewend aan het nieuwe scherm en is dat 'gewoon' geworden.

[Reactie gewijzigd op woensdag 28 augustus 2013 15:26]


Door Tweakers user sypie, woensdag 28 augustus 2013 15:31

Realiseer ik me net: de technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er op getoond dient te worden.

Door Tweakers user Dima_2005, woensdag 28 augustus 2013 15:51

sypie schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 15:31:
Realiseer ik me net: de technische vooruitgang van TV's is omgekeerd evenredig met de kwalitatieve inhoud van het aanbod wat er op getoond dient te worden.
Klopt 100% spijtig genoeg...

Door Tweakers user Dreeke fixed, woensdag 28 augustus 2013 16:00

Alleen voor sport gaat dat niet op, dat wordt wel steeds sneller/technischer/beter, maar niet iedereen vind sport leuk. De rest is idd bagger.

Door Tweakers user BDHowner, woensdag 28 augustus 2013 16:33

Ik zit redelijk dicht op een 32" 1080p scherm, en 4k is zeker welkom hoor! Ik kan namelijk wel degelijk in mindere mate pixels zien.

Hoger dan 4k is niet nodig lijkt me. Ik heb een Xperia Z (1080p), hij is wel degelijk scherper dan mijn iPhone 4, maar daar is 4k gewoon overbodig (ondanks dat LG al zo'n panel heeft weten te maken).

Voor de rest is 4k leuk, maar ik zie liever hoge kwaliteit 1080p. NOS journaal nog steeds in SD op een HD-kanaal, voetbalwedstrijden in 1080i enzo. Zodra dat allemaal 1080p is i.c.m. een leuke bitrate zou ik al een stuk tevredener zijn. Af en toe komt er een filmpje uit Syrië voorbij die met een VGA-camera gefilmd is, intern verder gaat via een SD-signaal en vervolgens op een HD-kanaal bij mij op mijn televisie verschijnt. Je kan zo beginnen met tellen...

Op hardware.info staat ook een leuke 4k-foto. Daarin zie je duidelijk dat in SD text niet leesbaar is, in 1080p wel, en in 4k een stukje scherper nog. Vrij vertaald zou je dus kunnen zeggen dat 1080p zeer nuttig is, maar 4k alleen een kleine opfrissing.

http://nl.hardware.info/r...zo-goed-heeft-uhd-wel-nut

[Reactie gewijzigd op woensdag 28 augustus 2013 16:41]


Door Tweakers user Thedr, woensdag 28 augustus 2013 16:38

Ik zou graag een 4K TV willen, kijk er naar uit! 3D vind ik niet nodig. Dat jij het verschil niet ziet betekent niet dat anderen dat niet zien; ik zie duidelijk verschil tussen 720p en 1080p op een 40" scherm op een meter of 3-4.
En natuurlijk, een deel is marketing en ook 'omdat het kan'. Voor een aantal toepassingen hebben hogere resoluties wel degelijk nut of is het gewoon prettig kijken, dus is het mijns inziens prima dat het ontwikkeld wordt.
Bovendien; je hoeft niet perse een 60" 4K TV te kopen ;)

Door Tweakers user Rey Nemaattori, woensdag 28 augustus 2013 16:39

Ik weet dat ik me op dun ijs begeef met deze post.
Aangezien niemand TV nodig heeft om te kunnen (over)leven kun je ook makkelijk stellen dat niemand 4K tv nodig heeft....dit itt tot je 640KB vergelijking, waarbij je in principe ook geen computer nodig hebt om te kunnen leven, maar de samenleving as we know it pretty much in een stort zonder computers, terwijl ik vrij zeker ben dat we go happy about our way zonder TV.

Door Tweakers user BDHowner, woensdag 28 augustus 2013 16:43

Bovendien had HD nog een andere troef: je kon je scherm eindelijk plat aan de muur hangen. In mijn slaapkamer is dat een must, ik kan me even niet bedenken waar ik nu een grote tv kwijt zou kunnen. 4K brengt wat dat betreft weinig nieuws...

Door Tweakers user Rey Nemaattori, woensdag 28 augustus 2013 16:50

BDHowner schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 16:33:
Ik zit redelijk dicht op een 32" 1080p scherm, en 4k is zeker welkom hoor! Ik kan namelijk wel degelijk in mindere mate pixels zien.

Hoger dan 4k is niet nodig lijkt me. Ik heb een Xperia Z (1080p), hij is wel degelijk scherper dan mijn iPhone 4, maar daar is 4k gewoon overbodig (ondanks dat LG al zo'n panel heeft weten te maken).

Voor de rest is 4k leuk, maar ik zie liever hoge kwaliteit 1080p. NOS journaal nog steeds in SD op een HD-kanaal, voetbalwedstrijden in 1080i enzo. Zodra dat allemaal 1080p is i.c.m. een leuke bitrate zou ik al een stuk tevredener zijn. Af en toe komt er een filmpje uit Syrië voorbij die met een VGA-camera gefilmd is, intern verder gaat via een SD-signaal en vervolgens op een HD-kanaal bij mij op mijn televisie verschijnt. Je kan zo beginnen met tellen...

Op hardware.info staat ook een leuke 4k-foto. Daarin zie je duidelijk dat in SD text niet leesbaar is, in 1080p wel, en in 4k een stukje scherper nog. Vrij vertaald zou je dus kunnen zeggen dat 1080p zeer nuttig is, maar 4k alleen een kleine opfrissing.

http://nl.hardware.info/r...zo-goed-heeft-uhd-wel-nut
Om de tekst op die containers te kunnen lezen vanaf je bank(+/- 4 meter) heb je een 120" TV nodig of een verrekijker; ongeacht of je 4k, HD of voor mijn part een QVGA formaat streamed... dus die teksten ook kunnen lezen dankzij voegt totaal niks toe, behalve marketing & verkooppraat.

Door Tweakers user Amanoo, woensdag 28 augustus 2013 17:34

Van mij mogen de 4K televisies wel komen, al is het meer zodat dan hogere resoluties de standaard zullen worden en je dat ook op PC monitoren gaat merken, net als toen er ineens massaal veel 1080p monitoren op de markt kwamen toen Full HD populair werd. Ik denk niet dat onze TV een hogere resolutie nodig heeft (is ook een 30 inch, niet eens zoveel groter dan een gemiddelde desktop monitor), maar mijn 1680*1050 22 inch monitor van de desktop of mijn laptop van 15 inch met 1600*900, daarvan kan ik de losse pixels tellen. Die laatste is natuurlijk ook een apparaat waar je soms wat dichterbij zit, ook omdat toetsenbord en scherm veel dichter bij elkaar zitten. Daar zou ik een wat hogere DPI goed kunnen waarderen, want ik houd niet zo van Rubik's Cubes.

Door Tweakers user Blokker_1999, woensdag 28 augustus 2013 18:03

Op een 50" slechts tot 1 meter? Ik denk dat dat wat weinig is, ik zou toch zeker 2,5m verwachten. Sowieso moet je de pixels niet effectief zien om er voordeel uit te kunnen halen. Kleinere pixels, ongeacht of we ze waarnemen of niet, kunnen wel degelijk voor een scherper, beter beeld zorgen. Das hetzelfde als een framerate. Vanaf een 24fps aanzien wij een beeld als vloeiend, toch merk je een zichtbaar verschil wanneer je dat kan verhogen naar pakweg 60fps.

Door Tweakers user Kevinp, woensdag 28 augustus 2013 18:22

4K tv's zijn ook onzin. De meeste mensen willen geen 50" + tv's in hun woning. Nu zal je daar ook wel aan wennen> maar het is toch een heel ding.

Degene die zeggen dat 3D niet nodig is dat lijkt me erg dubieus. Mij lijkt 3D, maar dan wel mogelijk ECHT 3D een schitterende ervaring. Meer hologram 3D dus echt rond kijken.

Dat zal ook wel ooit komen maar wanneer weet ik niet.

Door Tweakers user RobV, woensdag 28 augustus 2013 18:34

Wat denk je van de enorme nieuwe mogelijkheden (lees winstmarges) voor bedrijven die nodig zijn om 4k content op te slaan of te leveren? Ik noem sneller internet en grotere harddisks voor downloads, 4K HD recorders, NAS, USB 4.0, nieuw CD formaat (kan ik met gerust hart blueray helemaal overslaan), en niet te vergeten een nieuwe release van de Star Wars Trilogy en Back to the Future boxes.

Nodig? Ik niet, maar voor de middenstand wel.

Door Tweakers user GoT, woensdag 28 augustus 2013 21:15

Ik heb een huisbioscoop beamer met een doek van 2,20 meter (breedte).
Dus kom maar op met 4k.

Door Tweakers user OmeJoyo, woensdag 28 augustus 2013 21:58

Tja, zolang ik op mijn 5 inch scherm het verschil tussen 720p en 1080p en op mijn 15,6 inch laptop nog letterlijk de pixels zie op 50cm afstand dan lijkt het me niet zo lastig te begrijpen dat je dat op 32"+ zeker kan.

Ook zal je dus daar weer het verschil tussen 1080p en 4K prima zien. Of de gemiddelde consument het interesseert is een heel ander verhaal. Ik zal iig blij zijn wanneer ik een 4K tv kan kopen en daarop dan misschien eindelijk echt geen pixels meer kan herkennen t/m 2 meter afstand.

Toegegeven heeft mijn autisme en bijzonder hoge oog-zicht hier natuurlijk iets mee te maken.

Door Tweakers user Barleone, woensdag 28 augustus 2013 22:19

Eens met de blogger!
Geef mij maar een 100Hz tv (wel plat, want dat is erg praktisch en zuinig) en een analoog tv pakketje en ik ben een uiterst tevreden mens.

Door Tweakers user Thalaron, woensdag 28 augustus 2013 23:22

4K Beamer op een 100" of groter scherm zie ik anders wel wat in. En wanneer we het gaan hebben over wat je wel of niet kan zien... tsja... ikzelf haal een visus van 160% (gezichtscherpte is erg hoog dus, zie veel detail)...

IK zal het verschil zeer zeker wel zien. Mijn vriendin mischien al wat minder en mijn ouders zien op 50" geen verschil tussen 720p en 1080p. Niet omdat er geen verschil zichtbaar is, maar voor HUN is het niet zichtbaar.

Maar een TV denk ikzelf dat het pas echt zinvol is vanaf 60".. eerder 70"+ nog..
En ik vind zelf 70" + toch al aan de forse kant voor een zwart vlak tegen de muur. Mijn vriendin gaf echter al aan dat ze 50" al wel groot genoeg vind. Ofwel: Beamer voor de TV langs.. 4K op beamer = :D

Door Tweakers user Bramzie, woensdag 28 augustus 2013 23:50

je hebt überhaupt geen tv nodig..

Door Tweakers user rodebest, donderdag 29 augustus 2013 02:10

En... Is het dus erg dat we over een jaartje of 7 een 4k televie die net zo zuinig en groter kunnen halen voor de prijs van een 1080p van nu? En de prijs van 1080p naar de prijs van 720p daalt ifzelf weggegeven worden door vrienden?

Daarnaast zit ik in mijn kamer (17 jaar) meestal maar 50 cm tot 1m van mijn tv omdat die naast mijn computer staat en als ik in bed ligt 2m van een 32" 1080p tv en als ik daar een full-hd blueray van 50GB kijk kan ik echt pixels zien. Niet dat het stoort maar 4k zou welkom zijn.
Zo is iets snellers, beter, robuuster, minder breekbaar, meer, etc altijd beter. Want dan krijg je alleen maar meer waar voor je geld. En aangezien de koopkracht met 1% achteruit gaat is dat welkom (ookal 1% bijzonder weinig is)

Door Tweakers user Vnze, donderdag 29 augustus 2013 07:16

BDHowner schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 16:33:
Op hardware.info staat ook een leuke 4k-foto. Daarin zie je duidelijk dat in SD text niet leesbaar is, in 1080p wel, en in 4k een stukje scherper nog. Vrij vertaald zou je dus kunnen zeggen dat 1080p zeer nuttig is, maar 4k alleen een kleine opfrissing.

http://nl.hardware.info/r...zo-goed-heeft-uhd-wel-nut
Nu moet je ook zien waaruit ze die foto croppen. het is maar een klein stukje wat behoorlijk sterk uitvergroot is. Lijkt mij niet dat je van de SD "last" hebt. FHD zal er natuurlijk beter uit zien daar ben ik het mee eens maar 4K lijkt me niet zo nuttig.

Nu moet ik wel toegeven dat ik nog nooit een real-life 4K langs een even grote 1080p heb gezien, pas dan kan ik mijn definitieve oordeel maken.

Door Tweakers user Emphyrio1, donderdag 29 augustus 2013 07:41

We hebben wel 4ktv's nodig, maar nog veel meer, goede tv. Man wat een bagger op de buis

Door Tweakers user rambann, donderdag 29 augustus 2013 09:49

Laat bedrijven als maar eens zorgen dat alle content op TV in HD aangeboden kan worden standaard (om nog maar over een 4K res. te zwijgen). Het zij via een setupbox of via een DVB-C signaal. Die lopen voor mijn gevoel nog hopeloos achter. Een digitaal DVB-C signaal is gelukkig al een hele verademing op een 46" HD TV. maar zolang zenders hun materiaal al niet goed in HD kunnen weergeven / aanbieden, wil ik niet weten wat dan nog een meerwaarde is van een 4K resolutie. Je legt er een hoop geld voor neer, maar kunt er niet goed gebruik van maken.

[Reactie gewijzigd op donderdag 29 augustus 2013 09:50]


Door Tweakers user thioz, donderdag 29 augustus 2013 10:23

Ergens, als tweaker zijnde, vind ik de innovatie en het steeds maar meer / beter willen prima maar toch ben ik er ook mee eens dat sommige nieuwe 'gimmicks' juist hetgeen waar het om gaat in de weg staan.

Wat meerdere al aangeven geldt dit met televisie, waar er misschien toch eerst inhoudelijk iets moet veranderen voordat ik een televisie ga kopen van 7000 euro om bijna 70% van mijn tijd in 4K van die kut reclames van Ariel en de Kruitvat voorbij zie komen of die semi-reality crap over mensen die denken dat ze interessant zijn.

Ook op het gebied van computers/laptops zie je deze trends, steeds zwaardere machines met overdadige specs, touchscreens en allerlei onzin die alleen maar nodig zijn omdat Microsoft weer een nieuw graf-OS uitbrengt met nog meer eyecandy, wizards en virtual assistants die geen assistentie what so ever bieden zodat je uiteindelijk minimaal 800 euro neer moet leggen voor een laptop die de gemiddelde consument alleen gebruikt om wat te surfen, mailen, kutmuziek van een of andere popster te downloaden of een brief te tikken in een opgefokte tekstverwerker met teveel features, die je alleen kunt kopen gebundeld met nog een aantal applicaties waar zo'n gemiddelde gebruiker geen fuck mee kan (ja .. ik heb het over Office).

Natuurlijk doet de telefoonmarkt hier ook aan mee, maar dat vind ik dan weer een goede ontwikkeling.. ik bedoel .. wie wil er nu niet een degelijke bouwkwaliteit verruilen voor de mogelijkheid om in Full HD kutberichtjes met domme smileys en 16 MP foto's van zijn half afgekloven Appie pizza op Facebook zetten op een telefoon van 600 euro ?

Door Tweakers user iThinkSo, donderdag 29 augustus 2013 10:45

sypie schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 14:58:

Gelukkig zijn er nog een paar mensen die het allemaal een biet zal zijn, die blijven lekker bij hun HD-ready toestelletje, totdat die de geest geeft.
Zoals mijn ouders, maar ik niet!
*pakt soldeerbout om HD-ready toestelletje eens flink onder haden te nemen

Door Rob, donderdag 29 augustus 2013 10:50

Lijkt me erg mooi zo'n 4k scherm, maar dan moet je inderdaad minimaal een 50" scherm
hebben om het eruit te halen.. anders is het een beetje als 16,7 millioen kleuren tot je beschikking hebben met een resolutie van 1024x768 (jaren '90). =)

Gaan ze de 4k films dan ook zo maken dat er geen zwarte balken boven en onder zijn?
of zijn de schermen straks allemaal 21:9... dan heb je weer een probleem met de gewone tv uitzendingen (zwarte balken links en rechts)
De meeste films zijn door die verhouding toch niet echt 1920x1080 beeld vullend.

Een voordeel zou wel kunnen zijn dat er meerdere dode pixels kunnen ontstaan zonder dat je die ziet.. =p

Door Tweakers user Infant, donderdag 29 augustus 2013 11:18

Met het woord nodig erachter, maar je het wel makkelijk. Behalve misschien een paar bedrijven, waaronder makers van 4k's zelf, heeft niemand het inderdaad nodig.

Ik heb ook geen normale TV nodig, geen radio, geen smartphone, auto.

Eigenlijk is water, vuur en vee voldoende.

Het is wel leuk, zo'n 4k scherm. Net als raketjes naar de maan sturen, dat is ook leuk. Hebben we ook niet nodig.

Door Tweakers user mathiasv91, donderdag 29 augustus 2013 11:23

Rey Nemaattori schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 16:39:
[...]


Aangezien niemand TV nodig heeft om te kunnen (over)leven kun je ook makkelijk stellen dat niemand 4K tv nodig heeft....dit itt tot je 640KB vergelijking, waarbij je in principe ook geen computer nodig hebt om te kunnen leven, maar de samenleving as we know it pretty much in een stort zonder computers, terwijl ik vrij zeker ben dat we go happy about our way zonder TV.
Zonder TV, geen computerschermen en geen computer dus.

Door Tweakers user verleemen, donderdag 29 augustus 2013 12:09

Er komt een dag, dan koop je een nieuwe tv en die zal dan gewoon standaard 4k zijn. Zo standaard dat het niet eens op de achterkant vermeld staat en waar je dan lekker oude tv series uit de jaren 80 op gaat zitten kijken.

Door Rob, donderdag 29 augustus 2013 12:27

Upscaled naar 4k....

Door Tweakers user lometje, donderdag 29 augustus 2013 12:37

... als je het verschil niet ziet tussen 720p en 1080p heb je een (nieuwe?) bril nodig. Op de 42" LG zie ik dat verschil wel degelijk en vooral met grafische/scherpe vormen valt het op. Dat je net wat minder pukkels in iemands gezicht ziet bij 720p is natuurlijk soms maar beter ook. Maar het verschil is wel degelijk te zien al vraag ik het me ook af bij 4K. Maar als ik (de loterij win ofzo) een 120" heb ingemetseld in het luchtkasteel, verwacht ik het verschil tussen 1080p en 4K ook echt wel te zien.

Nodig hebben? Nee, met een kleine 17" trinitron zien we ook wel wat er gebeurt in de wereld. Maar we willen nou eenmaal beter en meer.

Door Tweakers user Carbon, donderdag 29 augustus 2013 16:14

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de gemiddelde consument een afstand van drie keer de beelddiagonaal het prettigst vindt kijken.
Van een dergelijke onderzoek, laat staan meerdere heb ik nog nooit gehoord!

Bron?

[Reactie gewijzigd op donderdag 29 augustus 2013 16:19]


Door Tweakers user onok, donderdag 29 augustus 2013 17:06

Bete Opa (topicstarter),

Ga een keer naar een electronicazaak (zelfs mediamarkt is ook goed), zet een 4k scherm en een 1080p scherm naast elkaar en laat u verbluffen.
Ik kan in elk geval niet wachten totdat er eentje bij mij in de woonkamer staat :)

[Reactie gewijzigd op donderdag 29 augustus 2013 17:07]


Door Tweakers user Lightmanone1984, donderdag 29 augustus 2013 23:32

UHD nodig? Nee.

Kan ik het verschil zien?
Daar ik minder dan 1 meter van mn FullHD 40" TV zit en minimaal 50" voor mn UHDTV hebben, is het antwoord ja.

Sterker nog. Ik heb nooit begrepen waarom mensen de TV -verder- weg zetten naarmate het scherm groter wordt. Dan is toch het hele nut van een grote TV weg?
Hoewel de meeste mensen het nut van een UHD TV helemaal mis zullen slaan, en grondig geloven in het feit dat ze het verschil kunnen zien op 5+ meter afstand, weerhoud mij niet van de vruchten te plukken en er wederop 1 meter afstand op te zitten.

Laat die UHD generatie maar komen. Hoe sneller, hoe sneller de prijs zal dalen en het voor een "normale" prijs te koop zal zijn. :Y)

edit: zpelvouten

[Reactie gewijzigd op donderdag 29 augustus 2013 23:32]


Door Tweakers user Robert Rijkers, donderdag 29 augustus 2013 23:46

Waarom denkt iedereen dat het geen nut heeft en laten we al onze thuisbioscoop illusies er op los.

Dit formaat is in de eerste plaats bedoeld voor de professionele sector (ze zijn niet voor niets 95-99% adobe RGB kleurvast).

naast grafisch werk kan ik me best voorstellen dat een arts na een MRI-scan best wel baat heeft bij een paar extra pixels zodat bijv. beginnende tumoren vroeg ontdekt kunnen worden..

nee blaat maar lekker verder over de patserfactor...

Door Tweakers user cooper_s1, vrijdag 30 augustus 2013 09:03

Mmmm, wat heb je echt nodig? Ergens waar je droog kunt zitten, wat voedsel en water......

Door Tweakers user cooper_s1, vrijdag 30 augustus 2013 09:04

Maar men wil natuurlijk steeds meer , beter, sneller etc... uiteindelijk zullen we zoiets als een holodeck hebben, maar of dat echt nodig is?? Fijn is het wel in ieder geval.

Door Tweakers user sys64738, vrijdag 30 augustus 2013 12:11

Ik dacht dat de titel wel helder genoeg was (en de strekking anders in de post wel duidelijk werd) maar begrijpend lezen kan soms best lastig zijn. Uiteraard is 4K nooit een eerste levensbehoefte maar "Niemand heeft 4K televisie nodig want 1080P, wat ook al geen eerste levensbehoefte is, volstaat eigenlijk al prima en je ziet het verschil toch niet" is gewoon niet zo'n catchy titel.

En ik snap de die 0,001% van de bevolking die op 1 meter afstand van zijn TV zit, het verschil uiteraard wel gaat zien. Maar meer dan 99% van de bevolking kijkt TV op een "normale" kijkafstand. En die gaan hun TV (of bank) niet midden in de woonkamer zetten omdat ze een UHD TV in huis hebben gehaald.

Ik snap die "Je moet UHD van 2 keer zo dicht bij bekijken als 1080P" logica sowieso niet. Het gaat er toch niet om dat je net de pixels niet kunt zien (en dus het maximale uit je TV zou halen) maar dat je comfortabel TV kunt kijken. Volgens mij wordt dat meer bepaald door de kijkhoek. Ook wil ik graag met 3 of 4 mensen TV kunnen kijken en dat gaat ook beetje lastig als je op 1 meter afstand zit.

Oh en nog enkele referenties naar hoe ik aan die "3 keer schermdiagonaal"-formule kom als aangenaamste kijkafstand:
http://www.expertdeurne.n...oord/36-kijk-afstand.html
http://www.tvstore.nl/cat...tv-op-beelddiagonaal.html
http://www.hdtvnieuws.nl/...-tv-kijkafstand-20130718/
http://www.consumentenbon...extra/ideale-kijkafstand/
http://www.ergonomiesite.be/interieur/kijkafstand_tv.htm

Door Tweakers user Carbon, vrijdag 30 augustus 2013 13:16

sys64738 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:11:Ook wil ik graag met 3 of 4 mensen TV kunnen kijken en dat gaat ook beetje lastig als je op 1 meter afstand zit.

Oh en nog enkele referenties naar hoe ik aan die "3 keer schermdiagonaal"-formule kom als aangenaamste kijkafstand:
http://www.expertdeurne.n...oord/36-kijk-afstand.html
http://www.tvstore.nl/cat...tv-op-beelddiagonaal.html
http://www.hdtvnieuws.nl/...-tv-kijkafstand-20130718/
http://www.consumentenbon...extra/ideale-kijkafstand/
http://www.ergonomiesite.be/interieur/kijkafstand_tv.htm
Right de consumentenbond spreekt over proefpersonen en ergonomiesite.be over 'een onderzoek', maar in geen van beide gevallen is het onderzoek gepubliceerd.

Feit is dat 3x de schermdiagonaal als kijkafstand veel te klein is voor films, tenminste als je een beetje het bioscoop gevoel wilt krijgen.

Zie ook:Viewing Distance Calculator

[Reactie gewijzigd op vrijdag 30 augustus 2013 13:16]


Door Tweakers user Cyberdeck, vrijdag 30 augustus 2013 21:52

Kevinp schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 18:22:
4K tv's zijn ook onzin. De meeste mensen willen geen 50" + tv's in hun woning. Nu zal je daar ook wel aan wennen> maar het is toch een heel ding.

Degene die zeggen dat 3D niet nodig is dat lijkt me erg dubieus. Mij lijkt 3D, maar dan wel mogelijk ECHT 3D een schitterende ervaring. Meer hologram 3D dus echt rond kijken.

Dat zal ook wel ooit komen maar wanneer weet ik niet.
Je vermeld je eigen mening alsof het meningen zijn. Wat zie ik voornamelijk?
Dat de gemiddelde tv steeds groter wordt en dit vooral samenhangt met 2 aspecten:
- wat doen de aanschafprijzen? Mensen kiezen de grootte van het scherm deels op basis van hoeveel geld ze willen/kunnen uitgeven.
- Gewenning aan de grootte. Net als auto's, smartphones etc, zorgt de industrie dat alles langszaamaan groter wordt door gewenning. Eerst was 32 inch normaal, stap na gewenning naar 42 inch is vlug gemaakt. De keer daarna is het al 50 inch of meer. Mits de prijs correct is.

Wie heeft tegenwoordig nog een 32 inch nieuwe tv? Voor 50 euro meer koop je een 40 inch.. Voor 100 euro dan de 40 inch een 47 inch, voor 200 euro van 47 inch naar 55 inch..

Je wordt gewoon gestuurd door de prijsstelling!

Door Tweakers user lometje, maandag 02 september 2013 10:24

Cyberdeck schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:52:
[...]


Wie heeft tegenwoordig nog een 32 inch nieuwe tv? Voor 50 euro meer koop je een 40 inch.. Voor 100 euro dan de 40 inch een 47 inch, voor 200 euro van 47 inch naar 55 inch..

Je wordt gewoon gestuurd door de prijsstelling!
Sterker nog, de 42" was goedkoper dan dezelfde 32" versie toen wij onze tv kochten. Dan maar 42". ... Beetje groter is wel fijn met 3D kijken :+
Overigens was dat qua vorm net zo groot als de vorige beeldbuis televisie, alleen zijn de speakers in deze scherm geworden.

Door Tweakers user Catch22, dinsdag 03 september 2013 16:38

Ik ken mensen die een 55" hebben hangen en daar zou 4k toch al geen kwaad kunnen.

dat jij dat te groot vindt is iets anders :)

Door Tweakers user sys64738, woensdag 04 september 2013 07:46

Catch22 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 16:38:
Ik ken mensen die een 55" hebben hangen en daar zou 4k toch al geen kwaad kunnen.

dat jij dat te groot vindt is iets anders :)
Lees de laatste regel van de 4e alinea nog maar een keer..... Weet je wat: lees het hele stuk nog een keer want ook voor 55" en een 'normale' kijkafstand heeft 4K volgens mij dus niet zo veel zin.

Reageren is niet meer mogelijk